اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از نشست تخصصی فیلم "رویای سینما"

شاه حاتمی: حاضرم برای بچه‌های جنگ جانم را بدهم / تولد دوباره سینما پس از انقلاب

خبرگزاری فارس: سومین روز از بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان در حالی آغاز شد که باران مداومی که از شب پیش آغاز شده بود بال و پروانه‌های جشنواره را شستشو داد و به هوای اصفهان طراوت خاصی بخشید.

شاه حاتمی: حاضرم برای بچه‌های جنگ جانم را بدهم / تولد دوباره سینما پس از انقلاب
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان این باران نوید روزهای خوشی برای جشنواره کودک بود زیرا با اکران فیلم دیدنی رویای سینما به کارگردانی علی شاه ‌حاتمی آغاز شد که به اعتراف حاضران در جشنواره و خبرنگاران جزو زیباترین فیلم‌های اکران شده در روزهای اخیر بود.
نکته مهم در این فیلم این بود که علاوه بر نادیده نگرفتن مشکلات زندگی نوجوانان شادی خاصی در سراسر فیلم به چشم می‌خورد و این نکته مهمی است که به عقیده منتقدان مدت‌ها است در فیلم‌های کودک و نوجوان کمتر در نظر گرفته می‌شود؛ بیان مشکلات بدون در هم‌شکستن روحیه شاد کودکان و نوجوانان است.  
فیلم رویای سینما که ابتدا رویای کاظم نام داشت به آرزوی سوپراستار شدن پسر جوانی می‌پردازد که پدر او در سینما سیاهی لشکر و به عبارتی کتک ‌خور بوده است، وی به همراه فرهاد که پسری از خانواده‌ای پولدار است کاندیدای بازی در فیلمی هستند.
چهره کاظم به نظر کارگردان فتوژنیک است اما مشکل اصلی اینجا است که بازیگر نقش اصلی فیلم باید به زبان انگلیسی مسلط باشد و کاظم  زبان انگلیسی نمی‌داند.
فیلم لحظات تلاش کاظم برای یادگیری زبان انگلیسی و تمرینات وی را در رقابت با فرهاد و همچنین تقابل با مشکلات زندگی مانند بیماری پدر نشان می‌دهد.
در حالی که کاظم در رقابت با فرهاد برای به دست آوردن نقش اصلی فیلم پیروز شده به خاطر نگهداری پدر از این موضوع چشم پوشیده و نقش را به فرهاد می‌سپارد.
در نهایت فرهاد که پیش از این می‌خواست به روش‌های مختلف مانع انتخاب کاظم توسط کارگردان شود همراه کارگردان به بیمارستان می‌رود تا از پدر وی نگهداری کند و کاظم را به  صحنه فیلم‌برداری می‌فرستد.
از جمله امتیازات این فیلم این است که علاوه بر به تصویر کشیدن یک روحانی غیر کلیشه‌ای و مسلط به زبان انگلیسی لحظاتی سرشار از معنویت را بدون اغراق به تصویر می‌کشد.
 
*ایستادن در برابر هجمه به رزمندگان را وظیفه اصلی خود می‌دانم
علی شاه حاتمی در نشستی که پس از پخش فیلم با حضور خبرنگاران اصحاب رسانه برگزار شد اظهار داشت: من برای دو قشر حاضرم جان فدا کنم، یک دسته کودکان هستند که بی‌نهایت دوستشان دارم و دیگری بچه‌های جنگ.
وی افزود: با توجه به هجمه وحشتناک به رزمندگان در برخی فیلم‌ها که مدعی پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران هستند سعی می‌کنم از آرمان‌ها و ارزش‌های آنها  با فیلم‌هایم هر چند با صحنه‌هایی ‌کوتاه ‌دفاع کنم.
کارگردان فیلم رویای سینما با اشاره به دلیل ساخت فیلم ‌خود افزود: احساس کردم در سینمای بزرگسال فیلم زیاد ساخته شده من می‌خواستم با زبان کودکانه که صادق‌ترین و شیواترین زبان است با کودکان صحبت کنم و به کودکان بازیگر سینمایی یا کسانی که قصد ورود به سینما را دارند بگویم سینما را جدی نگیرند زیرا سینما نمی‌تواند در زندگی آنها اصل باشد.
وی تصریح کرد: اصل در زندگی هویت است و من دوست داشتم روزی با ساخت فیلمی به آنها بگویم سینما جایگاه عشق و گذشت است.
شاه حاتمی اضافه کرد: هنرمند باید ویژگی‌هایی داشته باشد به قول عموی کاظم جهت هنرمند هدایت انسان‌هاست نه گمراه کردن آنها و من سعی کردم این آموزش را از کودکان آغاز کنم.
وی با بیان اینکه ادعای سوپراستار بودن بازیگران سینما و ناز و غمزه‌هایشان زیاد است، تاکید کرد: دلیل انتخاب زبان کودکی برای بیان مفهوم فیلم این است که به کودکان بگویم سینما همه چیز نیست چیزهای ارزشمندتری هم اطراف شما هست، مواظب باشید بازی در سینما چشمتان را نسبت به ارزش‌های دیگر نبندد.
کارگردان فیلم رویای سینما با اشاره به جمله‌ای از شهید آوینی که  بازیگران ستارگان آسمان وهم‌اند خطاب به بازیگران بیان داشت: این آسمان وهم را باور نکنید در آسمان واقعی زندگی شما چیزهای مهم‌تری مانند خانواده وجود دارد که بهتر است در درجه اول به آنها بپردازید.
 
*سینمای ایران پس از انقلاب تولدی دوباره یافت
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیش از انقلاب فیلمی با موضوع  کودکی نداشتیم که در جشنواره‌ای شرکت و مورد استقبال قرار گیرد و در واقع سینمای ایران به ویژه در بخش کودک بعد از انقلاب تولدی دوباره یافت.
شاه حاتمی افزود: اگر دقت کنید فضایی که پدر کاظم در آن قرار دارد آپارات‌خانه‌ای تزئین شده با پوسترهای قبل از انقلاب است، در این فیلم پدر مسیر را اشتباه رفته و نگاه او به سینما با‌ نگاه کاظم متفاوت است.
وی در ادامه بیان داشت: بنابراین‌ پدر سر از آپارات‌خانه سینما در می‌آورد و کاظم در نهایت روبروی دوربین قرار می‌گیرد زیرا هر گاه شخصی در حق دیگری خوبی کند خداوند پاداش بزرگ‌تری در اختیار او قرار می‌دهد.
 
*کلاس درس من امروز به وسعت دنیاست
کارگردان فیلم رویای سینما با بیان اینکه پیش از ورود به سینما به خاطر دنیای پاک کودکان آرزوی معلم شدن را داشته تصریح کرد: گرچه‌ تقدیر به گونه دیگری رقم خورد اما خوشحالم که به این سمت هدایت شدم زیرا کلاس من اکنون به وسعت دنیاست و من می‌توانم به جای کلاس 20 نفره آموزگار تمام با بچه‌های دنیا باشم.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا کودک ضد قهرمان فیلم در نهایت به صورت کلیشه‌ای مثبت می‌شود گفت: جواب این سئوال به سادگی دنیای بچه‌هاست و به نظر من در این فیلم فرهاد و کاظم هر دو قهرمانند بنابراین فرهاد ‌تنها راه تلافی کارهایی که در حق کاظم را کرده را پر کردن جای کاظم می‌داند.
شاه حاتمی اضافه کرد: در واقع  مشکلی که فرهاد در فیلم دارد به خاطر فاصله طبقاتی به وجود می‌آید که در نهایت‌ او می‌فهمد سینما اصل نبوده و باید حق باید به حق‌دار برسد که این امر ناشی از صافی دل اوست.
وی تصریح کرد: بچه‌ها پاک‌ترین موجودات روی زمین هستند و کلیشه‌ بردار نیستند و این فیلم در کنار پرداختن به علاقه عموم مردم به سینما به نوعی این موضوع را نیز به تصویر می‌کشد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول