اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

وزیر نیرو خبر داد:

انتقال آب از دریای خزر، دریای عمان و تاجیکستان

خبرگزاری فارس: وزیر نیرو انتقال آب از منابع مختلف از جمله دریای خزر، دریای عمان و حتی کشور تاجیکستان را از برنامه‏های اساسی وزارت نیرو در حوزه آب عنوان کرد.

انتقال آب از دریای خزر، دریای عمان و تاجیکستان
به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، مجید نامجو پیش از ظهر امروز در آیین بهره‏برداری از تصفیه‏خانه غدیر دامغان که با حضور معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو، استاندار سمنان و جمعی از کارشناسان و متخصصان امور آب در دامغان برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر پایه ولایت بنیان گذاشته شده است و اگر اصل ولایت فقیه را از نظام اسلامی بگیریم، این نظام دیگر تفاوتی با سایر حکومت‏های جهانی نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: آنچه نظام اسلامی را تا امروز استوار و پابرجا و رو به پیشرفت نگه داشته، اصل ولایت فقیه است و اگر تصمیم‏سازی‏های حساس ولی‏فقیه در برهه‏های مختلف انقلاب نبود، کشور با مشکلات متعددی مواجه می‏شد.
وزیر نیرو اضافه کرد: ولایت فقیه باید برای نسل‏های آینده حفظ شده و همچنان در این راه مجاهدت شود چرا که اگر وضع کشور را در حال حاضر با 33 سال پیش البته با منحنی رشد زمان شاه مقایسه کنیم، خواهیم دید که فعالیت‏های اساسی و زیربنایی متعددی در کشور انجام شده که متصور نبود.
نامجو ادامه داد: زمان شاه اگر می‏خواستیم یک پروژه کوچک آبرسانی اجرا کنیم، حتی زانویی پلی‏اتیلن هم نداشتیم و باید از خارج نسبت به واردات آن اقدام می‏کردیم و پس از آن متخصص انجام کار را نیز از خارج می‏‏آوردیم؛ اما امروز فناوری‏های جهانی در دست متخصصان ایرانی است.
وی با بیان اینکه قرار است آب دریای خزر به استان سمنان انتقال داده شود، گفت: این طرح در پیش‏بینی‏های اولیه حدود 50 کیلومتر تونل پیوسته دارد، 500 مگاوات برق می‏خواهد و 100 کیلومتر طول خط لوله آن است که در مسیر ایستگاه‏‏های پمپاژ، آب شیرین‏کن و ... ایجاد می‏شود.
وزیر نیرو افزود: امام با مردم ایران کاری کرد که بتوانند چنین پروژه‏های عظیمی را خودشان اجرا کنند و نگاه امروز به انتقال آب از دریای خزر، دریای عمان و حتی کشور تاجیکستان است.
نامجو بیان داشت: در کشور در بخش آب شرب تا پنج سال قبل، 70 درصد از منابع زیرزمینی و تنها 30 درصد از منابع سطحی بهره‏برداری می‏شد اما به علت خشکسالی‏های متعدد در کشور و تغییر اقلیم جهان این رویه در حال تغییر بوده و اجبار داریم تا در این زمینه به صورت 50 درصد آب‏های زیرزمینی و 50 درصد آب‏های سطحی ادغام کنیم.
وی افزود: امروز مرکز استانی در کشور نیست که از منابع آب‏های سطحی بهره‏برداری نکند و در آن از خط انتقال اجرا نشده باشد و تنها در خود تهران چهار خط انتقال در این زمینه اجرایی شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو باید بتواند آب شرب و صنعت را در اولویت نخست تامین کند، به یکی از کارکردهای اساسی انتقال آب از دریای خزر که توجه به این بخش است اشاره کرد.
نامجو در عین حال گفت: با این نوع مصرف که امروز در کشور وجود دارد اجرای طرح‏های مختلف حریف مصرف و توسعه نخواهند شد و در این زمینه مشارکت مردم الزامی است.
وی افزود: مردم باید مصرف را بهینه کنند و سرانه استفاده خود از آب را کاهش دهند.
وزیر نیرو تصریح کرد: تنها در استان قم سرانه مصرف برای هر نفر 230 لیتر در روز بوده که رقم بسیار بالایی است و باید کاهش یابد.
نامجو بیان داشت: برنامه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان بسیار جدی بوده و با جدیت هرچه تمام‏تر اجرایی می‏شود.
وی ادامه داد: باید با همکاری‏های دولت و مجلس، منابع مالی در راستای اجرای این طرح پیش‏بینی شود و مصرف‏کنندگان آب نیز برای تسریع در اجرای آن مشارکت داشته باشند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول