اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان‌:

رشد 77 درصدی کتابخانه‌های عمومی زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان‌ گفت: تا سال 84 مجموع کتابخانه‌های عمومی استان 36 باب بود که این رقم در سال جاری به 64 باب افزایش یافته که رشد 77 درصدی را نشان می‌دهد.

رشد 77 درصدی کتابخانه‌های عمومی زنجان
محمد ربیع احمد‌خانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تحقق منویات مقام معظم رهبری فعالیت‌هایی را در راستای نهضت مطالعه مفید آغاز کرده و در این زمینه موفقیت‌های مطلوبی را نیز کسب کرده است.
وی تصریح کرد: نهضت مطالعه مفید با حضور مسئولان و فرهیختگان استان‌ها تشکیل شده و برنامه‌های افق 1404 را در اهداف کلی و خرد پیش‌بینی شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان افزود: دستیابی به سرانه مطالعه نخست در بین 15 کشور جهان و کسب مقام نخست در منطقه از برنامه‌های افق 1404 است.
وی افزود: افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی به هشت متر به ازای هر 100 نفر که در حال حاضر به ازای هر 100 نفر این میزان چهار متر است از برنامه‌های نهضت مطالعه مفید است.
وی یادآور شد: طبق استانداردهای موجود باید در هر کتابخانه به ازای هر نفر دو کتاب در کتابخانه‌ها موجود باشد که این رقم در افق 1404 به چهار کتاب ارتقا می‌یابد.
احمد خانی با بیان اینکه استان زنجان تنها استانی است که کتابخانه مجهز و استاندارد برای نابینایان دارد، افزود: این کتابخانه 690 متر مربع مساحت و 216 متر زیر بنا دارد.
وی احداث و توسعه هشت باب کتابخانه عمومی را از برنامه‌های اداره کل برشمرد و متذکر شد: زیربنای کتابخانه‌های موجود استان 28 هزار متر مربع است که با احداث این هشت کتابخانه 38 هزار و 500 متر مربع به این مجموعه اضافه می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از پیشرفت 15 درصدی کتابخانه مرکزی استان زنجان خبر داد و افزود: برای احداث این کتابخانه با 3 میلیارد و 90 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به عنوان بزرگترین کتابخانه کشور از نظر زیر بنا محسوب می‌شود.
وی سرانه کل مطالعه را در کشور 76.1 دهم اعلام کرد و گفت: این میزان در استان زنجان 81.35 صدم ثانیه است.
احمد خانی بیان کرد: در حوزه کتابخانه‌های عمومی چهار شاخص زیربنا، صندلی، کتاب و فضاست که به اعضای 750 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان، باید یک‌میلیون و 500 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود باشد که در حال حاضر 745 هزار کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان نیاز 49 درصد مراجعان را پاسخ‌گو است.
وی برگزاری جشنواره اهدای کتاب را در راستای افزایش سرانه کتاب در استان عنوان کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره و هدیه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان این رقم افزایش می یابد.
احمد خانی زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر نفر 4.6 دهم متر مربع عنوان کرد و افزود: زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر 34 هزار و 620 متر مربع است که 82 درصد نیازهای مراجعان را پاسخگو است.
وی از وجود 5 هزار و شش صندلی در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: 66 درصد مراجعان نیازهای خود را برطرف می‌کنند در حالی که این رقم در کشور 33 درصد نیازهای مراجعان را پاسخگو است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بیان کرد: به ازای هر 10 هزار نفر باید یک کتابخانه عمومی وجود داشته باشد و طبق استانداردها استان زنجان باید دارای 75 کتابخانه عمومی باشد که این میزان در حال حاضر 64 کتابخانه و پاسخگوی 85 درصدی نیازهای مراجعان است.
وی از افزایش نیروی انسانی متخصص کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: در سال جاری 21 نفر به مجموع نیروهای انسانی کتابخانه‌های عمومی استان اضافه می‌شود.
احمد خانی یادآور شد: تا سال 84 مجموع کتابخانه‌های عمومی استان 36 باب بود که این رقم در سال جاری به 64 باب افزایش یافته که رشد 77 درصدی را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان در سال 84، 15 هزار و 700متر مربع بود که در سال جاری 28 هزار و 645 متر مربع افزایش یافته که رشد 82 درصدی را نشان می‌دهد، افزود: صندلی مطالعه نیز از 2 هزار و  300 متر در سال 5 هزار و 6 متر مربع با 117 درصد رشد افزایش یافته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بیان کرد: 326 هزار و 187 جلد کتاب در سال 84 در کتابخانه‌های عمومی استان وجود داشت که این میزان در سال جاری به 745 هزار و 461 جلد کتاب با 128 درصد در صد افزایش یافته و میزان زمین کتابخانه‌های عمومی از 43 هزار متر مربع در سال 84، به 84 هزار متر مربع با 93 درصد پیشرفت افزایش یافته است.
وی از افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی استان از 15 هزار و 856 نفر در سال 84 به 46 هزار نفر در سال جاری با پیشرفت 173 درصدی خبر داد و افزود: احداث کتابخانه‌های مشارکتی استان نیز از دو باب به 10 باب در سال جاری با افزایش 400 درصدی نیز از دیگر موفقیت‌های استان است.
احمد خانی از احداث چهار باب کتابخانه خیرساز در سال جاری خبر داد و گفت: در سال 84 هیچ کتابخانه خیر سازی در استان احداث نشده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول