اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی:

جمهوری اسلامی از معاهده NPT خارج شود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار غیرفنی و سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، ما را ناچار به تجدید نظر در خصوص عضویت خود در معاهده ان‌پی‌تی کرده است.

جمهوری اسلامی از معاهده NPT خارج شود
سیروس برنا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: آژانس بین‌المللی هسته‌ای تحت فشار آمریکا و هم پیمانان او به تدریج در حال دور شدن از اهداف اولیه خود است، به‌طوری‌که گزارش کاملا جانبدارانه آمانو مشروعیت آژانس را در سراشیبی سقوط قرار داده است.
وی افزود: آژانس با این اقدامات غیر کارشناسانه و غیر واقع بینانه علیه ایران، احساس عدم عدالت و اقدامات یک جانبه سیاسی را در سطح بین‌المللی رواج داده است.
برنا با بیان اینکه دوره جدید مدیریت آژانس در قیاس با دوره‌های گذشته تغییرات قابل توجهی در مسیر نادیده انگاشتن حقوق ایران را در پیش گرفته است، ادامه داد: گزارشاتی که اخیرا توسط این آژانس ارائه می‎شود، جنبه سیاسی آنها در مقایسه با گزارشات دوره‌های گذشته قوی‌تر و از سویی دیگر به لحاظ فنی و حقوقی ضعیف‌تر شده است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این گزارشات نشان می‎دهد که مدیریت فعالیت‌های آژانس به شدت تحت‌الشعاع فشارهای آمریکا و هم پیمانان آن در شورای حکام قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه گزارشات گذشته آژانس واقع بینانه‌تر بود، گفت: در گزارشات قبلی دبیرکل آژانس تلاش می‌کرد با جملات دو پهلو و ارائه پاراگراف‌های کج راه و مبهم مواضع خود را بیان کند، این در حالیست که در گزارش اخیر اومانو با یک صراحت و شفافیت بیشتر کاملا جانبدارانه عمل کرده که این جای بسی تأسف است.
برنا افزود: چنین عملکردی از سوی آمانو به تدریج حداقل مشروعیت و مقبولیت باقیمانده سازمان ملل و به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای امنیت را بیش از پیش از بین می‌برد.
وی تأکید کرد: به‌نظر می‌‎رسد زمان آن فرا رسیده که مسئولان کشور در زمینه کم و کیف استمرار جمهوری اسلامی ایران در معاهده NPT تجدیدنظر اساسی داشته باشند.
این نماینده مجلس افزود: پیش‌بینی می‏شود مجلس شورای اسلامی طی هفته‌های آتی دولت را برای تجدیدنظر در کم و کیف خروج ایران از پیمان NPT تحت فشار جدی قرار دهد.
وی با اشاره به نشست آتی شورای حکام در ماه نوامبر، گفت: اینکه در این نشست چگونه با ایران برخورد خواهد شد، به عوامل مختلفی از جمله واکنش ایران در برابر گزارش آمانو، تعاملات و کم و کیف ایران در خروج از پیمان NPT و مواضع دو عضو موثر این شورا یعنی چین و روسیه بستگی دارد.
برنا بیان داشت: آمریکا به دنبال شدت تحریم‌ها با برد زمانی بیشتر و تغییر ماهیت تحریم و تغییر روند حرکتی آنها علیه ایران است.
وی خاطرنشان کرد: دور شدن آژانس از اهداف اولیه، از بین رفتن مشروعیت بین‌المللی آژانس، احساس عدم وجود عدالت و حرکت یک جانبه سیاسی آژانس مهم‌ترین پیامدهای گزارش آمانو علیه موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول