اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون وزیر خبر داد:

صادرات 24 میلیارد دلاری ایران

خبرگزاری فارس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در هفت ماهه نخست امسال در امر صادرات کالای غیر نفتی به مرز 24 میلیارد دلار رسیدیم.

صادرات 24 میلیارد دلاری ایران
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمید صافدل عصر امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و تولیدکنندگان گیلان در سالن غدیر استانداری این استان صادرات را محور و موتور محرکه تولید نامید.
وی، صادرکنندگان را افسران جبهه جهاد اقتصادی نامید و تصریح کرد: امروزه در تمام اقتصادها نگاه به صادرات به عنوان اصلی‌ترین رشد اقتصادی قابل تقدیر و توجه است.
رئیس سازمان توسعه تجارت، ریشه تمام تحولات اقتصادی را در توجه به صادرات نامید و اذعان داشت: اگر به دنبال تبلور و باور ملی هستیم باید به صادرات توجه کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت امر توسعه صادرات، به موضوع ادغام سازمان صنایع و بازرگانی اشاره کرد و افزود: در ادغام این دو سازمان به دنبال تولید صادرات‌محور بودیم و می‌خواهیم صادرات محور صنعت و تجارت باشد، شاخه‌ای که در بسیاری از موارد تجربه شده است.

*وجود انواع سجاده‌های رنگی چینی در بازار مصرف
صافدل درباره تولیدات چینی در بازارهای دنیا بیان داشت: وجود بهترین چادرهای مشکی، سجاده‌های رنگی در بازارهای چینی، تسبیح‌های چینی و ... نشانه شناخت بازار خارجی توسط چینی‌ها و پیوند بازاریابی برای صادرات است.
وی ابراز داشت: هدف نهایی ادغام دو سازمان مذکور این است که مجموعه بازرگانی در خدمت تولید و کشف بازارهای صادراتی برای صادرکنندگان باشد.
این مسئول با بیان اینکه جدایی تولید کننده و صادرکننده معنا ندارد، تصریح کرد: تولیدی که برای انبار باشد معنا ندارد و می‌خواهیم با تجربه‌هایی که در سه دهه گذشته به دست آمده، از رقم هفت و هشت میلیون دلار عبور کردیم و به یک میلیارد دلار رسیدیم.

*صادرات 24 میلیارد دلاری ایران در هفت ماهه نخست امسال
وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال صادرات کالای غیرنفتی از مرز 20 میلیارد دلار گذشته و در هفت ماهه امسال به مرز  24 میلیارد دلار رسیدیم.
صافدل توجه به فرهنگ صادرات را یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد صادرات کشور دانست و اذعان داشت: امروزه تنها ورود به بازارهای رقابتی تنها امر رقابت نیست بلکه ماندگاری یک بازار و تبدیل صادر کننده به صادر کننده نمونه مهم است.
وی از تهیه سند راهبرد ملی صادرات در کشور خبر داد و افزود: امسال به عنوان نخستین سال برنامه پنجم توسعه موفق به تصویب این سند شدیم.
معاون وزیر خاطرنشان کرد: می‌خواهیم بر اساس این سند صادرات فنی و مهندسی را از رقم 43 میلیارد دلار به 45 میلیارد دلار برسانیم و امسال به این رقم دسترسی پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته بیش از 550 پروژه در آسیا، اروپا و آفریقا اجرا کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر در 22 کشور دنیا پروژه فنی و مهندسی داریم که در زمینه‌های نیروگاه‌های برق، شبکه‌های آبرسانی، سیلو، راه‌آهن و... در حال اجراست که آغاز یک شکوفایی بزرگ در ایران بوده و قرار است در پنج سال آینده از مرز 80 میلیارد دلار صادرات عبور کنیم.

*هند صادرکننده بزرگ IT
صافدل، هند را بزرگ‌ترین صادرکننده تنها در حوزه IT نامید و ابراز داشت: در سال 2007 هند از 40 میلیارد دلار صادرات IT را آغاز کرد و در سال 2011 این میزان صادرات را به 60 میلیارد دلار رساند و قرار است در سال 2012 صادرات خود را به بالغ بر 70 میلیارد دلار برساند.
وی اضافه کرد: ترکیه نیز تنها از محل صادرات خودرو سالانه 20 میلیارد دلار صادرات دارد که بخشی از این اقلام به بازارهای اروپایی می‌رود و 15 درصد از حجم صادرات را شکل می‌دهد.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت توجه به شاخص‌های صادراتی  اظهار داشت: باید ببینیم بازارهای هدف ما کجاست و بنگاه‌های توانمند چه شاخص‌هایی دارند.

*ماندگاری ایران در بازارهای صادراتی مطلوب نیست
وی افزود: برای دسترسی به بازار یک برنامه نیاز به زیرساخت‌ و شناخت و ماندگاری در بازار داریم و حاصل این کار تولید 30 جلد کتاب حجیم شده است که هفت هزار ردیف تعرفه‌ای کالا را در بالغ بر 160 کشور رصد کردیم و نتیجه تحقیقات این شد که ماندگاری ما در بازارهای صادراتی مطلوب نیست.
صافدل با اشاره به اینکه مطالعه ما نشان می‌دهد که ثلث بازار را به خوبی کشف کردیم، اذعان داشت: با توجه به این موضوع، ولی نتوانستیم بازار را حفظ کنیم.
وی، به سه راهبرد اساسی در سند مذکور اشاره کرد و یادآور شد: توجه به زیرساخت‌های صادراتی، انجام تجارت و برنامه‌ریزی دستگاه‌های دولتی و تشکل‌ها برای اصلاح فرآیند کار صادرات باید مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول، تشکل‌ها و بنگاه‌ها را به عنوان یک مجموعه سیاست‌گذاری است و تشکل‌ها باید برنامه صادراتی ارائه دهند و امروزه ورود به بازارهای پرچالش اقتصاد بین‌الملل کار ساده و ارزان نیست و همه بنگاه‌ها امکان اینکه بازارهای هدف را مطالعه کنند را ندارند و تشکل‌ها باید به عنوان نمونه در کنار بنگاه‌ها قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تشکل باید یافته‌های خود را به صورت شفاف در اختیار اعضا قرار دهد، بسیج تشکل‌های صادراتی برای بازارهای هدف و پشتیبانی توسط دولت و اتاق بازرگانی را نیاز امروز جامعه دانست.
در این مراسم جمعی از صادرکنندگان نمونه گیلان تجلیل شدند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول