اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی:

تحریم‌ها تأثیری بر صادرات فرش ایرانی ندارد

خبرگزاری فارس: استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی و در حالی که آمار کاهش 20 درصدی صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا از سوی مرکز ملی فرش ایران تایید شده بود، گفت: تحریم‌ها تأثیری بر صادرات فرش ایرانی نداشته است.

تحریم‌ها تأثیری بر صادرات فرش ایرانی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکر اصفهانی عصر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پس از بازدید وی از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: فرش دستباف ایرانی از قدمت بسیار طولانی در تاریخ برخوردار است به گونه‌ای که یکی از فرش‌های نفیس دنیا که متعلق به کشور ایران است در موزه‌ آرمیتاژ در شهر سن‌پترزبورگ روسیه به نمایش گذاشته شده است.
وی در ادامه فرش را بیش از آنکه یک اثر صنعتی باشد جلوه‌ای از هنر ایرانی قلمداد کرد و گفت: این ظرافت و هنر با نگاه هستی‌شناسانه در این کالبد تجسم یافته است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در عصر تمدن‌سازی به دنبال بازسازی همان حوزه فکری گذشته خود در زمینه هنری هستیم که برخی از آن با عنوان مکتب اصفهان یاد می‌کنند.
وی با بیان اینکه سهم صادراتی فرش اصفهان در کشور 18 درصد است، افزود: آمار صادراتی استان در شش ماهی که از سال 1390 گذشت حدود 86.5 تن برآورد شد.
ذاکر اصفهانی کشور آلمان را نخستین مقصد صادراتی فرش دستباف اصفهان دانست و گفت: با توجه به اینکه استان اصفهان زمانی مهد فرش دستباف ایران بوده است این آمار برای ما راضی‌کننده نیست.
وی بیان داشت: در شرایطی که صنعت استان اصفهان ظرفیت‌های خود را تکمیل کرده است باید به فکر افزایش ظرفیت‌ها در بخش صنایع high tech باشیم.
استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه فرهنگ، نر و صنایع دستی برای استان از اهمیت والایی برخوردار است، اظهار داشت: اسناد بالادستی برای تمامی این بخش‌ها تدوین شده است اما باید به سمت عملیاتی کردن آنها پیش رویم.

*65 هزار بافنده فرش دستباف اصفهانی بیمه شده‌اند

وی در این نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده از سوی آنها، تصریح کرد: چالش‌های بسیاری فرا روی فرش اصفهان وجود دارد که بخشی از آن مشکلات در ارتباط با بیمه بافندگان فرش است.
ذاکر اصفهانی از بیمه شدن 65 هزار بافنده اصفهانی خبر داد و گفت: هشت هزار بافنده استان اصفهان هم در زمینه بیمه تکمیلی که شامل درمان و بازنشستگی است، تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند.
وی بیان داشت: با وجود اینکه همچنان محدودیتی برای تحت پوشش قرار دادن بافندگان وجود ندارد اما به دلیل عدم اطلاع بافندگان از این امکان و شرایط برخی از آنها هنوز از خدمات بیمه‌ای برخوردار نشده‌اند.

*صنایع دستی به هدایای دستگاه‌های اجرایی اصفهان تبدیل شده است

استاندار اصفهان تصریح کرد: در بخش اعطای تسهیلات از سوی بانک کشاورزی به فرش دستباف 40 میلیارد ریال به برخی از تولیدکنندگان پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه 70 میلیارد ریال نیز تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش فرش اصفهان اختصاص یافته است، اظهار داشت: از جمله فرصت‌هایی که در استان برای رونق این بخش وجود دارد و از مسائل مالی هم مهم‌تر است، نیروی انسانی خوبی آن است.
ذاکر اصفهانی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات و راهکارهای دولت برای جلوگیری از کپی کردن فرش دستباف ایرانی، تصریح کرد: در بخش فرش هم مانند سایر عرصه‌های صنایع دستی این اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: از جمله حمایت‌هایی که مدیریت استان اصفهان در زمینه صنایع دستی انجام داده است خرید بیش از 20 میلیون تومان صنایع دستی داخلی برای هدایای نقدی و غیر نقدی استانداری بوده است.
ذاکر اصفهانی به مصوبه دولت برای جلوگیری از فروش صنایع دستی خارجی در میدان امام ( ره) اصفهان خبر داد و افزود: با برنامه‌های تشویقی که برای این بخش در نظر گرفته شده است در حال حاضر تمامی دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شده‌اند هدایای خود برای کارمندان را از صنایع دستی انتخاب کنند.

*بانک ملی موزه فرش می‌شود

وی بیان داشت: از طریق کارگاه‌های بافت فرش می‌توان قیمت تمام شده فرش دستباف را کاهش داد.
استاندار اصفهان اظهار داشت: نمایشگاه‌های دائمی فرش دستباف در استان اصفهان باید برگزار شود تا در زمان بازدید توریست‌ها از اصفهان بازاریابی مناسبی در این بخش به دست آوریم.
ذاکر اصفهانی با بیان اینکه طبقه فوقانی بانک ملی شعبه اصفهان برای موزه فرش در نظر گرفته شده که قول این موزه از خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی گرفته شده است، گفت: جشنواره فروش فرش که در سال گذشته در اصفهان برگزار شد باید در سال جاری نیز برگزار آن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار گیرد.

*انتقاد ذاکر از عدم حضور خبرنگار صدا و سیما در نشست خبری فرش
وی ضعف اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری جشنواره را از دیگر آسیب‌های بخش نمایشگاهی فرش دستباف اصفهان برشمرد و با انتقاد از عدم حضور خبرنگار صدا و سیما در این نشست خبری، افزود: صدا و سیما حداقل باید یک تیزر تبلیغاتی چند دقیقه‌ای در مورد این نمایشگاه را آماده و برای اطلاع‌رسانی پخش می‌کرد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: کار گروهی در استان وظیفه اجرایی کردن طرح بازار بورس عتیقه‌جات را در دستور کار دارد.

*تحریم‌ها تأثیری بر صادرات فرش دستباف ایرانی نداشته است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس و دیگر خبرنگاران خارجی در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و به ویژه کاهش 20 درصدی صادرات فرش دستباف به دلیل تحریم‌های آمریکا در سال‌های اخیر، اظهار داشت: تحریم‌های کم‌ترین تأثیری بر صادرات فرش دستباف ایران نداشته است.
به گزارش فارس این اظهار نظر استاندار اصفهان در حالی است که روز شنبه کاتب قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف اصفهان در حضور بیشتر خبرگان در این عرصه از کاهش 20 درصدی صادرات فرش دستباف ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا خبر داده بود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول