اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های دامپزشکی کرمان:

شیوع بیماری تب برفکی در کرمان سیر نزولی دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کرمان گفت: امسال شیوع بیماری تب برفکی در مقایسه با سال گذشته سیر نزولی دارد.

شیوع بیماری تب برفکی در کرمان سیر نزولی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، صدیقه کاظمی‌نیا از سیر نزولی شیوع بیماری تب برفکی در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: در مقایسه کانون‌های بیماری تب برفکی هفت ماهه سال جاری با موارد گزارش شده در زمان مشابه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.
وی افزود: کانون‌های سال گذشته تقریبا 3.5 برابر کانون‌های سال جاری بوده‌اند .
کاظمی‌نیا بیان کرد: از لحاظ نوع دام و دامداری درگیر الگوی مشابهی در سیمای بیماری طی دو سال مشاهده می‌شود به طوری که عمده کانون‌ها گزارش شده طی دو سال از نوع گوسفند و بز بوده است و اکثراً در روستاها رخداد بیماری گزارش شده است.
وی  با اشاره به اینکه طی سال گذشته اکثر شهرستان‌های استان گزارش درگیری به این بیماری را داشتند، تصریح کرد: بیشترین درگیری در سال گذشته مربوط به شهرستان‌هایی مانند بردسیر، بافت و شهربابک بوده است که در مسیر کوچ عشایر هستند.
کاظمی‌نیا عنوان کرد: در سال جاری از تعداد شهرستان‌هایی که گزارش بیماری داشته‌اند کاسته شده و اکثر موارد مربوط به شهرستان‌های بم و بردسیر بوده است.
وی ادامه داد: به دلیل کاهش موارد ابتلا و مناطق درگیر به بیماری استراتژیک و مهم تب برفکی در سال جاری با وجود تردد دائمی دام در استان و تغییر جمعیت دامی، انجام اقدامات قرنطینه‌ای، بهداشتی و واکسیناسیون در کنترل بیماری مؤثر بوده است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به مواردی از جمله پراکندگی جغرافیایی و تنوع آب و هوای استان، حجم قابل ملاحظه دامداری‌های سنتی و دام عشایر، تردد دام و احتمال ورود دام‌های جدید گفت: دائماً خطر افزایش موارد ابتلای بیماری وجود دارد به همین دلیل بیماری باید تحت مراقبت و رصد در نواحی مختلف استان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: هر گونه گزارش بیماری باید با دقت بررسی و نمونه‌برداری و تدابیر لازم با سرعت اتخاذ و اجرا شود.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول