اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان‌شمالی:

مجلس و دولت به وضعیت مربیان حق‌التدریس توجه کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی خواستار رسیدگی مجلس و دولت به وضعیت مربیان حق‌التدریس شد.

مجلس و دولت به وضعیت مربیان حق‌التدریس توجه کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری سید جلال خواب‌نما شامگاه یکشنبه که برای شرکت در گردهمایی مدیران منطقه پنج سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به مازندران سفر کرده، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست، بررسی دو موضوع است که به این کار گروه محول شده است.
وی بیان داشت: افزایش قدرت مالی و روش‌های ارتقای منزلت سازمانی نیروهای فنی و حرفه‌ای دو محور اصلی این نشست بود.
خواب‌نما یادآور شد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قابلیت بسیار انعطاف پذیری دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه بخش خصوصی دو سوم از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بر عهده دارد، تصریح کرد: محوریت نظارت و نرخ‌گذاری بر عهده سازمان فنی و حرفه‌ای است.
خواب‌نما با بیان اینکه بخش دولتی در سازمان فنی و حرفه‌ای برای تقویت بخش خصوصی این سازمان گام بر می‌دارد، ادامه داد: در آموزش‌های موازی معمولاً بخش دولتی به نفع بخش خصوصی کنار می‌کشد .
وی با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای، واگذاری خدمات را به صورت مدیریت کارگاهی انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های ما، ماده 17 فنی و حرفه‌ای است که با بخش‌های دولتی و خصوصی که نیازمند دریافت آموزش از فنی و حرفه‌ای هستند قرارداد ببندیم، این فضا می‌تواند هم اصالت فنی و حرفه‌ای را حفظ کند و هم منبع درآمد درون سازمانی به وجود بیارود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی، یادآور شد: برای اینکه دقت بیشتری در اجرای ماده 17 صورت گیرد، مباحث متعددی انجام شد از جمله اینکه سازمان فنی و حرفه ای کشور با دستگاه‌هایی که نیازمند دریافت خدمات آموزشی هستند تفاهمنامه و قراردادی امضا کند و اجرای این قراردادها به مراکز فنی و حرفه‌ای استان ها واگذار شود.
وی گفت: مانند آموزش نانوایان که از سال گذشته آغاز شده است.
خواب‌نما در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فقط بیکاران نیستند  آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فرا می‌گیرند، تصریح کرد: نیروهای بیکار و یا جویای کار، دانشجویان، زندانیان، سربازان ، روستائیان و نیروهای در حال اشتغال از جمله گروه‌هایی هدف فنی و حرفه‌ای هستند.
این مسئول با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای هم برای کسانی است که در حین کار هستند و هم برای صفر کیلومترها، یادآور شد: بخش اعظمی از  این گروه‌ها در بخش دولتی آموزش می‌بینند که رایگان است و فقط بخش کوچکی راهی آموزشگاه های خصوصی می‌شوند.
خواب‌نما خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید به مرحله‌ای برسند که بتوانند بخشی از مهارت‌ها را به دانشجویان ارائه کنند.
خوا‌ب‌نما با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید مشکل سطح پرداختی مربیان حق التدریس را برطرف کنند، ابراز داشت: لایحه‌ای به مجلس و به معاونت راهبردی رئیس جمهور ارائه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: به عنوان یک جمله  معترضه به دولت و مجلس می‌گویم حق سازمان فنی و حرفه‌ای این نیست که به عنوان یک مجموعه اداری به آن نگاه کنند بلکه باید کاملا به عنوان یک مجموعه آموزشی که آموزش کاربردی ارائه می‌کند، به آن توجه کنند.
خواب‌نما با اشاره به اینکه در سیستم اداری یک فرد باید در هفته 44 ساعت کار کند، ابراز داشت: مربیان ما هم باید به همین میزان کار کنند در حالی که در تدریس باید جهت پیشبرد کاری و به روز شدن اطلاعات، زمان‌های مناسبی به مطالعه اختصاص داده شود.
وی با بیان اینکه معنا ندارد یک مربی 44 ساعت تدریس کند، گفت: تراکتور هم باشد در یک فاصله زمانی مضمحل می‌شود.
خواب‌نما با اشاره به اینکه زمان آموزشی معقول باید بین 16 تا 24 ساعت باشد، بیان داشت: جایگاه سازمان فنی و حرفه‌ای در نظام جمهوری اسلامی نباید اینگونه باشد و دولت و مجلس باید سازمان فنی و حرفه‌ای را مانند دانشگاه در جامعه ببینند.
این مسئول خاطرنشان کرد: شان سازمان فنی و حرفه‌ای اینگونه نیست که به عنوان یک مجموعه حاشیه‌ای باری به هر جهت به آن نگاه کنند و تا زمانی که نگاه مسئولان این باشد، آموزش‌های ما شان خود را آنگونه که باید پیدا نخواهد کرد.
این مسئول با بیان اینکه بیش از 70 درصد از اصل 44 در سازمان فنی و حرفه‌ای اجرایی شده، بیان داشت: در این شیوه تجربه‌های مناسبی می‌بینیم مگر اینکه سیستم نظارتی ضعیف عمل کرده باشد.
وی گفت: به همین منظور ناظرانی را وارد سیستم کرده‌ایم.
خواب‌نما با اشاره به اینکه مردم مخاطبان این مراکز هستند و اگر آموزش‌های درست را فرا نگیرند، پذیرا نخواهند بود، یادآور شد: مردم در بسیاری امور از دولت جلوتر حرکت می‌کنند مگر آن دسته از افراد که به خاطر منافع خود با این نظارت‌ها مخالف باشند.
وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از آموزش‌ها در کشور در اختیار بخش دولتی و حدود 70 درصد در اختیار بخش خصوصی است اضافه کرد: ورود به بخش خصوصی به شرط داشتن تجهیزات مناسب آموزشی، تجربه خوبی بوده است.
خواب‌نما در پایان اذعان داشت: دلیل ندارد شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که در قبال ارائه خدمات به مردم پول می‌گیرند، خدمات رایگان از فنی و حرفه‌ای دریافت کنند، این موضوع مسجل شده که سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند از این دستگاه ها به نحو مطلوبی وجه دریافت کند.
گردهمایی مدیران منطقه پنج سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ساری با حضور استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی در ساری برگزار شد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول