اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

جشنواره ملی ایده‌های برتر مورد حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به ملی شدن جشنواره ایده‌های برتر گفت: این جشنواره باید بیشتر مورد حمایت دولت قرار گیرد.

جشنواره ملی ایده‌های برتر مورد حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد
حجت‌الله ذاکرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با تبیین اهداف برگزاری جشنواره ملی ایده‌های برتر اظهار داشت: این جشنواره با هدف تفکر مردم در مسائل جدید پایه‌ریزی شد تا تفکر آنان جهت‌دار و در راستای رفع مشکلات جامعه باشد.
وی با بیان اینکه جشنواره ملی ایده‌های برتر فرصتی فراهم می‌کند تا مردم راهکارهایی را برای رفع مشکلات جامعه ارائه دهند، افزود: در این جشنواره ایده‌هایی در علوم مختلف نظیر علوم انسانی نیز طرح می‌شود، بنابراین می‌تواند نقش تاثیرگذاری بر روابط اجتماعی داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با تشریح ابعاد بیشتری از اهداف جشنواره تاکید کرد: دستگاه‌ها پس از طرح ایده و نظریه وظیفه دارند که از ایده‌پرداز حمایت کنند.
وی ادامه داد: حمایت ازایده‌ها‌ی برتر هنوز کانالیزه نشده و در هشت دوره گذشته ایده‌های خوبی از جشنواره بیرون آمده اما حمایت‌ها برای تبدل ایده به فن صورت نگرفته است.
دبیر علمی جشنواره‌های ششم تا هشتم ایده‌های برتر افزود: هنگامی که ایده‌ای مطرح شود و از آن حمایت شایسته‌ای صورت نگیرد، چه بسا ایده خوبی باشد و در خارج از کشور از آن استفاده کنند بنابراین ایده در آنجا پرورش می‌یابد و سرمایه‌ای که برای کشور بوده از دست می‌رود.
ذاکرزاده حمایت از ایده‌های برتر جشنواره را از وظایف پارک علم و فناوری استان دانست و خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوی باید ایده‌ها را مورد حمایت قرار دهد و با فراهم آوردن امکان راه‌یابی ایده‌پردازان به مراکز رشد، زمینه پرورش ایده‌ها را فرام کند.
وی تاکید کرد: هنگامی که ایده‌های برتر پرورش و رشد یابند، باید ایده‌پردازان به بخش خصوصی هدایت شوند تا فن را به تولید برسانند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد بیان کرد: از سال گذشته برای حمایت از ایده‌های برتر برنامه‌ریزی شد و برای به سرانجام رسیدن این برنامه‌ریزی‌ها باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.
وی با اظهار امیدواری به اینکه جشنواره ایده های برتر پس از ملی شدن مورد توجه بیشتر دولت قرار بگیرد، تاکید کرد: در گذشته تنها پارک علم و فناوری وظیفه حمایت از ایده‌ها را برعهده داشت که با توجه به جنبه‌های مختلفی که وجود دارد، این مرکز به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آمد.
ذاکرزاده با بیان اینکه حمایت از ایده‌های برتر از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، اظهار داشت: پرورش ایده و تبدیل آن به فن دارای مراحل مقدماتی است که بخش خصوصی به دلیل عدم قطعیت در به نتیجه رسیدن آن حاضر به سرمایه‌گذاری در آن نیست.
وی افزود: در مراحل مقدماتی و تبدیل ایده به فن باید حمایت‌های دولتی صورت بگیرد و هنگامی که ایده به نتایج قابل قبولی رسید، آن را به بخش خصوصی واگذار کرد تا به تولید برسد.
مدیر پشتیبانی جشنواره ایده‌های برتر خاطرنشان کرد: ماهیت بخش خصوصی سودآوری است و اگر از نتیجه سرمایه‌گذاری مطمئن نباشد به مرحله سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شود بنابراین باید با سرمایه‌گذاری اولیه که زیاد هم سنگین نیست، ایده‌پرداز در قالب شرکتی در مراکز پیش رشد و نوآوری پارک مورد حمایت قرار گیرد و هنگامی که با پرورش اولیه به پختگی و نتیجه رسید به بخش خصوصی واگذار شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با تشریح انواع مختلف حمایت از ایده‌پردازان در قالب پارک علم و فناوری تاکید کرد: ایده‌پردازان می‌توانند به عنوان یک فرد حقیقی به مراکز نوآوری پارک علم و فناوری وارد شوند و مورد حمایت قرار گیرند و یا اینکه ایده‌پرداز در مراکز پیش رشد در قالب شرکت و موسسه مورد توجه و حمایت باشد.
وی حمایت معنوی از ایده‌ها را مهم دانست و افزود: ایده‌ها باید مورد حمایت معنوی قرار بگیرند و از مالکیت ایده‌پردازان بر ایده‌ها حمایت شود تا اگر ایده فاش یا از آن استفاده غیرقانونی شد، فرد استفاده کننده جوابگو باشد.
ذاکرزاده اظهارداشت: باید در ابتدا حمایت‌های معنوی و قانونی از ایده صوت گیرد و در مرحله بعد ایده مورد حمایت معنوی قرار گرفته تا به محصول تبدیل شود چرا که تنها در سایه این حمایت‌هاست که ایده‌پرداز می‌تواند ایده خود را در بازار آزاد مطرح کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با بیان بیان اینکه اگر حمایت معنوی از ایده صورت نگیرد، بعید نیست که ایده مورد سرقت قرار بگیرد، اظهار امیدواری کرد: با حمایت از جشنواره ملی ایده‌های برتر شاهد رشد هر چه بیشتر آن باشیم.
نهمین جشنواره ملی ایده‌های برتر آذرماه سال جاری در یزد با همکاری گروه پیشگامان برگزار خواهد شد و مهلت ارسال ایده‌ها نیز تا 25 آبان ماه تعیین شده است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول