اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 مشهد:

کتابخوانی رکن اساسی توسعه فرهنگی است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد گفت: یکی از ارکان مهم در گسترش و توسعه فرهنگی مطالعه و کتابخوانی است که در راستای گسترش فرهنگی نقش بسزایی دارد.

کتابخوانی رکن اساسی توسعه فرهنگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی اکبر صفایی ظهر امروز در مراسم اهدای کتاب به دانش‌آموزان اظهار داشت: روز 22 آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتابخوانی است، در این هفته، با اجرای برنامه‌هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می‌انجامد، می‌کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی‌های عمومی مدد رسانیم.
وی افزود: کتاب، دروازه‌ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب‌های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان‌هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می‌پردازد، نمی‌تواند با دنیای کتاب بی‌ارتباط باشد.
رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد خاطرنشان کرد: پس بیاییم با گرامیداشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب‌هایی به همنوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.
صفایی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی، در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی‌های عمومی جامعه نقش بسزایی دارند.
وی در ادامه بیان داشت: به تعبیری، عزم این نهاد، کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی، در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه است.
رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد اظهار داشت: کتابخانه، نهادی است که با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از دانش، زمینه بهره‌گیری مناسب از اندوخته‌های بشری را فراهم می‌آورد و با تأمین فرصت‌های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیا ساخته و بر پیشرفت حیات اجتماعی می‌فزاید.
صفایی افزود: با این توصیف، وظیفه همگان است که با استقبال از این مکان ارزشمند، بر شکوفایی استعدادهای نهفته میهن اسلامی ما بیفزایند.
وی خاطر نشان کرد: کتاب خواندن مانند بسیاری از تفریحات دیگر عادت و دلبستگی ایجاد می‌کند، چنان که ما به دنبال شروع تفریحاتی چون بازی‌های کامپیوتری و امثال آن، به این دسته از تفریحات عادت می‌کنیم، به همین ترتیب خواندن چند کتاب می‌تواند ما را به دنیای کتاب و کتابخوانی دلبسته کند و به کتاب خواندن عادتمان دهد.
رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد تصریح کرد: نکته شایان توجه این جاست که بسیاری از کارهای تفریحی صرفا تفریح و پرکردن اوقات فراغت است، اما خواندن کتاب علاوه بر تفریح و پرکردن ساعات بیکاری کوله باری از دانستنی‌ها را به دنبال می‌آورد و گنجینه‌ای گرانبها برای ما ایجاد می‌کند که دارای ارزش بسیاری است.
صفایی در ادامه بیان داشت: عالم کتاب و کتابخوانی، عالمی است همیشه بهاری؛ چرا که دانش همواره طراوت و رشد و شکوفایی به همراه می‌آورد.
وی ادامه داد: کتاب آینه‌ای است تمام نما از تجربه‌ها، آموخته‌ها، دانستنی‌ها و علوم مختلفی است که دیگران به رنج فراوان بر صفحه ماندگار آن به جا گذاشته و چون هدیه‌ای گرانبها به دست ما رسانیده‌اند.
وی اظهار داشت: این برگ‌های سرشار از دانش نه به سادگی که گاه به تلاشی به گستره عمر یک دانشمند در پی هم آمده‌اند و امروز به آسانی در دست من و توست، پس به جاست که آن تلاش‌های گذشته را ارج نهیم و قدر کتاب را بدانیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد افزود: ما برای رشد و تکامل به دو عامل مهم انرژی و انگیزه نیازمندیم که این هر دو، در کنار هم سبب تکامل روح می‌شوند، کتاب و کتاب خواندن می‌تواند هم غذایی برای روح انسان باشد و نیروی تازه‌ای بدان ببخشد و هم انگیزه سالم و قوی را در او ایجاد کند.
صفایی خاطرنشان کرد: اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که تنها کتاب خوب و مفید و سالم چنین نقشی را ایفا می‌کند و گاه نیز کتابی مایه افسردگی روح و کسالت درون و بیماری‌های روحی می‌شود، پس کتاب نیازی ضروری است و سلامت و مفید بودنِ کتاب نیازی ضروری‌تر از آن است.
وی تصریح کرد: میزان پیشرفت فرهنگ در هر جامعه بستگی تنگاتنگی به میزان مطالعه فردی و برخورد مناسب افراد آن جامعه با کتاب و کتابخوانی دارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد در ادامه بیان داشت: توجه به کتاب و توسعه و تعدد کتابخانه ها، سهل‌الوصول کردن کتاب‌ها در کتابخانه‌ها، ایجاد جاذبه در افراد جامعه به‌ویژه نسل جوان و نوجوان، متعادل کردن هزینه کتاب و مهم‌تر از همه توجه به کیفیت کتاب‌ها و نظارت بر سلامت و نداشتن فساد آنها از راه‌های کمک به پیشرفت جامعه است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول