اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یک کارشناس ادبیات و سینمای کودک:

اصفهانی‌ها باید در اتاق فکر جشنواره کودک سهیم باشند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس ادبیات و سینمای کودک گفت: گرچه مهمان‌نوازی و خدمت به مهمان سنت ما ایرانیان است اما باید از متفکران اصفهانی نیز در اتاق فکر جشنواره کودک استفاده شود.

اصفهانی‌ها باید در اتاق فکر جشنواره کودک سهیم باشند
محمد کراچیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: اجرای جشنواره کودک در اصفهان تنها به این معنا نیست که اصفهانی‌ها در امور اجرایی جشنواره به عنوان نیروی خدماتی سهیم باشند و حذف انسان‌های متفکر و با تجربه اصفهان از اتاق فکر جشنواره کودک و نوجوان برازنده این جشنواره بین‌المللی نیست.
وی افزود: بازگشت مجدد جشنواره کودک به اصفهان اتفاقی فرخنده و خوشحال‌کننده است که باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح ارگان‌های درگیر و با حضور پر رنگ مردم اصفهان به ویژه کودکان حضور آن را در اصفهان تداوم بخشید.
این کارشناس کودک با اشاره به اینکه ثبت جهانی جشنواره کودک به نام اصفهان است، تصریح کرد: جشنواره‌هایی مثل جشنواره کودک که به اسم یک مکان ثبت می‌شوند، انتقالشان از یک مکان به مکان دیگر به دلیل سابقه بین‌المللی صحیح نبوده و غیر قانونی است.
وی شاخص‌ترین معیار مورد توجه در سینمای کودک را شناخت صحیح از کودک معاصر دانست و تاکید کرد: هنگامی که یک گروه فیلم‌ساز تصمیم به ساخت فیلمی می‌گیرد باید جهان کودکی را به درستی شناخته باشد.
کراچیان افزود: این موضوع همه عوامل درگیر در پروژه ساخت کودک مانند کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تصویربردار، تدوینگر و موسیقی‌دان را دربر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه یک فیلمساز باید به روانشناسی کودک تسلط داشته باشد، بیان داشت: شاید ادعای بیدار بودن کودک ‌درون و استفاده از خاطرات این دوران در ساخت فیلم نوعی پوشش کودکانه به آن بدهد ولی به ساخت فیلم کودک کمکی نمی‌کند.
کارشناس سینما با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از فیلم‌های کودک بدون حضور روانشناس کودک و نوجوان و کارشناسان تربیتی ساخته می‌شود، گفت: استفاده از تجربیات کودکی نویسنده و کارگردان در ساخت فیلم شاید به خودی خود بد نباشد ولی باید دید آیا این دانش برای کودک امروز نیز فایده دارد.
وی مشکل عمده در این ارتباط را فقدان شاخه روانشناسی کودک دانست و تصریح کرد: هنوز در ایران کتاب‌های مدون و مکتبی که کودک ایرانی را بشناسد و برای مراحل مختلف رشد او نسخه‌ای ارائه دهد نداریم، به عبارتی در کشور ما روانشناسی کودک ایرانی به معنای واقعی کلمه وجود ندارد.
کراچیان ادامه داد: البته تعدادی از روانشناسان تلاش کرده‌اند تا مواردی را برای کودک ایرانی تبیین کنند ولی آنها نیز تنها  نظریه‌های غربی را در مورد کودکان ایرانی کاربردی کرده‌اند.
وی تاکید کرد: گرچه بعضی موارد در دنیای کودکان جهان مشترک است ولی بسیاری از مسائل کودکان ایرانی نسبت به دیگر کشورها با توجه به فرهنگ و جغرافیای ایران، نوع نگاه، تربیت و تجربه تاریخی کشور ما متفاوت است.
این کارشناس سینما اضافه کرد: اقلیم‌های مختلف ایران دارای فرهنگ عامه‌های مختص خود است، بنابراین لازم است دنیای کودکی از دیدگاه عشایر و قبایل مختلف تعریف شده و میزان تاثیر فرهنگ و ملیت‌های مختلفی که وارد ایران شده‌اند نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای خاص  افراد برای ورود به سینما به ساخت فیلم کودک روی آوردند، تصریح کرد: در این دوره فیلم‌های بسیاری ساخته شد که شایسته عنوان فیلم کودک نبود و سبب شد فیلم‌ کودک به دو دسته درباره کودک و برای کودک تقسیم شود.
کراچیان ادامه داد: البته این موضوع با ساخت فیلمی خطاب به بزرگسالان و با قصد بیان ویژگی‌های کودک متفاوت است زیرا این فیلم‌ها در زیر مجموعه  سینمای کودک قرار نمی‌گیرد.
وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره در شهری خاص و تاثیر آن در رشد فیلم کودک گفت: بودن یا نبودن جشنواره کودک در اصفهان یا شهرهای دیگر گرچه در رشد اقتصادی و فرهنگی یک شهر موثر است، اما به دلیل فقدان سینما یا فیلم‌ساز خاص کودکان به تنهایی نمی‌تواند تاثیری در رشد روند فیلم‌سازی کودک داشته باشد.
کارشناس ادبیات کودکان اضافه کرد: بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان به خوبی برگزار شده و ضمن تهییج فضا و ایجاد شور و هیجان مناسب این اتفاق فرخنده در اصفهان پایدار بماند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول