اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان:

فضای غالب جشنواره کودک امسال مبتنی بر ارزش‌ها است

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان گفت: فضای غالب بر جشنواره امسال مبتنی بر ارزش‌ها بوده و با فضای سال‌های پیش متفاوت است.

فضای غالب جشنواره کودک امسال مبتنی بر ارزش‌ها است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پایه و اصول آموزش در همه کشورهای دنیا را برنامه‌ریزی برای آینده کودکان تشکیل می‌دهد و در این میان فیلم‌های کودک و نوجوان در رشد همه جانبه کودک از لحاظ هوش، دانایی و شخصیت اجتماعی نقش اساسی ایفا می‌کنند.
به عقیده کارشناسان کودک و نوجوان ساخت فیلم بر اساس اصول روانشناسی کودک می‌تواند بر رشد اجتماعی کودک بیفزاید، به جنبه‌های احساسی و کلامی او اضافه می‌کند و در رشد او  نقش تربیتی داشته باشد، بدین ترتیب کارگردان و نویسنده کودک باید به نوعی روانشناس بوده و یا در طول نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم با روانشناس و کارشناسان کودک در تعامل باشند.
البته باید توجه داشته باشیم که  این تخصص تنها کارگردان و نویسنده را دربر نمی‌گیرد بلکه همه عوامل دیگر مانند عوامل سازنده موسیقی فیلم و تدوینگر را نیز شامل می‌شود.
در این میان جشنواره کودک و نوجوان از یک سو فرصت مناسبی برای فیلم‌سازان و از طرف دیگر برای روانشناسان و منتقدان فیلم‌های کودک است تا در ارزیابی فیلم‌ها و تعامل با هم زمینه رشد کودکان آینده این سرزمین را فراهم کنند و البته این امر در صورتی محقق می‌شود که همه چیز تا جشنواره بعدی به دست فراموشی سپرده نشود و این همکاری و تعامل پس از جشنواره نیز ادامه یابد.
اکنون جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از سال‌ها بار دیگر به جایی که به آن تعلق داشت برگشته است، زیرا که جشنواره بین‌المللی کودک با نام اصفهان ثبت جهانی شده و در همه جای دنیا انتقال جشنواره ثبت شده از جایی به جای دیگر منع قانونی دارد، همان‌گونه که جشنواره کن فرانسه هرگز از این شهر به شهر پاریس منتقل نمی‌شود.
گرچه بازگشت جشنواره به اصفهان نوید روزهای خوشی را برای پیشرفت بیشتر این کانون تمدن و مهد فرهنگ می‌دهد ولی این نکته را نباید از نظر دور داشت که برگزاری دوره قبلی جشنواره در اصفهان واکنش‌هایی از سوی مسئولان و برخی علمای شهر به دنبال داشت، بدین منظور درباره رویکرد جشنواره امسال و برنامه‌های دیگر جشنواره با مدیر اجرایی بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان گفتگو کردیم.
 
*فضای غالب جشنواره امسال مبتنی بر ارزش‌هاست
سید مجتبی شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به نارضایتی برخی علما و مردم متدین اصفهان از جشنواره‌های گذشته اظهار داشت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سال‌های گذشته از لحاظ کمی مشکل داشت و تعداد فیلم‌ها بسیار کم بود بنابراین مسئولان مجبور شدند به برگزاری برنامه‌های جنبی و حاشیه‌ای مانند جنگ‌های شادی بپردازند.
وی افزود: این امر با اهداف جشنواره که بیشتر مبتنی بر نمایش فیلم است هم‌خوانی نداشت و سبب شده بود جشنواره از مسیر اصلی خود منحرف شود.
مدیر اجرایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان با بیان اینکه بر خلاف سال‌های گذشته تعدد فیلم‌ها در جشنواره امسال زیاد بوده و قابل مقایسه با سال‌های قبلی نیست، تصریح کرد: در جشنواره قبلی مسئولان به مخاطب خاص جشنواره که کودکان هستند توجه نداشتند، اما جشنواره امسال مخاطب اصلی خود را شناخته و هدف قرار داده و در مسیر اصلی خود مبتنی بر نمایش فیلم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مسئولان استان‌ها نسبت به فرآیند، اهداف و محتوای جشنواره امسال به خوبی توجیه شده‌اند و مهم‌ترین تفاوت این جشنواره با سال‌های گذشته این است که مسائل ارزشی در آن مورد توجه قرار گرفته است.
شهیدی با اشاره به اینکه شب عید غدیر شب افتتاحیه جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک و نوجوان است، بیان داشت: امسال با برنامه‌هایی خاص سعی کردیم فضای مذهبی و انقلابی را بر فضای جشنواره حاکم کنیم، بدین منظور با توجه به بیداری اسلامی در منطقه جایزه‌هایی مانند جایزه محمد الدوره و جایزه بهنام محمدی نوجوان شهید خرمشهری در نظر گرفته‌ایم که سمت و سوی جشنواره را تغییر داده است.
وی اضافه کرد: محتوای فیلم‌ها، افتتاح این جشنواره در شب عید غدیر با مراسم خاص و دیدار با خانواده ‌شهدا و جانبازان نیز سبب تفاوت این جشنواره با فضای جشنواره‌های قبلی شده است.
مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان تاکید کرد: همچنین با مسئولان شهر، علما و شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله مهدوی و آیت‌الله طباطبایی دیدارهایی انجام دادیم تا سوء تفاهم‌‌های گذشته روشن شد و انتظار داریم این اطلاع‌رسانی به موقع و همراهی با نظرات آنها در رفع مشکلات گذشته موثر باشد.
 
*برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک نشانه اقتدار نظام است
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره از 30 کشور مهمان داریم، تصریح کرد: در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی 70 نفر از کشورهای مختلف دنیا به جز اسرائیل و آمریکا حضور دارند.
شهیدی افزود: برگزاری قدرتمند جشنواره کودک و نوجوان به شکل بین‌المللی علاوه بر اینکه به منزله قدرت، آرامش و اقتدار نظام اسلامی ماست با توجه به حضور کشورهای اسلامی می‌تواند بر وحدت، و همدلی و همکاری بین این کشورها و ایران اسلامی بیفزاید.
 
*جشنواره در رویدادهای فرهنگی اجتماعی اصفهان نقش محوری دارد
وی با اشاره به اینکه این جشنواره رویدادی فرهنگی است، تاکید کرد: با توجه به اینکه  اصفهان شهری با تمدن کهن و فرهنگی است برنامه‌های جنبی جشنواره به همراه حضور هنرمندان و نویسندگان، کارگردانان و تهیه کنندگانی که با مسائل روز کشورهای دنیا روبه‌رو هستند و ارائه ایده‌های ناب آنها می‌تواند در رشد فکری مردم  به ویژه جوانان موثر واقع شود.
مدیر اجرایی جشنواره کودک ادامه داد: همچنین با توجه به ارزش‌گذاری خاص خانواده‌های امروز به امر نشاط کودکان، ارائه فیلم‌های سالم در این جشنواره می‌تواند سبب شادابی کودکان، همدلی و یک‌رنگی بین بچه‌ها و والدینشان ‌شده و در نهایت نیز به شادابی اجتماعی منجر ‌شود.
 
*حضور عمو پورنگ و فیتیله‌ای‌ها در جشنواره کودک
وی به دیگر برنامه‌های ویژه و جنبی جشنواره اشاره و گفت: از جمله این برنامه‌های جنبی که با هماهنگی همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود برنامه‌ جنگ شادی است که با حضور فیتیله‌ای‌ها و عمو پورنگ اجرا می‌شود.
شهیدی افزود: جشنواره عکاسی لبخند فرشته‌ها نیز از دیگر این برنامه‌های جنبی بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان است که مربوط به عکاسی والدین از فرزندانشان بوده و علاوه بر اهدا جوایز نفیس به برگزیدگان، این عکس‌ها پس از جشنواره به صورت کتاب به چاپ می‌رسد.
وی در ادامه گفت: مسابقه انشای بهترین بابای دنیا و کارنوال شادی در مدارس و سطح شهر از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره است.
 
*30 داور کودک فیلم‌ها را ارزیابی می‌کنند
مدیر اجرایی حشنواره کودک شهیدی با بیان اینکه در بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان 30 داور کودک و نوجوان حضور دارند، تصریح کرد: پنج نفر از این کودکان مسلط به زبان انگلیسی بوده و اکنون مشغول آموزش و بازبینی فیلم‌ها هستند.
وی افزود: در جشنواره امسال 17 فیلم بلند ایرانی، 12 فیلم ویدئویی، 12 فیلم بلند خارجی و 70 فیلم انیمیشن کوتاه و نیمه بلند حضور یافته‌اند.
شهیدی درباره مکان‌های نمایش این فیلم‌ها بیان داشت: فیلم‌های سینمایی در سالن‌های مجتمع فرهنگی استادفرشچیان؛ سینما قدس،سینما سپاهان، تالار خورشید، سالن حوزه هنری،سالن کتابخانه مرکزی و تالار هنر به نمایش در می‌آیند.
وی ادامه داد: این فیلم‌ها در طول جشنواره از ساعت 9 تا 21 یا بیشتر اکران شده و گروه سنی تعریف شده نیز شامل سنین دبستان، راهنمایی و دبیرستان است.
 
*ارگان‌های اجرایی همکاری و هماهنگی کاملی با یکدیگر دارند
مدیر اجرایی بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان به هماهنگی همکاری و هماهنگی میان ارگان‌های اجرایی اشاره و تاکید کرد: شهرداری اصفهان، استانداری، شورای شهر و علما و شخصیت‌های مختلف، آموزش و پرورش اداره کل ارشاد، بسیج دانش‌آموزی و غیره همه با برگزاری جشنواره موافق بوده و همکاری کاملی با ما داشتند.
وی با اشاره به امتداد برنامه‌های جشنواره پس از مراسم اختتامیه ‌نیز گفت: پس از اتمام جشنواره دفتر جشنواره در اصفهان باقی می‌ماند و تبدیل به مرکز تولید فیلم کودک و نوجوان می‌شود.
شهیدی اضافه کرد: با دقت در برگزاری کمی و کیفی جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک و نوجوان اصفهان همچون همیشه الگوی فرهنگ و تمدن برای ایران و کشورهای جهان قرار گیرد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول