اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرمسئول کانون فرهنگی شهدای شهرستان نکا:

جذابیت‌های مساجد برای ورود جوانان باید بیشتر شود

خبرگزاری فارس: مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرستان نکا گفت: عدم وجود جذابیت لازم در مساجد از موانع جذب جوانان به این پایگاه‌های معنوی، فرهنگی و انسان‌ساز است.

جذابیت‌های مساجد برای ورود جوانان باید بیشتر شود
مهدی اکبری مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرستان نکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نکا با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد در جامعه اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به‌طوری که نیروهای فعال در مساجد به‌طور مستقیم در متن انقلاب شرکت کردند.
وی تصریح کرد: به گونه‌ای که از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند و در شرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشکیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران کرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.
اکبری خاطرنشان کرد: علاوه بر این بسیاری از برنامه‌های انقلاب مانند رفراندوم، شوراهای محلی، کانون‌های بسیج و دیگر ضرورت‌های زمان در مساجد انجام می‌گرفت.
وی افزود: نقش مسجد در مبارزه با دشمنان اسلام، مسجد خنثی‌کننده نقشه‌های دشمن، مسجد مرکز انقلاب و تداوم آن، مسجد مرکز جنبش و حرکت‌های اسلامی، مسجد مرکز تبلیغ، نقش و اهمیت مسجد در بعد سیاسی از جمله مواردی که مساجد عهده‌دار آن بوده‌اند.
مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرستان نکا با اشاره به عامل جذب جوان به مساجد اذعان داشت: عدم وجود جذابیت لازم در مساجد از موانع جذب جوانان به این پایگاه‌های معنوی، فرهنگی و انسان‌ساز است و  چنانچه با در نظر گرفتن شرایط روز، جذابیت‌های لازم در مساجد ایجاد شود، پررنگ شدن حضور عمومی و به ویژه جوانان را در مساجد شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: هر چند دین به طور طبیعی جاذبه‌دار، دوست‌داشتنی و هماهنگ با فطرت الهی همه اقشار انسان است و پیشینه حضور جوانان در مسجد نیز در کشور ایران مثبت است که البته در سال‌های اخیر و در بعضی از مقاطع، این حضور کمرنگ‌تر شده است و این نشان از ضرورت شناخت آسیب‌ها و آفت‌های مؤثر در کمرنگ شدن این حضور دارد و شکی نیست که شناخت این موانع بهترین راهکار برای ایجاد زمینه مناسب به منظور جلب و جذب عموم مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان به مساجد است.
اکبری افزود: خانواده، محیط اجتماع، دوستان و معاشران را از عوامل تأثیرگذار در جوان‌ها هستند و در بسیاری موارد همین عوامل می توانند در کمرنگ و یا پررنگ شدن حضور جوانان در مساجد نقش آفرین باشند.
این مدیر مسئول تصریح کرد: وجود بودجه مناسب برای کانون‌ها مطابق با برنامه‌های اجرا شده و داشتن تجهیزات اداری و کامپیوتری برای ارائه خدمات می‌تواند باعث رشد و پیشرفت کاری بیشتر کانون‌ها شود.
مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرستان نکا با اشاره به ارتباط بین مسجد و خانواده در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: خانواده از دیدگاهی نشان یا نماد اجتماعی شمرده می‌شود و برآیند یا انعکاسی از کل جامعه است، انسان‌ها دارای نیازهای فطری جسمی، ایمنی، روابط اجتماعی و محبت، تأیید و احترام و خویشتن‌یابی است.
اکبری تصریح کرد: درخشان‌ترین بخش حیات مسجدها در طول تاریخ تمدن اسلامی، دوران صدر اسلام است چراکه در این دوران، مسجدها جایگاه و همه کارکردهای واقعی خود را به کامل‌ترین شکل دارا بودند و در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی مردم نقشی به طور کامل برجسته و مطلوب داشتند.
وی افزود: مسجد به عنوان نهاد اجتماعی، نیازهایی مانند نیاز به روابط اجتماعی، نیاز به تأیید و احترام و نیاز به هویت و خویشتن‌شناسی را برآورده می‌کرد، همانگونه که ابداع دین برای برآورده کردن نیازهای اساسی انسان در عرصه‌های گوناگون است، «مسجد» نیز به عنوان کانون و مکانی برای برآورده شدن نیازهاست.
این فعال فرهنگ دینی مازندران تصریح کرد: به همین جهت افراد جامعه به ویژه جوانان برای دستیابی به نیازهای اساسی خود از جمله پیداکردن دوست و رفیق همراه، پیدا کردن هویت خویش، نیاز به عزت و احترام و... به مسجد رو می‌آوردند.
وی با اشاره به اینکه ویژگی مهم دوره جوانی آن است که جوان می‌خواهد خود را در میان گروه مطرح کند، خاطرنشان کرد: در صورت وجود کارکردهای اساسی مسجد، جوان ارتباط خود را با دوستان و گروه همسالان در مسجد برقرار می‌سازد و این نیاز را در گروه‌های هنجار و نرم ارضا می‌کند که در غیر اینصورت احتمال آن که جذب گروه بزهکار شود، کم نیست.
 مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرستان نکا گفت: دلیل عمده در عدم ارتباط خانواده‌ها با مسجدها، در سلب کارکردهای مسجدها در طول تاریخ و برآورده نشدن نیازهای اساسی مسلمانان و خانواده‌ها در مسجدها است، از طرف دیگر با مطرح شدن جدایی دین از سیاست و بی‌تفاوتی خانواده‌ها از مسایل دینی، موجب می‌شود تا فرزندان که الگوی اولی آنان پدر و مادر  است از مسجد فاصله بگیرند.
این مدیر مسئول خاطرنشان کرد: برپایی همایش شب خاطره، بررسی اندیشه، نمایشگاه اختصاصی از زندگی مقام معظم رهبری شامل عکس و دست‌نوشته‌های ایشان، ارسال پیامک به مناسبت عید غدیر و برگزاری مسابقه پیامک، برگزاری جشن بزرگ عید غدیر خم(عید ولایت)، ایستگاه‌های نقاشی و قصه‌گویی کودکان به همراه ویزیت رایگان مردم و نقش‌خوانی است که شامل اعلام مسیر حرکت پیغمبر اکرم(ص) تا مراسم حجة الوداع و پاسخگویی به شبهات عقیدتی از جمله برنامه‌های این کانون در دهه ولایت است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول