اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

مسجد جامع اصفهان به زودی ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کارهای مطالعاتی ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان صورت گرفته و به زودی این بنای ارزشمند نیز به ثبت جهانی می‌رسد.

مسجد جامع اصفهان به زودی ثبت جهانی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اسفندیار حیدری‌پور اظهار داشت: تاکنون به میزان 3 میلیارد و 560 میلیون ریال در مسجد جامع هزینه شده که این مبلغ برای مرمت مسجد جامع اصفهان رقم ناچیزی است.
وی اقدامات صورت گرفته جهت مرمت این بنا را از سال 88 تاکنون و در چهار فاز ذکر کرد و افزود: در فاز نخست مرمت این بنا طی قراردادی بالغ بر 430 میلیون ریال به منظور اصلاح کف‌فرش صفه درویش و ازاره‌های سنگی مسجد صورت گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان داشت: در فاز دوم مرمت مسجد جامع اصفهان اقداماتی از جمله استحکام‌بخشی ایوان صفه درویش و با هزینه‌ای بالغ بر 410میلیون ریال انجام شد.
وی به ادامه مرمت این بنا در فاز سوم اشاره کرد و افزود: در فاز سوم آغاز مرمت و بازسازی مدرسه مظفریه مسجد جامع اصفهان شامل آماده‌سازی پی‌ها و ستون‌های مدرسه که قسمت غربی مدرسه را شامل می‌شود، صورت گرفت.
حیدری‌پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در فاز چهارم و در سال 90 طی قراردادی بالغ بر 2 میلیارد و 270میلیون ریال اضافه کرد: در این فاز اجرای سقف‌ها و طاق‌نماهای قسمت غربی و اجرای ایوان شمالی مدرسه مظفریه انجام شد که این اقدامات همچنان در دست اجرا است.
وی گفت: کارهای مطالعاتی ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان صورت گرفته و به زودی این بنای ارزشمند نیز به ثبت جهانی می‌رسد.
به گزارش فارس، مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است.
کاوش‌های باستان‌شناسی نشان از آن دارد که ممکن است این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر بوده و بصورت یکی از آتشکده‌های شهر اصفهان کاربری داشته‌است.
کشف یک پا ستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌کند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول