اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای بوعلی تأکید کرد:

حل نشدن مشکلات گلخانه‌ها، زمینه‌ساز ورشکستگی آنها

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای بوعلی همدان گفت: در صورت حل نشدن مشکلات گلخانه‌ها، شاهد ورشکستگی آنها خواهیم بود.

حل نشدن مشکلات گلخانه‌ها، زمینه‌ساز ورشکستگی آنها
علی مینایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به مشکلات موجود در گلخانه‌ها اظهار کرد: این مشکلات بسیار حجیم‌تر از چیزی است که ظواهر امر آن را نشان داده و بر آن تأکید می‌کند.
وی افزود: مسئولان برای رفع مشکلات موجود اقدام به ارائه تسهیلات به گلخانه‌داران می‌کنند اما این در حالی است که اخذ تسهیلات بانکی نیاز به وثیقه دارد و بیشتر گلخانه‌داران قادر به تهیه وثیقه مورد نظر نیستند.
مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای بوعلی همدان خاطرنشان کرد: گلخانه‌داران توانایی ارائه وثیقه به منظور اخذ تسهیلات سوختی را ندارند چراکه وثیقه‌های موجود طی سالیان گذشته برای ساخت گلخانه ارائه شده و به دلیل مشکلات موجود نیز کسی ضامن گلخانه‌داران نمی‌شود و بانک کشاورزی نیز تنها به اخذ وثیقه اکتفا می‌کند.
وی بیان کرد: بنابراین در جذب اعتبارات با مشکل مواجه هستیم و این در حالیست که در طی اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها کسی این سؤال را نپرسید که برای گلخانه‌داران چه مشکلاتی ایجاد شده است؟
مینایی تأکید کرد: با توجه به مشکلات موجود و دو برابر شدن هزینه برق و پنج برابر شدن هزینه گاز تا پایان سال گلخانه‌های موجود ورشکست می‌شوند، چراکه گلخانه‌های کوچک موجود تحمل تنش‌های ناگهانی هزینه‌ها را ندارند.
وی ادامه داد: از سال 82 تا کنون ما در حال پرداخت خسارات ناشی از شوری آب گلخانه‌های شهرک بوعلی هستیم که هنوز هم ادامه دارد و در فصل سرد نیز با افت عملکرد مواجه هستیم که سبب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود اما این سود ناچیز پاسخگوی مشکلات و هزینه‌‌های موجود نیست.
مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای بوعلی همدان اذعان کرد: شهرک بوعلی همدان پیشکسوت‌ترین شهرک گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود که به دلیل نادیده گرفتن و پیش‌بینی نشدن برخی مسائل با مشکل مواجه شده است.
وی تصریح کرد: شهرک در سال 82 به صورت هیئت امنایی اداره می‌شد و در سال 85 مقرر شد تا شرکت تعاونی تأسیس شود که به دلیل عدم گردش مالی به دلیل مشکلات و درآمد ناچیز اداره کل تعاون، تعاونی گلخانه‌داران را حذف کرد و پیشنهاد تشکیل انجمن مطرح شد که قدرت اجرایی مطلوبی ندارد.
مینایی اهمیت گلخانه‌ها را در جذب فارغ‌التحصیلان بسیار بالا عنوان کرد و بیان داشت: گلخانه‌ها قادرند در هر هکتار اشتغال حداقل 15 تا 20 نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده و استفاده بهینه از منابع آب انجام می‌شود چراکه استفاده حتی یک قطره آب اضافی باعث بروز بیماری‌های قارچی در گلخانه می‌شود.
وی اظهار کرد: یک‌هزار مترمربع گلخانه هفت تا 10 برابر زمین‌های عادی محصول تولید کرده و دارای 90 درصد مصرف انرژی بهینه است که در فصول سرد سال میزان تولید کاهش می‌یابد و این در حالیست که هزینه‌های کارگر، سموم، حمل و نقل و پلاستیک سبب افزایش هزینه‌های موجود می‌شود.
مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای بوعلی همدان در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته پیشنهاد اقلیم‌بندی در ماه‌های سرد را عنوان کردیم که تاکنون نتیجه‌ای نداشته و ما با بازار نامتعادل مواجه هستیم که باید تعادل مورد نظر ایجاد شود چراکه در غیر اینصورت آینده خوبی برای گلخانه‌داران وجود ندارد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول