اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

فارس گزارش می‌دهد؛

جشنواره انار بهشهر با انتظارات برآورده نشده

خبرگزاری فارس: نخستین جشنواره انار بهشهر با حضور کمرنگ مسئولان و شرکت پررنگ مردم در روستای «آسیابسر» از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد.

جشنواره انار بهشهر با انتظارات برآورده نشده
به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر، روستای « آسیابسر» با پیشینه‌ 2 هزار ساله که وجه تسمیه آن به‌دلیل وجود آسیاب‌های فراوان بوده هم اکنون یکی از روستاهای هدف گردشگری کشور است که از زیبایی‌های آن می‌توان به آتشکده کیوس بن قباد ساسانی، چشمه‌های سه‌گانه سرچشمه، میان چشمه و شمشیر بُر، قلعه شاه‌نشین طوس نوذر، بقعه سادات بابلکانی همچنین آسیاب‌های به جای مانده از سالیان دور اشاره کرد.
همه این زیبایی‌های تاریخی و طبیعی در کنار آب و هوای مطبوع و کوهستانی، ترکیب کاملی را برای پذیرش مسافران و گردشگران پدید آورده است همچنین باغات مرکبات مختلفی در این منطقه وجود دارد که شاخص‌ترین آنها انار است و بهره‌مندی درخت‌های انار از فضای مطبوع روستا سبب شده تا طعم و رنگ آن دلچسب و بازارپسند باشد.
وجود جاذبه‌های ذکر شده و شناساندن بیشتر آن به مردم و مسئولان، رفع مشکلات و نیازمندی‌ها، معرفی فرصت‌های اشتغال و گردشگری و ایجاد روحیه تعاون و همدلی بین اهالی از اهدافی بود که مسئولان محلی « آسیابسر» از برگزاری نخستین جشنواره انار در این روستا داشتند.

* حضور مسئولان در نخستین جشنواره انار بهشهر کمرنگ بود

در حالی که برای بسیاری از مسئولان استانی و شهرستانی دعوتنامه ارسال شد و زمان برنامه طوری تنظیم شده بود که تداخلی هم با برگزاری نماز جمعه نداشت و در وقت مقرر به پایان رسید اما تعداد انگشت‌شماری از مدیران، حضور یافتند.
کارشناسان حوزه تعاون و امور روستایی استانداری مازندران، بخشداران مرکزی بهشهر و نکا، رؤسای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده بانک توسعه تعاون مازندران تعداد انگشت شماری از مسئولان شرکت کننده بودند که در جشنواره شرکت داشتند.
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی، تولیدی، توزیعی و گردشگری « چشمه ساران آسیابسر» که از متولیان جشنواره بود در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس از حضور کمرنگ مسئولان انتقاد کرد.
ولی‌الله خالقی افزود: از مسئولان رده بالای استان به‌ویژه استاندار مازندران دعوت شده بود اما می‌دانیم که ایشان دغدغه‌های خاص خود را دارند ولی از مسئولانی که می‌توانستند شرکت داشته باشند و شرکت نکردند بسیار گلایه مندم.

* تعاونی‌ها فرصت مناسبی برای اشتغالزایی هستند

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بهشهر در سخنانی با اشاره به فرصت‌های اشتغالزایی که از سه طریق دولتی، خصوصی و تعاونی در کشور اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به وضعیت بکارگیری نیروها، تعاونی‌ها می‌توانند با هدفمندی و برنامه‌ریزی دقیق فرصت‌های کارآفرینی پایدار را به وجود آورند.
ابوالقاسم سلیمانی با بیان اینکه بیکاری همچنان مشکل نخست جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان است، گفت: افراد در تعاونی می‌توانند سرمایه‌های اندک خود را روی هم بگذارند و به کار دسته جمعی و سودآور بپردازند.
وی ایجاد همدلی و تعاون، بهره‌مندی از همه امکانات و قابلیت‌های انسانی، مشارکت در سرمایه‌گذاری اقتصادی، واگذاری عرصه‌های موجود به شرکت تعاونی، حمایت بخش تعاون از تعاونی‌ها، زمینه سازی برای فرصت‌های گردشگری و مشاغل خانگی و کمک‌هایی که مدیران استانی می‌توانند انجام دهند را از جمله عواملی عنوان کرد که در کنار هم می‌توانند به توسعه تعاونی‌ها بینجامند.

* برای توسعه باید زیر ساخت داشت
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «چشمه ساران آسیابسر» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر از مسائل و مشکلات قابل حل شرکت با حمایت دولت گفت و اینکه همه می‌دانیم برای توسعه باید زیر ساخت داشت.
ولی‌الله خالقی با اشاره به فعالیت چهار ساله شرکت تعاونی «چشمه ساران آسیابسر» و برخورداری از 400 سهامدار رسمی و 300 سهامدار غیر رسمی، تصریح کرد: از آنجا که رویکرد مهم ما گردشگری و توسعه اقتصادی است در مرحله نخست شناساندن روستا را در دستور کار قرار دادیم و تا حد زیادی موفق بودیم.
وی با بیان اینکه عرصه‌ای را برای ایجاد تاسیسات گردشگری در روستا در نظر گرفتیم، افزود: این زمین متعلق به منابع طبیعی است و پیگیر واگذاری آن به شرکت هستیم، از دولت هم انتظار داریم که بخشی از اعتبارات استانی را به ساخت طرح گردشگری آسیابسر اختصاص دهد.
خالقی در ادامه گفت: طی چند سال گذشته قول ساخت جاده دسترسی به مناطق گردشگری آسیابسر داده شده بود اما از محل خودیاری توانستیم جاده را با هزینه 150 میلیون تومان زیرسازی کنیم و اکنون نه تنها هزینه صرف شده را نگرفتیم بلکه برای ادامه کار هنوز اقدامی نشده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «چشمه ساران آسیابسر»، تصریح کرد: کارهای زیر ساختی مانند جاده، آب، برق و ساخت امکانات اولیه بهداشتی مربوط به دولت است و اگر این امکانات آماده نباشد هیچ سرمایه‌گذاری رغبت سرمایه گذاری ندارد.

* باید به سمت فرصت‌های جدید اشتغال رفت

ولی‌الله خالقی از آماده بودن طرح‌های اشتغال خانگی پایدار همچنین حضور نیروی انسانی و دانش کافی در آسیابسر گفت و اینکه برای در اختیار داشتن امکانات و زیرساخت‌ها و شروع فعالیت‌های خود نیاز به توجه مسئولان داریم.
وی با اشاره به وجود نیروهای متخصص در شرکت تعاونی چشمه ساران، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت، استفاده از نیروهای آگاه و مجربی است که از اهالی همین روستا هستند.
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «چشمه ساران آسیابسر» در پایان سخنان خود از افزایش تعداد سهامداران گفت و اینکه با توجه به اهداف پایدار شرکت و فراگیر بودن تعاونی، ایجاد زیر ساخت ها لازم و ضروری است.
روستای آسیابسر 500 خانوار دارد و 50 درصد اهالی آن دیپلم و بالاتر هستند.
...............................
گزارش از آزاده بابانژاد
...............................
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول