اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی نایین خبر داد:

کاهش ۲۵ درصدی تولید انار در نایین

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین گفت: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و وجود آفات، پیش‌بینی می‌شود تولید انار در این شهرستان ۲۵ درصد کاهش یابد.

کاهش ۲۵ درصدی تولید انار در نایین
به گزارش خبرگزاری فارس از نایین، احمدرضا باقریان ظهر امروز در جمع باغداران انار این شهرستان اظهار داشت: انار، این میوه خوش خوراک و زیبا با تاریخچه‌ای که به دو هزار و 500 سال قبل از میلاد باز می‌گردد یکی از میوه‌های آسمانی است، به طوری که نام آن سه بار در قرآن آمده و در سوره الرحمن که عروس قرآن بوده از آن با نام میوه بهشتی یاد شده است.
وی ادامه داد: زادگاه اصلی انار و مهم‌ترین مرکز صادرات آن ایران است همچنین کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هندوستان، ترکیه، تونس، افغانستان، چین، ارمنستان، قبرس، فرانسه، یونان، ژاپن و مصر تولیدکنندگان انار و به ترتیب کشورهای ایران، قزاقستان، اسپانیا و آمریکا صادرکنندگان بزرگ انار دنیا هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین تصریح کرد: هندوستان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره انار است و آب انار در اروپا به نوشیدنی سالم شهرت دارد.
وی در ارتباط با برداشت انار در شهرستان نایین گفت: در این شهرستان نیز 95 هکتار از مجموع یک‌هزار و 300 هکتار باغات شهرستان به کشت انار اختصاص یافته که در سال جاری به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله و نیز وجود آفات، عملکرد آن حدود 25 درصد کاهش یافته است.
باقریان اضافه کرد: برداشت انار در شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز شده و در حال حاضر در روزهای پایانی آن به سر می‌بریم.
وی تصریح کرد: با توجه به کاهش برداشت در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود با تولید 10 تن در هر هکتار، در مجموع 950 تن انار در این شهرستان تولید شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین اضافه کرد: ارقام کشت شده انار در این شهرستان از نوع ملس یزدی، شهسوار شیرین و ترش، نادری و زاغی است.
وی تاکید کرد: کمبود سردخانه، نبود انبار مناسب، یک‌دست نبودن باغات و مخلوط بودن ارقام انار از جمله مشکلات باغداران این محصول در شهرستان نایین است.
باقریان تصریح کرد:‌ از باغداران می‌خواهیم برای افزایش تولید انار و ارتقای کیفیت محصول خود در اجرای عملیات مختلف و متعدد به ‌زراعی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها به ویژه آفت کرم گلوگاه به توصیه کارشناسان توجه کنند.
وی افزود: جمع‌آوری انارهای آلوده از سطح باغ یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از آفت کرم گلوگاه است که البته در شهرستان نایین با توجه به گستره محدودتر باغات انار در حدود ۱۰درصد از محصول انار این شهرستان را از بین برده است.
مدیر جهاد کشاورزی نایین اضافه کرد: بیشتر انار تولیدی شهرستان نایین در داخل استان مصرف شده و یکی از موارد مصرف بومی آن در منطقه تولید رب انار است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول