اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاونت دانشگاه علوم پزشکی بابل:

6.5 درصد افراد بالای 30 سال بابل دیابتی هستند

خبرگزاری فارس: خبرگزاری فارس: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: 6.5 درصد افراد بالای 30 سال روستاهای بابل دیابتی هستند.

6.5 درصد افراد بالای 30 سال بابل دیابتی هستند
حسن اشرفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: 11.4 درصد زنان و 9.7 درصد مردان مازندران اعم از شهر و روستا دچار بیماری دیابت هستند این در حالی است که در مقایسه با آمار کشوری مازندران آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است.
وی ابراز داشت: عامل اساسی در شیوع دیابت عدم تحرک فیزیکی، ورزش و تغذیه نامناسب است و برای همه افراد جامعه به ویژه برای بیماران دیابتی ورزش روزانه به مدت 30 دقیقه در پنج روز هفته بسیار ضروری و حیاتی است و در کنار آن نباید از روغن‌های گیاهی و مایع به جای روغن جامد استفاده کنند.
اشرفیان تصریح کرد: تجربه پزشکی نشان داده است که با استفاده از دارو تنها یک درصد موفق به کنترل دیابت خواهیم شد در حالی که با تحرک و تغذیه مناسب می‌توان 58 درصد از بیماری دیابت جلوگیری کرد.
وی چاقی را از جمله عوامل بسیار خطرناک در بروز و افزایش بیماری دیابت برشمرد و بیان داشت: وضعیت چاقی در مازندران نگران کننده است به طوری که 28.9زنان و 17.8درصد مردان مازندران دچار چاقی نامناسب هستند این در حالی است که 11.2 مردان و 22.4 درصد زنان کشور دچار چاقی هستند.
اشرفیان بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی بابل نخستین دانشگاه است که رابطان محلات برای بیماری دیابت انتخاب شده که پزشکان آن مبادرت به تشکیل کار گروه دیابت کرده و به آموزش چهره به چهره و خانه به خانه می‌پردازند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهارداشت: اقدامات بسیار مهم و فراگیر در مورد بیماری دیابت در روستاهای بابل در حال انجام است و برای پیشگیری این بیماری تمام مراکز ما فعال است به طوری که مدارس را به سه قسمت دانش آموزان، اولیا دانش آموزان و اولیا مدرسه تقسیم کرده تا مبادرت به آموزش چهره به چهره برای کنترل این بیماری داشته باشند.
 
* شناسایی 14 هزار بیمار دیابتی در بابل
وی با اشاره به اینکه 14هزار بیمار دیابتی در شهرستان بابل شناسایی شدند، بیان داشت: این درحالی است که هنوز آمار دقیقی در دست نیست و برای این منظور دو مرکز دیابت در شهرستان بابل و امیر کلا وجود دارد که به طور رایگان قند خون افراد را اندازه‌‌گیری کرده و عوارض موجود را کنترل وبه آموزش می‌پردازند.
اشرفیان خاطرنشان کرد: به دلیل کنترل، رعایت بهداشت و آموزش، امروزه بیماران دیابتی از قطع عضو ناشی از بیماری دیابت فاصله گرفته و عفونت‌ها به راحتی درمان می‌شود که این امر سبب کاهش بیماری عفونی شده است.
وی مصرف سیگار را برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک برشمرد و گفت: در کشور روزانه 21.721 مردان و 0.9زنان سیگار مصرف می‌کنند و میانگین سن شروع مصرف سیگار در کشور 19.5 درصد است این در حالی است که در مازندران روزانه 19.3 مردان و 0.6 زنان مصرف سیگار دارند و میانگین سن شروع مصرف سیگار 18.9 است.
اشرفیان تصریح کرد: توجه به کودکان وعدم مشاجره و اختلافات خانواد‌گی و ایجاد محفل گرم و صمیمی برای فرزندان عامل مهمی در جلوگیری از تمایل کودکان به مصرف سیگاراست.
وی یادآور شد: از نظر مبتلایان به فشار خون 18 درصد مردان و 16.9 درصد زنان مازندران دارای فشار خون بالا بوده که مردان مازندران نسبت به سطح کشوری بالاتر هستند.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول