اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استاندار خراسان جنوبی:

باید ارزش افزوده زرشک و عناب 5 برابر شود

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به سطح میزان سطح زیر کشت زرشک و عناب باید با استفاده از تکنولوژی جدید تولید و ارزش افزوده این محصولات در استان پنج برابر میزان فعلی شود.

باید ارزش افزوده زرشک و عناب 5 برابر شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قهرمان رشید پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی دو روزه زرشک و عناب خراسان جنوبی که در محل سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند در حال برگزاری است بر حمایت بیشتر از کشاورزان تاکید کرد.
وی به مزیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این استان 95 هزار کیلومتر وسعت دارد و قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی این منطقه را از نظر اقتصادی و تجارت دارای اهمیت کرده است.
استاندار خراسان جنوبی کشاورزی را مهم‌ترین محور توسعه استان دانست و افزود: خراسان جنوبی تجربه یک خشکسالی 13 ساله مداوم را دارد و در حال حاضر نیز میزان بارندگی این استان از همه مناطق کشور کمتر است و این وضعیت را برای توسعه کشاورزی در منطقه با مشکل مواجه کرده است.
رشید ادامه داد: بر اثر خشکسالی‌های پی در پی در این استان خیلی از باغات ما دچار آفات شدند و بسیاری از چشمه‌ها و قنوات منطقه خشک شده و شرایط سختی را برای کشاورزی فراهم کرده است و عرصه را بر کشاورزان تنگ کرده است.
وی افزود: در این شرایط تکیه کردن صرف به کشاورزی در استان کار درستی نیست هر چند که ارزش افزوده در بخش کشاورزی در استان ما 20 تا 25 درصد است و میانگین کشوری در این بخش هشت درصد است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک استان دانشگاهی و قطب علمی در کشور است، تصریح کرد: باید از این ظرفیت در راستای توسعه مباحث علمی در بخش کشاورزی نهایت استفاده را بکنیم تا با حضور دانشگاهیان در کنار کشاورزان شرایط محصولات کشاورزی در منطقه بهبود پیدا کند.
رشید استفاده از فناوری جدید در مراحل کاشت، برداشت و فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه زرشک و عناب را یکی از نیازهای اصلی این بخش دانست و گفت: می‌توان با استفاده از دانش بومی و فناوری جدید نواقص و مشکلات این بخش را مرتفع کرد.
وی وجود سه محصول استراتژیک زعفران، عناب و زرشک در خراسان جنوبی را از جمله مزایای این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 28 درصد سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی است و کیفیت زعفران استان ما نیز حرف اول در کشور را می‌زند.
استاندار خراسان جنوبی از برداشت 70 تن زعفران به صورت سالانه در استان خبر داد و افزود: 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول زعفران قرار دارد و جمعیت زیادی نیز در این بخش شاغل هستند.
رشید به مشخصات محصول زرشک استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: محصول زرشک در خراسان جنوبی دارای سابقه کشت 250 ساله است و زرشک بی‌دانه استان در کشور بی‌نظیر بوده و کیفیت این محصول نیز در این منطقه مثال‌زدنی است.
وی به خواص دارویی و پزشکی این محصول اشاره کرد و افزود: زرشک سرشار از  املاح، آهن و دارای خواص آنتی بیوتیک و جلوگیری از سرطان است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول