اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات و مراتع کشور:

نگاه به محصول زرشک باید یک نگاه حرفه‌ای شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات و مراتع کشور گفت: نگاه به محصول زرشک باید یک نگاه حرفه‌ای شود.

نگاه به محصول زرشک باید یک نگاه حرفه‌ای شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ولی‌الله مظفریان چهارشنبه‌شب در همایش ملی زرشک و عناب در بیرجند با اشاره به جایگاه و اهمیت محصول زرشک اظهار داشت: به سبب شرایط جغرافیایی خاص خراسان جنوبی محصول زرشک از عمده محصولات زراعی این استان محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی مردم به زرشک به عنوان یک محصول زراعی توجه می‌کنند باید مباحث کاشت، داشت و برداشت آن را مورد توجه قرار داد.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات و مراتع کشور با اشاره به وجود 400 گونه زرشک در دنیا گفت: در کشور ایران پنج گونه آن شناسایی شده است.
مظفریان متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین زرشک در ایران زرشک خراسانی یا پلویی دانست و گفت: این نوع زرشک مصرف خوراکی و دارویی دارد.
وی زرشک را محصول بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی دانست و افزود: کشور ایران بزرگترین تولید کننده زرشک در دنیا است که در این میان خراسان جنوبی و شهرستان قاینات با در اختیار داشتن نزدیک به 97 درصد اراضی زیرکشت این محصول را در اختیار دارد.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات و مراتع کشور گفت: وقتی به زرشک به عنوان یک محصول زراعی نگاه می‌کنیم، باید به آن نگاه حرفه‌ای شود.  
مظفریان در مورد گیاه عناب نیز گفت: عناب درختچه‌‌ای متوسط است که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد و بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌ مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد.
وی با بیان اینکه زرشک در مناطق مختلف ایران دارای نام‌های محلی زیادی است، تصریح کرد: در کشور ایران انواع زرشک به ویژه نوع بی‌دانه آن از بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارای اهمیت است.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات و مراتع کشور با اشاره به اینکه گونه‌های زرشک موجود به دلیل تنوع زیاد یکی از ذخایر توراثی گیاهی کشور محسوب می‌شوند، اذعان داشت: این درختچه به دلیل سازگاری فوق‌العاده با شرایط سخت محیطی به ویژه در مناطق کوهستانی به عنوان یکی از اجزای پوشش سبز نقش مهمی را در جلوگیری از فرسایش خاک به عهده دارد.       
وی با بیان اینکه عناب در کشورهای اسپانیا، یوگسلاوی، بلغارستان، آسیای مرکزی، کره، قفقاز، ژاپن، چین، سوریه، قبرس،ایران و هندوستان کشت می‌شود، یادآور شد: خاستگاه اصلی آن ایران است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول