اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

آناهیتا غنی‌زاده:

حضور یک روانشناس در تئاتر کودک تاثیر مثبتی دارد

خبرگزاری فارس: کارگردان تئاتر کودک و نوجوان کشورمان گفت: حضور یک فرد روانشناس در مراحل آماده‌سازی نمایش و همچنین نگارش متن به منظور در نظر گرفتن زوایای مختلف ذهن کودک و تاثیر بیشتر اثر نمایشی بر او بسیار مفید و یاری‌رسان است.

حضور یک روانشناس در تئاتر کودک تاثیر مثبتی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ایران تئاتر آناهیتا غنی‌زاده کارگردان تئاتر کودک و نوجوان و شرکت‌کننده در جشنواره هجدهم تئاتر کودک و نوجوان با نمایش "اسب و سیب و بهار "در ارتباط با این اثر نمایشی اظهار داشت: داستان این نمایش در خصوص دختری است که در شرایط امروزی و تنهایی‌های کودکان و نوجوانان قرار دارد، این دختر با توجه به گلایه‌های کودکان به دلیل بی‌توجهی‌های والدین، به دنیای تخیل خود پناه می‌برد، وی در این راه به یک بلوغ فکری می‌رسد و دوستان زیادی پیدا می‌کند، این دوستان اشیای اتاق او هستند که به شخصیت‌های واقعی تبدیل می‌شوند.
وی افزود: این دختر در پایان با توجه به بلوغ فکری خود از تنهایی در می‌آید و به مفاهیم با ارزشی چون دوستی، عشق، محبت و صلح دست پیدا می‌کند، این دختر هر شب با شمردن ستاره‌ها به خواب می‌رود و در تخیل او ستاره‌ها گم می‌شوند و جای آنها را سیب‌های روی درخت، ماهی‌های درون دریا و سنجاقک‌های درون گندمزار می‌گیرند و ما این صحنه‌ها را در نمایش می‌بینیم.
این کارگردان تئاتر کودک در ارتباط با پیام این نمایش اظهار داشت: همه انسان‌ها یک گمشده‌ای دارند و آن لبخند است؛ اگر آنها این گمشده را پیدا کنند، دنیا بسیار زیبا می‌شود و همه به صلح و آرامش می‌رسند.
وی با اشاره به اینکه در جشنواره به علت نوع سالن، نتوانستیم برخی از مؤلفه‌های اجرایی‌مان را عملی کنیم اضافه کرد: ما در اجرای عمومی تهران به مخاطبان و کودکان در سالن انتظار برگه برای نقاشی می‌دادیم؛ آنها باید لبخند و شادی را نقاشی می‌کردند و دلیل آن را نمی‌دانستند.
غنی‌زاده با بیان اینکه به دلیل نوع سالن در جشنواره و ازدحام این برنامه اجرا نشد، افزود: کودکان تماشاگر در اجرای عمومی ما به نوعی غیر مستقیم مشارکت داشتند شخصیت داستان ما با کمک گرفتن از نقاشی‌های کودکان لبخندها را در نمایش پیدا می‌کرد و پس از پایان نمایش در سالن انتظار نمایشگاه نقاشی این کودکان برپا می‌شد.
وی در خصوص ویژگی‌های اجرایی این اثر بیان داشت: استفاده از مدیا و ویدئو پروجکشن در اثر و تلفیقی از طراحی صحنه و نورپردازی که غیر قابل تفکیک هستند؛ از ویژگی‌های این نمایش محسوب می‌شود، همچنین طراحی نور ویژه‌ای برای این اثر انجام گرفته است.
این کارگردان گفت: بزرگ‌ترین کمکی که به نمایش ما شد؛ حضور یک روانشناس در طول پروژه، هم در زمان نگارش متن و هم در طول تمرینات و اجرا بود.
وی ادامه داد: مخاطب این کار نوجوانان هستند، ادبیات متن و فرمت اجرایی نمایش برای این قشر تولید شده و به همین دلیل حضور یک روانشناس بسیار یاری‌رسان است.
غنی‌زاده با اشاره به اینکه انیمیشن خاصی برای این اثر نمایشی ساخته شده است، بیان کرد: موسیقی این اثر عضوی فضاساز و جدا نشدنی از نمایش است و به صورت play back و زیرمتن اثر پخش می‌شود.
وی تصریح کرد: در این نمایش از طراحی حرکت برای خلق میزانسن‌هایی خاص و تنوع فضایی بصری استفاده کردیم و سعی داشتیم به علاقه‌ها و سرگرمی‌های کودکان امروز در هر لحظه از نمایش نزدیک شویم.
"اسب و سیب و بهار" به نویسندگی نیما دهقانی در جشنواره همدان و در سه سانس اجرا شد.
انتهای پیام/ک30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول