اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازیگر تئاتر و تلویزیون:

آموزش و پرورش مقصر اصلی جایگاه پایین تئاتر کودک است

خبرگزاری فارس: بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: در پایین بودن جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در جامعه، آموزش و پرورش مقصر اصلی است.

آموزش و پرورش مقصر اصلی جایگاه پایین تئاتر کودک است
پیمان شریعتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه جشنواره تئاتر امر مؤثر در راستای کمک به رشد این هنر است، اظهار کرد: لزوم برگزاری این جشنواره منجر به تولید آثار کمی و کیفی بیشتری برای کودکان می‌شود.
وی بیان کرد: متأسفانه برخی از هنرمندان تفکر غلطی دارند که کار برای کودک را پله کار برای کار برای بزرگسال می‌دانند در صورتی که اصلاً این طور نیست و تولید کار برای کودکان از حساسیت و دشواری بالایی برخوردار است.
بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: تولید کار برای کودکان مطالعه زیادی در زمینه روانشناسی کودک، جامعه‌شناسی محیط، شناخت فرهنگ بومی، ملی و دینی را طلب می‌کند که به نظر من جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان سبب می‌شود که هنرمندان این عرصه به این مهم جدی‌تر بنگرند.
وی با بیان اینکه همدان خاستگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است و گام‌های اولیه این مهم را بسیار موفق برداشت، خاطرنشان کرد: متأسفانه بنابر دلایلی میزبانی این جشنواره برای مدتی به شهر دیگری منتقل شد اما بازگشت آن به همدان اتفاق بسیار مهمی است که در رشد تئاتر این استان و استان‌های همجوار نیز مؤثر است.
شریعتی با اشاره به میزبانی خوب همدان، ابراز کرد: نوع میزبانی همدان نشان‌دهنده این است که این استان عزم جدی نسبت به تداوم و رشد این جریان دارد.
وی با اشاره به تفاهمنامه میزبانی پنج‌ساله همدان برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، با بیان اینکه امیدوار هستم این اتفاق هرچه سریع‌تر محقق شود، تأکید کرد: ما در کشوری هستیم که سیر تحول مدیریتی پرشتابی دارد و هیچ مدیریت دائمی در آن وجود ندارد و عقد این تفاهمنامه سبب می‌شود که این جریان متکی به فرد نباشد و سیستم بر اساس تفکر موجود بتواند عملیاتی فکر کند و گام‌های مؤثری را برای آینده بردارد.
بازیگر تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: همه فستیوال‌های موفق دنیا در بحث کودک و نوجوان بخش‌های مختلفی دارند و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز می‌تواند گستره وسیعی با بخش‌های مختلف داشته باشد.
وی با اشاره به چاپ کتاب‌هایی برای سنین مختلف و مشخص کودکان گفت: مشخص بودن مقطع سنی کتاب‌های کودکان نشان‌دهنده آن است که نویسنده خوراک مناسب مقطع سنی را به درستی انتخاب می‌کند که این امر باید در تئاتر نیز مورد توجه باشد.
شریعتی عنوان کرد: فستیوال‌های مطرح دنیا بخش‌های مختلف موفقی نظیر بخش ویژه کودک، نوجوان و حتی بزرگسال دارند یعنی در بخش ویژه بزرگسالان آثاری تولید می‌شود که برای پدر و مادران کودکان است تا این قشر گستره دانش و علم خود را بالا برده و بتوانند با کودکان خود ارتباط درست برقرار کنند.
وی یادآور شد: در دوره‌های پیش کارهای عروسکی را جزء کار کودک نمی‌دانستند در صورتی که 80 درصد تولیدات عروسکی دنیا کار کودک است و این امری طبیعی است چراکه عروسک همزاد کودک است و قدرت تخیل او را بالا می‌برد اما امسال این بخش نیز در جشنواره تئاتر هجدهم دیده شد.
بازیگر تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: در تولید کار برای کودکان و حتی بزرگسالان، ما باید خوراک مناسب را به مخاطب بدهیم چون در این صورت کار مخاطب خود را جذب می‌کند.
وی با بیان اینکه در زمینه عدم توجه به مقوله تئاتر همه از هنرمند تا مسئولان سیاست‌گذار مقصر هستیم، گفت: البته ما عادت کرده‌ایم که تقصیرات را فقط به گردن ارشاد بیندازیم در حالی که متولی تولید فرهنگ در کشور صرفاً ارشاد نیست و ارشاد مجری این جریان است.
شریعتی با بیان اینکه بخش اعظم تقصیر نداشتن جایگاه واقعی تئاتر کودک و نوجوان به آموزش و پرورش بازمی‌گردد، تصریح کرد: آموزش پرورش مقصر است به دلیل اینکه حتی درسی به عنوان نمایش خلاق ندارد در حالی که این درس می‌تواند خلاقیت‌های کودکان را پرورش دهد و کودک را از سنین پایین با این مقوله عادت می‌دهد، تصریح کرد: زمانی که این نهاد می‌بیند لوازم‌التحریر دانش‌آموزان مملو از انیمیشن‌های خارجی است و هیچ فکری نمی‌کند و ممنوعیتی قائل نیست، مقصر است.
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش زمانی می‌تواند برای لوازم‌التحریر با آرم‌های خارجی ممنوعیت قائل شود که جایگزین برای آن داشته باشد چون نمی‌توان تفکرات را بدون توجه به وسایل و ابزارها به کودک دیکته کرد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول