اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر کل استاندارد گیلان:

استاندارد 408 واحد تولیدی گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان گفت: 408 واحد تولیدی گیلان دارای استاندارد هستند.

استاندارد 408 واحد تولیدی گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدعلی یوسفی عصر امروز در مراسم روز ملی کیفیت در جمع کارشناسان کنترل کیفیت واحدهای تولیدی استان کیفیت پایین یک محصول را مانع از حضور تولید کننده در بازار رقابت دانست.
وی با اشاره به اهمیت استاندارد کالا در بازار مصرف اظهار داشت: استاندارد بیش از 15 هزار قلم کالا در کشور تدوین شده و طبق قانون ارتقای کیفیت، خودرو و دیگر تولیدات باید در برگیرنده یک استاندارد اجباری باشند.
این مسئول ادامه داد: طبق این قانون تمام تولیدات باید دارای استاندارد ملی، بین‌المللی، منطقه‌ای، کارخانه‌ای و یا خوداظهاری باشند که در این راستا تمام هم و غم ما همکاری و همراهی با صنعتگران است.
وی، لازمه استانداردسازی را داشتن امکانات و پرسنل خبره و آموزش دیده دانست و بیان داشت: در سال گذشته اداره کل استاندارد گیلان با 12 هزار و 983 نفر ساعت آموزش مسئولان کنترل کیفیت رتبه نخست، در بحث کنترل نازل‌های عرضه سوخت با کنترل 10 هزار و 238 نازل رتبه دوم را در بین اداره‌های استاندارد کشور کسب کرد.
وی تصویب طرح توسعه جامع استاندارد در مجلس شورای اسلامی را در 26 اردیبهشت سال 89 ذکر کرد و افزود: طبق این قانون کالای تولید شده در کشور مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و تولید کنندگان موظف هستند در مدت یک سال از تاریخ تصویب قانون نسبت به دریافت پروانه استاندارد برای آن فرآورده اقدام کنند.
به گفته مدیر کل موسسه استاندارد گیلان، تمام کالای وارداتی نیز مشمول قانون مذکور بوده و باید مورد آزمون قرار گیرند و قابل ردیابی باشند.
وی تدوین استانداردهای ملی، نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری، صدور پروانه استاندارد برای کنترل واحدهای تولیدی و کنترل آنها پس از صدور را جزو وظایف موسسه استاندارد گیلان برشمرد.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان درباره نقش کارشناسان کنترل کیفی در تولید محصولات باکیفیت اذعان داشت: کارشناسان کنترل کیفی سفیران کیفیت واحدهای تولیدی و ناظران دستگاه‌های نظارتی هستند و نقش آنها در این زمینه مهم و حساس است.
وی با بیان اینکه اقتصاد و اشتغال مولد نیازمند رعایت استاندارد و تولید کالای باکیفیت است، یادآور شد: در حال حاضر در گیلان از 467 واحد زیر پوشش اداره کل استاندارد، 408 واحد تولیدی دارای پروانه استاندارد هستند و بقیه نیز باید هر چه سریع‌تر نسبت به استاندارد کردن واحد خود اقدام کنند.
یوسفی همچنین، بسیاری از کارخانه‌های برنج‌کوبی استان را غیراستاندارد دانست و اظهار داشت: یک‌هزار و 870 واحد برنج‌کوبی در استان وجود دارد که میزان افت کیفیت شلتوک خارج شده از این کارخانه‌ها بیش از 24 درصد و دو برابر نرم جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: در راستای آزمون نمونه‌های مختلف، اداره کل استاندارد گیلان دارای 20 آزمایشگاه مجهز در زمینه صنایع مختلف در ساختمان اداره کل، سه آزمایشگاه در نمایندگی استاندارد در گمرک آستارا و یک آزمایشگاه در نمایندگی استاندارد در گمرک انزلی است.
یوسفی با تصریح بر اینکه مشتریان به دنبال کیفیت کالا و خدمات پس از آن هستند، اظهار داشت: برای گام برداشتن در راستای کیفی‌سازی نخستین نگاه، استانداردسازی است.
وی با اشاره به اینکه استانداردسازی طبق میزان توانایی‌های صنعت، صنعت‌گران و تکنولوژی تعریف می‌شود، افزود: بر همین اساس برای آن دستورالعمل تعریف می‌کنند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول