اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست کهگیلویه:

زباله‌گاه دهدشت هیچ استاندارد بهداشتی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس محیط زیست کهگیلویه گفت: با توجه به اینکه در شهر دهدشت روزانه 90 تا 120تن زباله تولید می‌شود، زباله‌گاه مادر آن فاقد استانداردهای بهداشتی لازم است.

زباله‌گاه دهدشت هیچ استاندارد بهداشتی ندارد
سیدقدرت‌الله علی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت اظهار کرد: قانون مدیریت پس ماندها در اردیبهشت 83 به تصویب رسید.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه افزود: این لایحه از طرف سازمان حمایت از محیط زیست و وزارت کشور تقدیم مجلس شد و بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی همه پسماندها به‌جز پسماندهای صنعتی به ویژه در شهرها و روستاها و حریم آن‌ها بر عهده شهرداری و در خارج از حوزه وظایف شهرداری به عهده بخشداری‌ها است.
وی افزود: مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه بر عهده تولیدکنندگان است.
علی‌پور با اشاره به افزایش بی‌رویه جمعیت شهرنشینی تصریح کرد: تغییر الگوی مصرف جوامع و ازدیاد سرسام‌آور زباله از یک طرف و نبود روش‌های علمی و اصولی در امر تولید،جمع‌آوری و دفع زباله‌ها به یکی از معضلات جامعه شهری تبدیل شده است.
این مسئول اضافه کرد: به‌طوری‌که در حال حاضر بحث زباله‌های شهری یکی از چالش‌های جدی در کشور به شمار می‌رود.
این مسئول حافظ محیط زیست در شهرستان کهگیلویه بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل کشور انبوه زباله است که در واقع گرداگرد همه مناطق طبیعی و محیط‌های شهری را فرا گرفته و به شدت این محیط‌ها را آلوده و زشت کرده است.
علی‌پور تصریح کرد: متاسفانه اغلب شهروندان ما به دلیل عدم آگاهی و نبود آموزش کاری برای پاسداری از زمین انجام نمی‌دهند و هر کجا پای شهروندی به طبیعت باز شده باشد، پس ماندها و زباله‌هایی را می‌بینیم که بی‌‌مهابا در طبیعت رها شده‌اند.
این مسئول با اشاره به وضعیت اسفبار زباله‌ها در طبیعت بیان کرد: به همین علت است که طبیعت‌دوستان و گردشگران سال‌های سال است که مجبورند برای استفاده از طبیعت بکر زمان و انرژی زیادی صرف کنند و به نقاط دور دست بروند چون هیچ چیز به اندازه برخوردن با زباله‌ها هنگام گشت و گذار در طبیعت عذاب‌آور نیست.
این مسئول امور محیط زیست در شهرستان کهگیلویه ادامه داد: در این میان آن‌چه بیش از سایر مسائل به معضل زباله و آلوده کردن طبیعت و محیط‌های شهری دامن می‌زند، استفاده بیش از حد از ظروف یک‌بار مصرف و بسته‌بندی‌های پلاستیکی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه در ادامه گفت: در شهرستان کهگیلویه یک زباله‌گاه مادر وجود دارد و زباله‌های جمع‌آوری شده توسط شهرداری به آن منطقه منتقل می‌شوند که فاقد استانداردها و ملاحظات زیست محیطی است.

*دفع زباله‌ها در روستاهای کهگیلویه کاملا غیر بهداشتی است
علی‌پور با تاکید دوباره بر استاندارد نبودن زباله‌گاه مادر در دهدشت تصریح کرد: زباله‌ها در آنجا سوزانده می‌شود که عملی غیر بهداشتی است.
این مسئول افزود: شیرابه این زباله‌ها بسیار سمی است و باعث تخریب خاک، آب‌های زیرزمینی و خسارت‌های زیست محیطی می‌شود.
علی‌پور یادآور شد: ماشین‌های حمل زباله در طول مسیر اقدام به پخش و پراکنش زباله در جاده‌های منتهی به زباله‌گاه مادر می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه تاکید کرد: بهترین روش برای معدوم‌سازی زباله‌ها دفن بهداشتی و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر این قضیه است.
علی‌پور با اشاره به اینکه دفع زباله‌ها در روستاهای حوزه شهرستان کهگیلویه به‌صورت کاملا غیر بهداشتی صورت می‌گیرد، گفت: این عمل باعث می‌شود شیرابه زباله‌ها به سمت اراضی کشاورزی کشانده شود که معضلات زیادی را به دنبال دارد.
وی افزود: آمار نشان می‌دهد هر روستایی روزانه نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند و هر روز 11هزار تن زباله در روستاهای کشور تولید می‌شود.
این مسئول امور محیط زیست در شهرستان کهگیلویه در رابطه با پس ماندها راهکارهایی را بیان کرد که عبارتند از، کاهش تولید زباله از مبدا به طریق فرهنگ‌سازی، استفاده مجدد از زباله‌ها در منزل، تفکیک از مبدا و بازیافت و جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌ها.

*راه‌اندازی کارخانه بازیافت زباله در کهگیلویه ضروری است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه با اشاره به اینکه در شهر دهدشت روزانه 90 تا 120 تن زباله تولید می‌شود، بیان کرد: با همکاری بخشداری‌ها و دهیاری‌ها روستاهای بالاتر از 600 نفر جمعیت را ملزم کردیم تا اقدام به تهیه محلی برای دفن زباله‌های خود که استانداردهای سازمان محیط زیست در آن رعایت شده کنند.
علی‌پور در ادامه تصریح کرد: اداره حفاظت محیط زیست با توجه به نقش نظارتی که دارد به طور مرتب بر وضعیت پس ماندهای شهرها و روستاهای تابعه به‌صورت سرکشی منظم نظارت می‌کند.
علی‌پور تاکید کرد: شهرستان کهگیلویه نیازمند کارخانه بازیافت و کمپوس‌سازی است و جا دارد در این مورد مسئولان به فکر راهکاری باشند.
انتهی پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول