اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یادگاران معصومان بر تارک قم؛

معرفی امامزاده علی موسی الرضا

خبرگزاری فارس: مقبره امامزاده علی موسی الرضا(ع) در خیابان آذر محله رضاآباد قم واقع شده و همواره پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) است.

معرفی امامزاده علی موسی الرضا
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، قم یکی از استان‌هایی بوده که از نعمت امامزاده‌های فراوان بهره‌مند است و مزار امامزاده علی موسی رضا(ع) یکی از بقاع امامزادگان مدفون در قم محسوب می‌شود.
نسب شریف امامزاده سید علی موسی الرضا(ع) در خیابان طالقانی شهر قم با چهار واسطه به امام جواد(ع) منتهی می‌شود.
وی سیدی جلیل‌القدر، عظیم‌الشان و بسیار بزرگوار بود او ریاست شهر قم و نقابت سادات علوی را به عهده داشت و از سرشناسان خاندان رضوی در قم بوده است.
حسن بن محمد قمی مولف تاریخ قم درباره وی می‌نویسد: «علی موسی رضا در قم بود و به کار و بار برادرش ابی محمد و خواهرانش قیام کرد وضعیت‌هایی که از پدرش مانده بود به دست آورد و آنچه به رهن بودند از رهن بیرون آورد و قواعد و سیرت او مجموع نیکو و پسندیده بوده‌اند و با مردم شهر قم معیشت و زندگانی به وجه احسن می‌کرد و حقوق ایشان رعایت می‌کرد تا جایی‌که گویا یکی از ایشان است.پس اهل قم به صحبت او میل کردند و او رئیس و سرور ایشان شد. موید الدوله و امیر فخرالدوله قدر او بشناختند و حق او را بدانستند و بعضی از خراج او بدو بخشیدند و مجری داشتند.
پس از در سال 370 ه . ق به حج رفت و ملک عضدالدوله و تاج‌الدوله قدر او دانستند و او را گرامی داشتند و هنگامی حج خانه خدا بگذارد و به مدینه باز آمد بر پسران عم خود شفقت کرد و رحمت افزود و ایشان را خلعت و عطا بخشید، پس او شکر بسیار گفتند.
او به جانب قم عزیمت کرد و در ماه ربیع‌الاخر سال 371 ه . ق به قم رسید مردم قم به قدوم او بشارت کردند و شادی افزودند و بر سر کوچه‌ها و محل‌ها آذین‌ها بستند و صاحب الجلیل کافی الکفاة ابوالقاسم اسماعیل بن عباد به او نامه‌ای نوشت و او را به معاودت از حج خانه خدای تعالی و مراجعت به شهر و منزل خود تهنیت گفت.
ابوالحسن موسی بن احمد مردی بس فاضل، متواضع و متخلق و سهل الجانب بوده است. در دوران جوانی و با وجود کمی سن، نقابت سادات علویه شهر قم و نواحی آن به او مفوض بوده است. او در سال 372 ه . ق به زیارت جدش امام رضا(ع) رفت و سپس در سال 375 ه . ق در قم وفات کرد».
برخی محققان احتمال دادند که مزار کنونی در کوی رضاآباد قم متعلق به همین سید جلیل‌القدر است که به اختصار به علی موسی الرضا شهرت پیدا کرده است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول