اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یک پژوهشگر امور اجتماعی:

90 درصد از عشق‌های جوانی به ازدواج ختم نمی‌شود

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر امور اجتماعی گفت: 90 درصد از عشق‌های تند جوانی به ازدواج ختم نمی‌شود.

90 درصد از عشق‌های جوانی به ازدواج ختم نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حجت‌الاسلام عباس پسندیده ظهر امروز در همایش خانواده موفق، ویژه زوجین و جوانان در آستانه ازدواج اظهار داشت: خانواده به لحاظ جمعیت، بزرگ‌ترین و بیشترین نهاد یک کشور است.
وی با بیان اینکه به لحاظ زمانی، بیشترین زمان را با خانواده می‌گذرانیم، گفت: سرنوشت انسان در درون خانواده رقم می‌خورد و به همین جهت، خانواده از مسائل مهم و حیاتی است اما با پدیده افزایش طلاق مواجه هستیم.
این پژوهشگر تصریح کرد: ناسازگاری و رضایت از زندگی از مسائل مهم خانواده است.
وی با اشاره به اینکه ناسازگاری در خانواده‌ها افزایش و میزان رضایت از زندگی کاهش یافته است، ادامه داد: به این دو موضوع باید به عنوان واقعیت در جامعه توجه کرد.
پسندیده با بیان اینکه عمر خانواده کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: هیچ کس به خاطر طلاق ازدواج نکرده و به خاطر جنگ و ستیزه‌جویی با همسر، زندگی را شروع نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه آرزویی برای طلاق در خانواده‌ها وجود ندارند، یادآور شد: اما با افزایش طلاق و ناسازگاری مواجه هستیم که به عنوان یک پرسش جدی، مطرح است.
پسندیده افزود: فاصله گرفتن از فرهنگ دینی در خانواده منجر به پدیده‌های ناجور شده که جامعه با آن مواجه است.
وی با بیان اینکه تصور ما از زندگی خوب این است که پس از ازدواج باید در این راستا کارهایی انجام داد، اظهار داشت: اما سهم بزرگی از این موضوع را آستانه ازدواج تشکیل می‌دهد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه نظریه تحکیم خانواده مبتنی بر مودت و رحمت است، ادامه داد: مودت و رحمت با یکدیگر متفاوت هستند و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: خداوند مودت و رحمت را قرار می‌دهد و برای تحقق آن که همان عشق است، عامل انسان خدامحور است.
پسندیده تصریح کرد: نمی‌توانیم هرگونه که دلمان می‌خواهد عمل کنیم و بعد انتظار داشته باشیم مودت در دل همسران قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه افراد در زمان انتخاب همسر و همسرداری، مسئولیت برعهده دارند، گفت: انتخاب بد موجب افزایش ناسازگاری، ناپایداری و طلاق می‌شود.
پسندیده با بیان اینکه فکر می‌کنیم هر مدلی از انتخاب همسر، می‌تواند ما را به موفقیت نزدیک کند، افزود: ازدواج بد، یکی از علت‌های بزرگ طلاق است.
وی اظهار داشت: سبک ازدواج را کنار گذاشته و به سراغ سایر مسائل رفته‌ایم که طلاق را در پی دارد.
پسندیده با استناد بر پژوهش میدانی دانشگاه شهید بهشتی درباره سبک‌های ازدواج اظهار داشت:  کمترین میزان ناسازگاری مربوط به خانواده‌هایی است که به اجبار ازدواج کرده‌اند و کسانی که  قبل از ازدواج روابطی داشته و بعد مجبور به ازدواج شده‌اند در ردیف دوم این آمار قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه همسر آزاری پدیده و آسیب اجتماعی است که با آن مواجه هستیم، گفت: افزایش همسر آزاری از دلایل سبک انتخاب همسر است.
این نویسنده اظهار داشت: برخی برای فرار از خانه، ازدواج می‌کنند که کمترین میزان رضایت‌مندی و بیشترین آمار طلاق مربوط به این گروه است.
وی تصریح کرد: نتیجه 25 سال مطالعات یکی از پژوهشگران در کشور این واقعیت تلخ را آشکار می‌کند که نه تنها 90 درصد از عشق‌های تند جوانی به ازدواج ختم نمی‌شود بلکه آن 10 درصدی هم که منجر به ازدواج می‌شود یکی از عوامل پنجگانه طلاق در کشور است.
پسندیده یادآور شد: اوج جمعیتی که در سال‌های قبل داشتیم اکنون به مرحله ازدواج رسیده و اگر مراقب سبک ازدواج نباشیم نمی‌توان انتظار خانواده خوب داشت.
وی افزود: انتخاب همسر دارای دو مرحله تصمیم‌گیری و گزینش و معیارهای انتخاب است.
پسندیده در پایان اظهار داشت: از فلاکت‌های ما است که رسانه ملی هم در برنامه‌های خود، سبک ازدواج اختیاری فرزندان را مطرح می‌کند که به موجب آن فرزندان، شخصا افرادی را برای زندگی انتخاب کرده و به رضایت خانواده توجهی ندارند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول