اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال گیلان خبر داد:

کاهش 17 درصدی ازدواج شهری در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال گیلان از کاهش 17 درصدی ازدواج شهری و افزایش 1.8 درصدی ازدواج روستایی در این استان در هفت ماهه نخست امسال خبر داد.

کاهش 17 درصدی ازدواج شهری در گیلان
زاهد خندستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت ثبت ازدواج‌های گیلان اظهار داشت: در هفت ماهه نخست امسال تعداد 18 هزار و 935 فقره ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: از مجموع ثبت این ازدواج‌ها، 10 هزار و 667 مورد شهری با 17 درصد کاهش و تعداد 8 هزار و 268 مورد ازدواج روستایی با 1.8 درصد رشد بوده است.
مدیرکل ثبت احوال گیلان بیشترین ازدواج ثبت شده در هفت ماهه نخست امسال را در رشت عنوان کرد و اذعان داشت: شهرستان‌های تالش و لاهیجان رتبه‌های بعدی را در ثبت بیشترین ازدواج به خود اختصاص داده‌اند.
وی درباره سن ازدواج ثبت شده مردان و زنان، بیان داشت: تعداد 7 هزار و 560 نفر از مردان در گروه سنی 20 تا 24 ساله و 6 هزار و 702 نفر از زنان نیز 20 تا 24 ساله بودند.
خندستانی ثبت ازدواج در گیلان را نسبت به دیگر استان‌های کشور دارای رتبه دهم ذکر کرد و ابراز داشت: در هر شبانه‌روز 88 فقره ازدواج در مدت مذکور در گیلان به ثبت رسیده است.
وی درباره تعویض شناسنامه‌های مردم خاطرنشان کرد: مردم برای تعویض شناسنامه‌های خود که مستعمل بوده و یا به نحوی اقلام مندرج در آن تغییر یافته است، می‌توانند به ثبت احوال مراجعه کنند و شناسنامه مکانیزه بگیرند.
این مسئول تصریح کرد: سیستم الکترونیک در تمام شهرستان‌های استان مستقر شده و شناسنامه‌های تعویضی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.
به گفته وی، استقرار سازمان الکترونیک برای ارائه خدمات سجلی و حقوقی به مردم است و اینکه در آینده خدمات مجازی به مردم داده شود.
خندستانی به تامین مدارک شناسنامه‌های مکانیزه اشاره کرد و افزود: صدور شناسنامه‌های مکانیزه به صورت چاپگرهای جدید با توجه به ایمنی‌های خاص انجام شده است.
وی در ادامه درباره تاریخچه پیدایش ثبت احوال در گیلان اذعان داشت: در سال 1304 اداره‌ای بنام سجل احوال در شهرداری رشت تأسیس شد و مأموران شهرداری به تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه اقدام  و ثبت وقایع ولادت، ازدواج، طلاق و فوت در دفاتر مربوطه را آغاز کردند.
به گفته این مسئول، نخستین سند که در سال 1304 در شهر رشت صادر شد مربوط به جلال تاج فرزند شیخ اسماعیل و خانم‌آقا متولد 1281 است.
وی ابراز داشت: این سند را حسین گیور کارمند شهرداری رشت تنظیم کرد و در سال‌های 1305 و 1306 به ترتیب اداره‌های ثبت احوال لاهیجان و فومن تأسیس و بعدها اداره‌های بیست‌گانه این استان راه‌اندازی شد.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول