اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی:

زلزله اخیر ترکیه یک درس عبرت بود

خبرگزاری فارس: معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: زلزله روزهای اخیر ترکیه در حوزه‌ ساختمان‌سازی و استحکام ابنیه یک درس عبرت بزرگ محسوب می‌شود.

زلزله اخیر ترکیه یک درس عبرت بود
 به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سید جواد محمودی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فنی که در سالن جلسات فرهنگسرای جوان ارومیه تشکیل شد، اظهار داشت: زلزله مذکور در وان و ارجیش این کشور خسارات چندانی به دنبال نداشت ولی ما باید این سوال را در ذهن خود بپرورانیم در صورت وقوع زلزله‌ای با این قدرت در کشور ما، آیا ساختمان‌ها و سازه‌های شخصی و دولتی مقاوم هستند یا اینکه دچار فروپاشی می‌شوند.
وی افزود: با توجه به این که کشور مذکور با استان ما همسایه است زلزله تا حدودی در بعضی از شهرستان‌های ما نیز احساس شد ولی خوشبختانه تلفات جانی و مالی چندانی به وقوع نپیوست ولی همچنان باید مسئولان به این بلای طبیعی رخ داده در کشور همسایه به دیده یک کارگاه آموزشی بنگرند و قبل از وقوع خسارت‌های سنگین در اثر زلزله، به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاهی برای بررسی ابعاد این فاجعه بلافاصله بعد از وقوع زلزله در محل وقوع آن حاضر شدند تا برای توسعه دامنه اطلاعات خود مطالعات گسترده‌ای انجام دهند همچنین اکیپی متشکل از مسئولان برای بازدید از روند امدادرسانی حاضر شدند.
محمودی با تاکید بر اینکه قوانین موجود باید به مرحله اجرا برسند، گفت: در ارتباط با بهسازی و احداث ساختمان مستحکم قوانین و آیین‌نامه‌های زیادی وجود دارد همچنین جلسات زیادی هم در این ارتباط برگزار می‌شود ولی باید به معنای واقعی این قوانین اجرا شود از طرف دیگر چون ابزار و مصالح ساختمانی در اختیار کارگر قرار گرفته است اجرایی کردن این مصوبات دشوار می‌شود پس باید برای تولید مصالح مهندسی از جمله بتن آماده گام برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه در استفاده از مصالح استاندارد به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم، ادامه داد: با این وجود در حوزه تامین مصالح شن و ماسه مشکلات زیادی وجود دارد پس با توجه به تاثیر تعیین‌کننده این اقلام در  احداث ساختمان‌های مقاوم، باید در راستای کیفی‌سازی مصالح مذکور به طور جدی برنامه‌ریزی صورت بگیرد.
این مسئول با اظهار به اینکه مقوله مدیریت بحران باید مورد عنایت همه مسئولان قرار گیرد، ادامه داد: برای اینکه در مواقع بروز بحران مسئولان و مردم بهترین عکس‌العمل را از خود نشان دهند باید این موضوع به طور اساسی مورد توجه قرار بگیرد همچنین مانند سایر کشورها از قابلیت‌های بخش خصوصی در امور امداد، نجات و .. استفاده شود.
محمودی لزوم بهسازی و نوسازی مدارس را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: باید ساماندهی مدارس فرسوده در اولویت قرار بگیرد همچنین بیش از امور ورزشی و تفریحی به این مسئله توجه شود چرا که در  صورت وجود داشتن فضایی امن در مدارس، امکان هر گونه فعالیت آموزشی، تفریحی و ... فراهم می‌شود.

* میزان عملی شدن مصوبات هیئت دولت در سفرهای استانی بررسی شود
محمودی با اظهار به اینکه دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت به آذربایجان غربی نزدیک است، تصریح کرد: در این سفر میزان عملی شدن مصوبات سه سفر گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد از این رو باید دستگاه‌های اجرایی در راستای به روز کردن اطلاعات خود مبادرت کنند.
وی افزود: قبل از سفر هیئت دولت به این استان، جلساتی به طور جداگانه با فرمانداران، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود تا وضعیت پروژه‌ها اعم از پروژه‌های تکمیل، نیمه‌تمام و در صورت وجود داشتن پروژه‌های فراموش شده بررسی شود از این رو باید مسئولان برای مستند کردن و به‌روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم ارائه اطلاعات دقیق از طرف مسئولان تاکید کرد و گفت: باید اطلاعات جامع و کاملی در این جلسات ارائه شود تا برای تامین اعتبارات، رفع کردن موانع موجود در مسیر اجرای پروژه و .. برنامه‌ریزی صورت بگیرد همچنین پروژه‌هایی که مورد غفلت واقع شدند نیز اعلام شوند تا تمهیدات لازم اتخاذ شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول