اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل گمرک ایران:

110 کشور از طریق ایران ترانزیت کالا دارند

خبرگزاری فارس: رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عدم کارایی تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: 110 کشور دنیا، ایران را به عنوان مسیری مطمئن و امن برای ترانزیت کالاها انتخاب کردند.

110 کشور از طریق ایران ترانزیت کالا دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس معمارنژاد ظهر امروز در حاشیه سفر به قزوین در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما در سال جاری با حدود 180 کشور دنیا مراوده تجاری داشتیم که 110 کشور دنیا، ایران را مسیری مطمئن و امن برای ترانزیت خارجی کالاها انتخاب کردند.
وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد تحریم‌هایی که علیه کشور ما داشتند به هیچ وجه کارایی نداشته است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعرفه‌های گمرکی اضافه کرد: ما به دنبال کاهش تعرفه‌ها نیستیم، بلکه می‌خواهیم تعرفه‌ها را منطقی کنیم به طوری که در موبایل تعرفه از 25 به 10 کاهش یافت و در واقع ما تعرفه را منطقی کردیم.
 
* قاچاق برخی کالاها به دلیل تعرفه بالا
وی عنوان کرد: سایر کالاهایی که در دستور کار ما قرار دارند، کالاهایی هستند که به دلیل بالا بودن تعرفه، بیشتر این کالاها قاچاق می‌شوند مانند کیف و کفش، لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک و پارچه که در آینده نزدیک کمیسیون ماده یک و دولت در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.
معمارنژاد افزود: ما در 18 نوع کالا برای صادرات و 20 نوع کالا برای واردات، گمرک تخصصی ایجاد کرده‌ایم و فکر می‌کنیم در حال حاضر این تعداد کفایت می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به میزان واردات و صادرات کالا در کشور توضیح داد: در هفت ماه سال جاری 34.5 میلیارد دلار حجم واردات کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد کاهش داشته است، همچنین در این مدت 24 میلیارد دلار حجم صادرات غیرنفتی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35.5 درصد افزایش داشته است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد که نسبت واردات و صادرات ما که شاخص مهمی در اقتصاد است، کاهش یافته است و این نشان می‌دهد تراز بازرگانی خارجی کشور به سمت بهبود حرکت کرده است.
 
* کاهش گمرکات کشور از 163 واحد به 145 گمرک
وی اضافه کرد: با توجه به مصوبه اخیر دولت، تعداد گمرکات در کشور در پایان سال 89، 163 واحد گمرکی بوده که اکنون به 145 واحد گمرکی کاهش یافته است که امیدواریم بتوانیم این تعداد گمرکات را تجهیز کنیم تا خدمات بهتری را ارائه دهیم.
معمارنژاد خاطرنشان کرد: درآمد گمرک در هفت ماهه سال جاری حدود 43 هزار میلیارد ریال بوده که برای کمک به واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی حدود 32 هزار میلیارد ریال به شکل نقدی وصول شده و 10 هزار میلیارد ریال نیز به صورت ضمانتنامه بانکی حقوق گمرکی وصول کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: وظیفه ما در گمرک نظارت بر ورود و خروج کالاست، بنابراین ما اگر نظارت درستی در مرزها بر ورود و خروج کالا داشته باشیم قطع یقین می‌توانیم به تولیدکننده داخلی کمک کنیم برای نمونه اگر کالایی وارد کشور می‌شود رعایت استاندارد بهداشتی و صنعتی صورت گیرد و حقوق و عوارض گمرک را پرداخت کند، این موارد نتیجه غیرمستقیم در حمایت از تولیدات داخلی دارد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: همچنین ما بسته حمایتی از تولید در گمرک جمهوری اسلامی ارائه کردیم که هدف نهایی کمک به تولیدکنندگان بوده و ترخیص نسیه را پذیرفته‌ایم و امکان ایجاد انبارهای اختصاصی را نیز برای واحدهای تولیدی فراهم کردیم.
 
* مردم کالای بی‌کیفیت خارجی خریداری نکنند
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ورود کالاهای چینی با کیفیت پایین به بازار ایران بیان کرد: هر کالایی که از موسسه استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان‌های ذی‌ربط مجوز ورود را اخذ کند، کالایی است که حداقل کیفیت را برای ورود به کشور را دارد، بنابراین اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد به مجوزهایی بازمی‌گردد که از سوی این سازمان‌های صادر می‌شود.
معمارنژاد تأکید کرد: توصیه ما به مردم ایران این است که با نخریدن این نوع کالاها موجب شوند تجار و بازرگانان ما این نوع کالاها را وارد نکنند و تولیدکنندگان داخلی نیز تقویت شوند.
وی با اشاره به ویژگی‌های گمرک نوین گفت: گمرک نوین گمرکی است که چند مشخصه دارد، استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی نظیر مدیریت خطر، استفاده از فناوری‌های نوین مانند سامانه‌های الکترونیکی و سیستم‌های پرتونگاری و هوشمند کردن اسناد گمرکی از جمله این مشخصه‌هاست.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص و قوانین و مقررات شفاف از دیگر ویژگی‌های گمرک نوین است ما به سمت گمرک نوین حرکت می‌کنیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول