اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد:

سختگیری در گمرک علت واردات کالا از مسیرهای غیررسمی

خبرگزاری فارس: رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی از دلایل واردات کالا توسط برخی افراد از مسیرهای غیررسمی را سختگیری و طولانی بودن زمان کار در مرزهای رسمی کشور عنوان کرد.

سختگیری در گمرک علت واردات کالا از مسیرهای غیررسمی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس معمارنژاد پیش از ظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان که در سالن جلسات اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد، بیان کرد: ما از سال گذشته محدودیت‌هایی را در گمرک شهید رجایی و گمرک تهران ایجاد کردیم و این محدودیت‌ها از سال آینده بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: کسانی که کالا از گمرک شهید رجایی و تهران ترخیص می‌کنند از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند زیرا از سال آینده محدودیت‌ها در این دو گمرک افزایش می‌یابد، البته این محدودیت برای واحدهای تولیدی کمتر ولی برای کالاهای تجاری بیشتر خواهد بود.
 
* امکان کنترل حجم تجارت در گمرک شهید رجایی را نداریم
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در قانون آمده است که یک بندر بیش از 30 درصد حجم تجارت کشور را نباید داشته باشد ولی اکنون 41 درصد حجم تجارت کشور در گمرک شهید رجایی است و امکان کنترل برای ما وجود ندارد، روزی 4 هزار کامیون از این گمرک بیرون می‌آید و ما نمی‌توانیم امکانات را آنجا بسیار گسترش دهیم بنابراین باید محدودیت ایجاد کنیم تا کالاها در دیگر گمرکات توزیع شود.
وی عنوان کرد: سال گذشته بخشنامه‌ای داشتیم که کالاهای تجاری را در گمرک شهید رجایی و تهران ضمانتنامه نمی‌دهیم و همین امر موجب شد تا حجم تجارت استان قزوین در هفت ماه سال جاری حدود 53 تا 54 درصد افزایش یافت و 500 میلیون واردات کالا در قزوین در این مدت ثبت شد و صادراتی که در گمرک قزوین انجام شده 173 میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته 47 درصد رشد داشته است.
 
* استقرار تنها ۲ سازمان گمرک و استاندارد در مرزهای رسمی  
معمارنژاد اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب می‌‌شود برخی افراد کالاها را از مسیر غیررسمی آورند این است که در مسیر رسمی آن قدر زمان را طولانی کرده و سخت‌گیری می‌شود که فرد باید به فلان سازمان مراجعه کند که در نتیجه می‌گوید از مسیر غیررسمی کالا را وارد کند، راحت‌تر است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به بخشنامه‌ای که داریم از سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم فقط دو سازمان گمرک و استاندارد در مرزها مستقر شوند و بقیه سازمان‌ها باید اختیارتشان را به این دو سازمان تفویض کنند.
 
* ترخیص کالا با تعهد مدیرعامل کارخانه
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: دومین موضوع این است که مجوز شرکت‌های بازرسی بین‌المللی به عنوان مجوز پذیرفته شده و نیاز نیست که اینجا کالایشان بازرسی شود.
وی گفت: همچنین ما تفاهمنامه‌ای را با موسسه استاندارد امضا کرده‌ایم و واحدهای تولیدی که دارای علامت استاندارد هستند، دیگر لازم نیست کالایشان در گمرک نمونه‌گیری شده و به موسسه استاندارد آید و با تعهد مدیر کارخانه و مدیر تولید قابل ترخیص است و تاکنون نیز نام 27 شرکت به ما اعلام شده و از این امکان استفاده می‌کنند.
معمارنژاد توضیح داد: مواد اولیه که وارد می‌شود، مدیر تولید و مدیرعامل کارخانه تعهد می‌کنند که مطابق استاندارد است زیرا اینها کالایی که تولید می‌کنند مشمول استاندارد اجباری است و اگر مواد اولیه غیراستاندارد آوردند نمی‌توانند کالای استاندارد تولید کنند.
وی افزود: موضوع دیگر این است که تا پایان سال 91 واردات کالاها باید توسط نمایندگی مجاز برندهای بین‌المللی صورت گیرد.
 
* راه‌آهن باید به بخش خصوصی واگذار شود
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به نقش حمل و نقل ریلی در صادرات کالا تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در کاهش هزینه اثر دارد و در جلسه دولت و شورای عالی صادرات نیز مطرح کردم در بحث حمل و نقل بود، اکنون، پنج درصد حمل و نقل، ریلی و 95 درصد حمل و نقل جاده‌ای است در حالی که در دنیا حمل و نقل ریلی سالم و ارزان‌تر است و با سرعت بالایی نیز صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: باید راه آهن پای کار آید و تا به بخش خصوصی واگذار نشود این مشکلات حل نمی‌شود، باید ریل در اختیار دولت و واگن در اختیار بخش خصوصی باشد و این می‌تواند زمان و قیمت تمام شده را پایین آورد.
معمار نژاد با اشاره به جمع‌آوری کتابچه‌ای از بخشنامه‌های قابل اجرا در گمرک بیان کرد: یکی از مشکلات در این حوزه نوع برداشت متفاوت گمرک‌های مختلف از یک بخشنامه است و پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که در فاز اول تمام بخشنامه‌هایی که در گمرک قابل اجراست را جمع‌آوری کردیم به شکل کتابچه برای گمرکات درآورده‌ایم و در مرحله بعد گفتیم بخشنامه‌ها باید شفاف باشد و همه باید یک برداشت از یک بخشنامه داشته باشند که این موضوع دارد پیگیری شده و موجب شفاف شدن کار می‌شود.
 
* واریز 3 هزار و 300 میلیارد تومان به حساب خزانه
وی عنوان کرد: موضوع دیگر پنجره واحد فیزیکی است که همه سازمان‌های درگیر در حوزه تجارت یک جا جمع می‌شوند و در بررسی که داشتیم برخی سازمان‌ها یک نماینده گذاشتند ولی این نماینده هیچگونه اختیاری ندارد و فقط نامه را به اداره‌اش می‌رساند در صورتی که در پنجره واحد هر نماینده باید با اختیار تام بتواند امضا کند.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: سازمان‌هایی که در گمرکات این اختیار را به نمایندگان خود نداده‌اند، شناسایی و در جلسه آینده کارگروه تحول اقتصادی مطرح می‌شوند زیرا اینگونه هدف ما از پنجره واحد فیزیکی عملیاتی نمی‌شود.
وی در ادامه با اشاره به بودجه گمرک کشور اعلام کرد: ما سومین تأمین کننده بودجه دولت هستیم که اول نفت، دوم مالیات و سوم گمرکات است که در سال جاری تاکنون 3 هزار و 300 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز کرده‌ایم و البته در ماه‌های آخر سال این رقم افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول