اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار هندیجان:

13 آبان تشریح مفاسد آمریکاست

خبرگزاری فارس: فرماندار هندیجان گفت: 13 آبان تشریح مفاسد و مقاصد شوم دولت استکباری آمریکاست.

13 آبان تشریح مفاسد آمریکاست
بهروز فرج‌الهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به‌ مناسبت سالروز گرامیداشت 13 آبان در هندیجان اظهار داشت: سیزدهم آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ ایران است، تبعید امام خمینی به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358، سه رویداد متفاوت بودند ولی هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند.
وی افزود: هویت هر سه رخداد، مبارزه با استکبار و عوامل آن است و به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده شده است.
فرماندار هندیجان خاطرنشان کرد: در 13 آبان سال 1343 امام خمینی توسط مأموران حکومت شاه بازداشت و پس از انتقال از قم به تهران، به ترکیه تبعید شدند.
وی با بیان اینکه این تبعید در پی اعتراض امام به سیاست‌های حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست، تصریح کرد: امام 9 روز پیش از تبعید، در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در منزلشان برگزار شد، با ایراد نطقی جنایات و مفاسد کاپیتولاسیون را تشریح کرد.
فرج‌الهی ادامه داد: بدین‌وسیله امام در سپیده دم 13 آبان توسط یک گروه از مأموران ساواک بازداشت و با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید شد.
وی خاطرنشان کرد: در پی تبعید امام خمینی با وجود فضای خفقان، موجی از اعتراض‌ها به صورت تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی دروس حوزه‌‌ها و ارسال طومارها و نامه‌ها به سازمان‌های بین‌المللی و مراجع تقلید جلوه‌گر شد.
فرماندار هندیجان با اشاره به اینکه مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی شد، افزود: دوران تبعید امام به ترکیه بسیار سخت و شکننده بود و امام حتی از پوشیدن لباس روحانیت منع شده بودند.
وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) جمعاً 11 ماه در ترکیه به سر بردند، سپس ساواک با هماهنگی دولت ترکیه به عراق تبعید شد.
فرج‌الهی با بیان اینکه سرانجام در سیزدهم آبان 1357 و در روزهای اوج‌گیری انقلاب اسلامی ده‌ها نفر از دانش‌آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت قرار گرفته و به شهادت رسیدند گفت: به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه هیچ‌یک از دانش‌آموزان نتوانستند از برابر آتش گلوله‌‌های مأموران بگریزند و این امر تلفات آنان را افزایش داده بود.
وی در ادامه تصریح کرد: ابعاد حادثه دانشگاه به حدی بود که وقتی در برنامه اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به روی دانش‌آموزان در دانشگاه از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی نیز سقوط کرد، پس از آن روز 13 آبان «روز دانش‌آموز» نامیده شد.
فرماندار هندیجان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مهر بطلانی بر سیاست‌های استکبارانه آن کشید، عنوان کرد: در سیزدهم آبان 58 نیز ساختمان سفارت امریکا در تهران توسط جمعی از دانشجویان معترض تصرف و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران، دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در سفارتخانه‌ از هیچ تلاشی در راستای مقابله با نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکردند.
وی ادامه داد: تماس با سرکردگان گروه‌های ضد انقلاب، ارتباط حمایتی با شبکه‌های کودتا و براندازی در داخل کشور و تأمین مالی گروهک‌های تروریستی که در غرب و جنوب ایران به انفجار در لوله‌های نفتی و یا ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در مناطق کردنشین مشغول بودند، از عملکردهای مأموران سیاسی فعال در ساختمان سفارت آمریکا بود.
فرج‌الهی گفت: سفارت آمریکا در تهران طی زمستان 1357 تا پائیز 1358 به مرکز فرماندهی عملیات جاسوسی و خرابکاری علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود، نظامی که عمر سیاسی آن به یک‌سال نمی‌رسید.
به گفته وی سفارت امریکا زمانی توسط دانشجویان تسخیر شد که امریکا خواست مشروع ملت ایران در استرداد شاه و اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران را نادیده گرفت و حتی امکاناتی وسیع در اختیار فراریان حکومت شاه گذاشت تا تشکیلات خود را علیه انقلاب سازماندهی و فعال کنند.
فرماندار هندیجان در پایان از شهروندان متعهد و ولایتمدار هندیجانی خواست که در راهپیمایی 13 آبان امسال حضوری فعال و گسترده‌تر داشته باشند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول