اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی سوی یک استاد دانشگاه صورت گرفت؛

هشدار در مورد احتمال تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای کودکان

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه در ارتباط با احتمال تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای کودکان هشدار داد.

هشدار در مورد احتمال تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای کودکان
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از دبیرخانه دائمی ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، فردین علیخواه، در مورد ریزش بینندگان شبکه ماهواره‌ای فارسی وان گفت: رقابت سختی بین شبکه‌های فارسی زبان حرفه‌ای در گرفته است و دوام آوردن در این عرصه هم چندان آسان نیست. شما فقط برای روشن نگاه داشتن چراغ یک شبکه حداقل ماهی 60 هزار دلار نیاز دارید.
استاد جامعه‌شناسی افزود: اما درباره فارسی وان به نظر من خرید فله‌ای سریال‌های کلمبیایی و کره‌ای، تکراری و‌ نخ‌نما شدن سناریوها، تکراری شدن چهره بازیگران در عادی شدن تماشای فارسی‌وان بی‌تأثیر نبوده است و البته من فکر می‌کنم که به دلایل یادشده وضعیت تماشای فارسی‌وان تازه نرمال شده است. 
وی در ادامه با تشریح اهداف مالکان شبکه‌های ماهواره‌ای، در مورد راه‌های رقابت با این شبکه‌ها تأکید کرد: برای رقابت با شبکه‌های فارسی‌زبان حرفه‌ای که هر روز هم بر میزان بینندگان آنها افزوده می‌شود باید فضای رسانه‌ای کشور را رقابت‌پذیر کرد. این امر با اعطای مجوز به شبکه‌های رادیو و تلویزیونی خصوصی و تسهیل فعالیت آنها امکان‌پذیر خواهد شد. صداوسیما فعالیت‌های خودش را داشته باشد ولی شبکه‌های خصوصی هم مجال فعالیت پیدا کنند. این به نفع صداوسیما هم می‌شود، چون از هجمه فشار گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و سیاسی به آن کاسته می‌شود.
علیخواه خاطرنشان کرد: دوستان در مجلس طرح‌هایی را پیش می‌برند ولی نمی‌دانم چرا این گام‌ها اینقدر کند پیش می‌رود. تحولات دنیای ماهواره خیلی سریع رقم می‌خورد. اگر شبکه‌ای شبکه آشیانه مخاطب شد، دیگر خیلی سخت می‌شود نظر او را عوض کرد. اگر ذائقه مخاطب با اتمسفر اجتماعی و فرهنگی شبکه‌های ماهواره‌ای عادت کند، دیگر به سختی می‌توان ذائقه او را عوض کرد. این کندی باعث می‌شود که اگر هم اتفاقی بیفتد، آن اتفاق بی‌نتیجه باشد. من فکر می‌کنم اعطای مجوز به سه شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان گام مثبتی از طرف وزارت ارشاد باشد ولی خب متأسفانه آنقدر حرف و حدیث برای آن مطرح می‌شود که این وزارتخانه بیاید و موضوع را از اساس منکر شود و باز یک گام به عقب. موضوع ماهواره و امکان فعالیت تلویزیون‌های خصوصی باید موضوعی ملی دیده شود و همه نهادها فکری به حال آن بکنند. من طی این ماه‌ها در چند جلسه مختلف شرکت کردم که همه می‌گویند باید فکری کرد ولی خب، این جلسات خروجی خاصی ندارند. همه هم از وضع موجود درباره ماهواره و قانون مربوط به آن و حتی نحوه برخورد با آن ابراز نارضایتی می‌کنند ولی اتفاق خاصی نمی‌افتد.
استاد جامعه‌شناسی در پاسخ به این پرسش که، آسیب‌های این بی‌تصمیمی برای مخاطب داخلی چه می‌تواند باشد، گفت: اگر این وضع به همین شکل پیش برود، یعنی نه تلویزیون‌های خصوصی و نه تغییری در قانون فعلی ماهواره، در سال‌های پیش رو میزان بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای باز هم افزایش می‌یابد. من دقیقاً همین جمله‌ها را در مصاحبه‌هایم در چند سال پیش هم گفتم.
علیخواه در پایان تصریح کرد: همچنین شبکه‌های حرفه‌ای ماهواره‌ای خارج از کشور بیشتر می‌شود. گفتم که فارسی‌وان در نظر دارد برنامه‌های شبکه دیسکاوری را به زبان فارسی پخش کند. با توجه به بازار بکر رسانه‌ای در ایران، به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، کمپانی‌های بین‌المللی پخش برنامه‌های تلویزیونی رغبت خواهند یافت تا به دلایل اقتصادی در تأسیس شبکه‌های فارسی‌زبان سرمایه‌گذاری کنند. همچنین شبکه‌ها سعی خواهند کرد تا از شکل کلی یا جنرال بیرون آمده و برنامه‌هایی برای علایق یا گروه‌های سنی مشخص پخش کنند. برای مثال شبکه‌های کودکان، ورزش، شبکه‌های خبری و شبکه‌های مستند از آن جمله است.
انتهای پیام/ر30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول