اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد:

اتکای 50 درصدی سبد صادراتی کشور به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اتکای 50 درصدی سبد صادراتی کشور به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی خبرداد.

اتکای 50 درصدی سبد صادراتی کشور به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد نهاوندیان بعد از ظهر امروز در حاشیه برگزاری همایش توسعه صادرات غیر نفتی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط فعلی که به امر رهبر معظم انقلاب همه در سنگر جهاد اقتصادی قرار گرفته‌اند باید شجاعت، تدبیر و استقامت را برای پیشرفت در این عرصه چاشنی کار خود کنیم.
وی افزود: برای حضور در این جبهه باید مشکلات را شناخت و شجاعت برخورد با آنها را داشت.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: صادرات به‌عنوان اصلی‌ترین بخش اقتصاد به مثابه موتور پیش‌ برنده و تامین‌کننده استقلال اقتصادی کشور عمل می‌کند و توجه به این بخش بسیار ضروری است.
نهاوندیان اضافه کرد: اکنون رقم صادرات کشور از سالی 3 تا 4 میلیارد دلار رشد به افزایش دو رقمی رسیده که نویدبخش آینده خوبی برای اقتصاد ملی است اما در چنین فضایی باید از پوسته به عمق رفت و با تحلیل صحیح آمار امکان استفاده بیشتر از فرصت‌ها را به دست آورد. 
وی اظهار کرد: بررسی آمار صادراتی ایران در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هنوز در تامین خواسته رهبر معظم انقلاب مبنی بر دور شدن از صادرات محصولات نفتی موفق نبوده‌ایم چرا که بررسی داده‌ها حاکی از اتکای 50 درصدی سبد صادراتی کشور به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی دارد و این واقعیت تلخی است که باید شجاعت رویارویی با آن را داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه افزود: در این بین نباید از ترازهای خود در بین کشورهای جهان هم غافل شویم که بر همین اساس در بخش تراز خدمات رقم‌های نگران‌کننده‌ای را شاهدیم که کسری آن ازمنفی 2.7میلیارد دلار در سال 72 به منفی 8.5 میلیارد دلار در سال 87 رسیده است و بانک مرکزی هم در اقدامی عجیب طی این دو سال اخیر از ارائه ترازها اجتناب کرده است.
نهاوندیان در ادامه با تاکید بر بررسی نقش صادرات دانش‌بنیان و خدمات مبتنی بر اطلاعات و فناوری در کشور، خواستار فعالیت شبانه‌روزی و شناسایی مزیت‌های نسبی برای ورود به سبد صادراتی کشور شد.
وی افزود: کشور دارای قابلیت‌های صادراتی است اما برای تحقق این امر باید اصلاحات اساسی در ساختارها، سیاست‌ها و سازمان‌ها صورت گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح ساختار باید به خصوصی‌سازی به معنای واقعی آن توجه شود و تعیین قیمت‌ها بر اساس رقابت باشد نه بخشنامه‌های دولتی.
نهاوندیان اظهار کرد: در بازار کالاها باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود و این امر در بازار ارز و پول هم صادق است.
وی، اعمال فشار بر واحدهای تولیدی برای تثبیت قیمت‌ها را یک اشتباه دانست و افزود: ما در این مورد از سخنان وزیر اقتصاد در زمینه حرکت به سمت بازار آزاد و رقابتی حمایت می‌کنیم.
نهاوندیان در ادامه به ضرورت‌های اصلاح سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: باید با شاقول تولید این بخش را اصلاح و به بحث ایجاد اشتغال در کشور کمک کرد.
 وی تصریح کرد: اشتغال پایدار با یک ساعت کار در هفته تحقق نمی‌یابد و در این راه باید مشاغل موجود را حفظ کنیم نه آنکه به فکر ایجاد مشاغل جدید با ماندگاری کوتاه‌مدت باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، منطق اقتصادی را لازمه داشتن یک اقتصاد پویا دانست و بر پرهیز از منطق انتظامی تاکید کرد.
نهاوندیان در ادامه سخنان خود به نرخ ارز در کشور و مشکلات ناشی از آن هم اشاره‌ای کرد و گفت: نرخ ارز در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که از غافلگیر شدن تولید ملی جلوگیری شود، در این زمینه باید تفاوت ارز داخلی و خارجی اعمال و همه فعالان اقتصادی بر اساس یک منطق اقتصادی برای ماه‌های آینده در مقابله با نوسان قیمت برنامه‌ریزی کنند.
وی، از عدم اجرای ماده 28 در حمایت از بخش تولید انتقاد کرد و افزود: بانک‌ها هیچ توجهی به این ماده قانونی نشان نداده‌اند و تنها بانک صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات عامل آن بوده‌اند.
نهاوندیان در خصوص اصلاح سازمان‌ها نیز گفت: باید بازارهای هدف شناسایی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام گیرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در این مدت فرصت‌های زیادی را در بازارهای جهانی از دست داده‌ایم که ناشی از عدم وجود سازمان واحد برای هدف‌گذاری در امر صادرات است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، تشکیل هلدینگ‌های صادراتی، همکاری اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه صادرات را خواستار شد و اظهار کرد: با شخصیت دادن به این نهادها و اعتماد به آنان می‌توان در بازارهای جهانی ماندگار شد.
انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول