اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه‌:

غرفه‌های صنایع دستی شهرستان دالاهو ساماندهی می‌شود

خبرگزاری فارس: ‌مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: غرفه‌های صنایع دستی شهرستان دالاهو ساماندهی می‌شود.

غرفه‌های صنایع دستی شهرستان دالاهو ساماندهی می‌شود
نصرت‌الله سپهر در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس از کرمانشاه با بیان اینکه غرفه‌های صنایع دستی دالاهو کرمانشاه باید ساماندهی شود، اظهار کرد: برای غرفه‌های صنایع دستی دالاهو و شرایط تحویل آن جلسه تخصصی در محل دفتر صنایع دستی با حضور معاون صنایع دستی‌، مسئول امور حقوقی‌، مسئول امور قراردادها ومسئول ادراه میراث‌ فرهنگی شهرستان دالاهو برگزار شد.
وی ادامه داد: تصمیمات گرفته شده در جلسه تخصصی شامل شناسایی بررسی شرایط احراز صنعتگران و متقاضیان برای استقرار در غرفه‌های خالی در صنایع دستی‌، تغییر و تحول در غرفه‌های واقدامات قانونی برای بهبود وضعیت آنها و اعمال نضارت و کنترل بیشتر مستند بر فعالیت و صلا‌حیت غرفه‌داران بازارچه است.
مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پایان تغییر و تحولات جابجایی غرفه‌داران و تعیین و اختصاص غرفه‌ها با ذکر مشختصات و جزییات کامل صنعتگران و تلاش برای اخذ غرفه‌های بازارچه از جمله تصمیمات گرفته شده برای ساماندهی غرفه‌های صنایع دستی دالاهو کرمانشاه است.
وی با اشاره به اینکه حکاکی روی پوسته تخم انواع پرندگان از هنرهایی است که کمتر به آن پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با رونق گرفتن پرورش شتر‌مرغ در ایران و افزایش تولید تخم شتر‌مرغ افرادی به تولید لوازم تزیینی مانند انواع چراغ خواب با استفاده از تخم‌شتر‌مرغ روی آورده‌اند لذا کار با پوسته تخم‌های شکننده‌تر انواع پرندگان مانند غاز و مرغ بسیار کم انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به روش انجام کار اضافه کرد: پس از خالی کردن محتویات تخم‌ مورد نظر را شست‌وشو داده و کاملا خشک می‌کنیم سپس طرح انتخاب شده به وسیله مداد روی پوسته طراحی می‌کنیم.
وی خاطر‌نشان کرد: پس از تکمیل طراحی نوبت به حکاکی می‌رسد که این کار با استفاده از مته‌های بسیار‌ ریز و ابزار‌آلات دندانپزشکی و فرزمینیاتوری  که چرخش آن از 10 هزار تا 30 هزار دور دقیقه متغییر است، صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: طرح‌ تکمیل شده‌، تمیز‌کاری شده برای جلوگیری از شکستن در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری  می‌شود.
سپهر با اشاره به طرح‌های استفاده شده، افزود: طرح‌های استفاده شده اکثرا از کاشی‌کاری‌ها و فرش‌های ایرانی‌، اسما متبرکه و آثار باستانی گرفته می‌شود همچنین از نقش‌های تذهیب و گل‌های ایرانی که داری اصالت مذهبی و سنتی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در نمایشگاه سراسری صنایع دستی شهریور ماه سال 90 تولید این کار به صورت ورک‌شاپ از استان کرمانشاه توسط ندا شهبازی و امید ابراهیمی در پنجمین دوره نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور انجام شد و این دو نفر توانستند به عنوان غرفه برگزیده نمایشگاه سراسری معرفی شوند تا برای حوانان جویای کار استان کرمانشاه تشویقی شود.
‌مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ندا شهبازی کار طراحی و ابراهیمی کار حکاکی روی پوسته تخم‌مرغ انجام می‌دهد، افزود: این زوج جوان و خوش‌ذوق کرمانشاهی آثار زیبا و دیدنی تولید می‌کنند و برنامه‌ریزی شده تا در نمایشگاه‌های خارج از کشور برای معرفی و فروش بیشتر حضور فعالی داشته باشند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول