اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

با بداخلاقی در عرصه مطبوعات برخورد جدی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: ما با بداخلاقی‌ها در عرصه مجازی و مکتوب مطبوعات، با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، برخورد جدی می‌کنیم.

با بداخلاقی در عرصه مطبوعات برخورد جدی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جمال انصاری سه‌شنبه شب در نشست اعضای منتخب هیئت منصفه مطبوعات استان قزوین که در سالن جلسات دادگستری استان برگزار شد، بیان کرد: هیئت منصفه در بحث مطبوعات نخستین تجربه مشارکت قضایی مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است و در هیچ بررسی قضایی دیگری در نظام فعلی حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، موضوعی را نداریم که هیئت منصفه در آن صاحب‌نظر باشد.
وی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا که حتی در موارد خرد و ابتدایی و مهم، هیئت منصفه حدود 90 درصد معادلات دادرسی را تشکیل می‌دهد، در کشور ما مشارکت هیئت منصفه بر اساس قانون در حوزه تخلفات و جرائم مطبوعات پذیرفته شده است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: شأنیت هیئت منصفه این است با همان سلایق نه قضایی بلکه سلیقه حرفه‌ای و صنفی به عنوان مجموعه ناظر بر امر دادرسی، قضاوتی را ارائه دهد و خروجی نظریه از هیئت منصفه نیز لازم نیست که صد درصد حقوقی باشد.
 
* قضاوت هیئت منصفه مطبوعات با نگاه سیاسی نباشد
وی افزود: نقش و جایگاه اعضای هیئت منصفه بسیار اثرگذار است و در نگاه هیئت منصفه هیچ نگاه سیاسی و جهت‌گیری دیگری غیر از برداشت صنفی و عرفی قابل قبول نیست.
انصاری خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در برداشت نظری خود جلوه ذهنیت سیاسی خود را عرضه کنیم، به طور مطمئن رسالتی که از هیئت منصفه پیرامون یک نظردهی متعارف، معمول و منصفانه وجود دارد، نمی‌تواند خروجی کار باشد بنابراین عمق ذهنی اعضا ممکن است با جهت‌گیری سیاسی باشد ولی اگر این جهت‌گیری ذهنی در مبنای قضاوت عرفی دخالت داده شود با رسالت کاری هیئت منصفه سازگاری ندارد.
وی یادآور شد: نظام هیئت منصفه‌ای در جامعه ما نظامی جوان و در حال تمرین است، تخلف نیز در حوزه مطبوعات کم است و مطبوعات نسبت به گذشته شاخص‌های کاری خود را ارتقا داده‌اند و قلم‌زنی‌هایشان بهتر شده و یک بلوغ رسانه‌ای در دنیای رسانه‌ای و مطبوعاتی در کشور و استان دارد رخ می‌دهد ولی این به معنای نبود تخلف در حوزه مطبوعات نیست.
رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: یک معنای مهم این موضوع، این است که در حوزه مطبوعات خویشتن‌داری ما معنادار بوده و سعی کردیم در جایی که امکان دارد و از خط قرمزهای حامیت عدول نشده، خویشتن‌داری کنیم و عرصه مطبوعات عرصه ملتهبی است و ما این التهاب را دوچندان نکنیم.
 
* تنها 2 تا 3 پرونده مطبوعاتی در سال 90 داشتیم
وی یادآور شد: عرصه مطبوعات ما نیاز به آسیب‌شناسی عمیق‌تر دارد و رفتارهای مدیریتی در حوزه مطبوعات و قلم‌زنی در این حوزه نیاز به یک چکش‌کاری و کندوکاو بیشتری دارد زیرا رسالت بسیار سنگینی در حوزه مطبوعات وجود دارد.
انصاری افزود: با وجود اینکه به تعداد کمی مطبوعات در استان هر سال اضافه می‌شود ولی درصد تخلفات بسیار پایین است و ما در هفت ماه سال جاری، دو تا سه مورد شکایت از مطبوعات داریم که عدد بسیار قابل قبولی است.
وی اعلام کرد: عدد به گونه‌ای نیست که جامعه مطبوعاتی گله کند که ما دیگر امنیتی برای قلم‌زنی نداریم تا تنویر افکار عمومی کنیم و خویشتن‌داری نیز همه‌جانبه بوده است و هم مطبوعات به بلوغ نسبی رسیدند و هم اداره کل فرهنگ و ارشاد به موقع ورود یافتند و اقدام لازم انجام شده و ما خیلی وضع ملتهبی را نداریم.
 
* استراتژی ما در دادگستری فوق‌العاده مدارایی است
رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: اعضای جدید هیئت منصفه در زمانی مسئولیت قبول می‌کنند که از حساس‌ترین برهه‌های زمانی است و نزدیک انتخابات هستیم و اینها سبب می‌شود عقلانیت واقعی حاکم بر مدیریت کار در مطبوعات در مجموعه استان که بخشی در اختیار ماست و بخشی در اختیار اداره کل فرهنگ ارشاد و بخشی در اختیار خود کسانی است که رسالت کار مطبوعاتی را بر عهده دارند، اتفاقی نیفتد که مجبور شویم واکنشی غیرمعمول داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: استراتژی ما در قوه قضاییه و دادگستری، فوق‌العاده مدارایی، احتیاطی و پیشگیرانه است و توصیه ما به هیئت منصفه این است که تا جایی که می‌توانیم، اثرگذاری خود را بر حوزه مطبوعات طوری نفوذ دهیم که احتیاط و تدابیرشان را بیشتر کنند.
انصاری عنوان کرد: لازم است هیئت منصفه انسجام داشته باشند و اعضا در جلسات حضور یافته و در واقع به جلسات با حضورشان رسمیت دهند.  
 
* مطبوعات عرصه بداخلاقی نیست
وی اظهار کرد: مطبوعات فرصت خوبی برای استان است و ما در عرصه تمرینی هستیم و خواه ناخواه رویکردهای مثبت و منفی را باید بپذیریم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اعلام کرد: عرصه مطبوعات چه عرصه مجازی و چه مکتوب، عرصه بداخلاقی نیست و این زننده است که اینجا را به عنوان تریبونی علیه اشخاص، صنوف و جایگاه‌ها انتخاب کنیم و کسانی که اینکار را می‌کنند به هیچ وجه جزو صنف مطبوعات نیستند، بعید است کسی که اخلاق حرفه‌ای مطبوعات را بداند و این کار را انجام ‌دهد.
انصاری تأکید کرد: ما با بداخلاقی‌ها در عرصه مجازی و مکتوب مطبوعات، با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد برخورد جدی می‌کنیم و اصول ما مدارایی، صیانت و پیشگیری است ولی اگر خط قرمزها نسبت به هویت دینی، ارزشی، انقلابی و حتی حرمتی مردم رعایت نمی‌شود راهی نداریم که با این پدیده‌ها برخورد کنیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول