اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان:

چشم 60 هزار کودک گیلان معاینه می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری بهزیستی گیلان از سنجش بینایی 60 هزار کودک این استان در سال جاری خبر داد و گفت: تشخیص به موقع تنبلی چشم در سنین پایین کودک قابل درمان است.

چشم 60 هزار کودک گیلان معاینه می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید سادات منصوری پیش از ظهر امروز در راستای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در یکی از مهدهای کودک این شهر با اشاره به اجرای سنجش بینایی در گیلان اظهار داشت: امسال 2 هزار و 500 پایگاه سنجش بینایی در گیلان مستقر می‌شوند که یک‌هزار و 350 پایگاه در روستاها هستند.
وی یکی از اهداف طرح سنجش بینایی را معاینه کودکان زیر سه سال عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این برنامه برای سنین سه تا شش ساله است خانواده کودکان زیر سه سال می‌توانند به اداره‌های بهزیستی شهرستان‌ها مراجعه کنند و والدین آنها از حضور کارشناس بینایی سنج در شهرهای خود برای معاینه کودکان آگاه شوند.
معاون پیشگیری بهزیستی گیلان با بیان اینکه سال گذشته 88.1 درصد کودکان گیلان زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند، یادآور شد: 2.89 درصد کودک بیمار و 0.76 درصد نیز دچار تنبلی چشم بودند.
وی اضافه کرد: سال گذشته 58 هزار و 912 کودک مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که از این تعداد کودک، یک‌هزار و 630 نفر بیمار و 427 نفر نیز آمبلیویی تشخیص داده شدند.
سادات‌منصوری ابراز داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد 60 هزار کودک در سطح استان زیرپوشش طرح سنجش بینایی قرار گیرند و برای انجام این برنامه 2 ‌هزار و 500 پایگاه سنجش بینایی و 2 ‌هزار و 750 نفر مربی معاینه کننده همکاری دارند.
وی اظهار داشت: در صورت مشکوک بودن به بیماری چشم و آمبلیویی به کارشناس بینایی‌سنج و سپس به متخصص چشم پزشک ارجاع می‌شوند.
به گفته معاون پیشگیری بهزیستی گیلان، این طرح در آمادگی‌های آموزش و پرورش استان و خانه‌های بهداشت نیز به اجرا درمی‌آید.
وی افزود: مربیان آموزش دیده در مهدهای کودک و آمادگی‌های استان گیلان کار سنجش کودکان در این طرح را انجام می‌دهند. 
سادات‌منصوری، تنبلی چشم را شایع‌ترین علل ایجاد نابینایی در کودکان دانست که با تشخیص به موقع قابل درمان است.
سادات منصوری با اشاره به علایم تنبلی چشم خاطرنشان کرد: اختلال معمولاً در سنین زیر شش سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین، معلمان و یا پزشک کشف می‌شود.
وی اضافه کرد: در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت کند اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد و ممکن است علایم بیماری‌ها مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و کدورت‌های مسیر بینایی مانند آب مروارید و کدورت قرنیه منجر به تشخیص شوند.
این مسئول با اشاره به اینکه زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است، اذعان داشت: کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند و به همین دلیل والدین و معلمان باید به وضعیت دید کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی اهمیت پیشگیری از تنبلی چشم را مورد تاکید قرار داد و افزود: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا نابینا می‌کند ولی با تشخیص به موقع به راحتی و کاملا قابل درمان است.
سادات منصوری تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم را تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن عنوان کرد و اذعان داشت: دلیل پیدایش تنبلی چشم مانند بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است.
وی یادآور شد: چشم تمام کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف معاینه شود و اگر کودکی انحراف چشم دارد والدین باید به محض تشخیص او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول