اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی:

درمان تنبلی چشم به صورت کلاسیک و متداول است

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر درمان تنبلی چشم به صورت کلاسیک و متداول است که در آن چشم با دید بهتر بسته میشود و از فرد خواسته میشود با چشم تنبل فعالیت کند.

درمان تنبلی چشم به صورت کلاسیک و متداول است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن حاجی‌پور ظهر امروز در مراسم افتتاحیه اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی)، اظهار داشت: کودکی که چشم او در حال تنبل شدن است، ممکن است شکایتی نداشته باشد و والدین او نیز از این قضیه خبر نداشته باشند، و وقتی متوجه مسئله می‌شوند که دیر شده باشد.
وی بیان داشت: پس به یاد داشته باشیم چشم در حال تنبل شدن معمولا ظاهری طبیعی دارد، بنابراین معاینه چشم همه بچه‌ها ضروری است تا افراد در معرض تنبلی چشم را پیدا کنیم و پیشگیری لازم را انجام دهیم.
حاجی‌پور خاطر نشان کرد: ممکن است کودک از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت داشته باشد و یا اینکه علایم بیماری‌های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و کدورت‌های مسیر بینایی مانند آب مروارید و کدورت قرنیه منجر به تشخیص شوند.
معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: در تنبلى چشم، تنها دید مرکزى مبتلا مى‌شود و دید محیطى سالم باقى مى‌ماند، این عارضه احتمالاً از زمان تولد شروع مى‌شود و در حدود سن سه سالگى قابل کشف است. این عارضه دو تا چهار درصد جمعیت را مبتلا مى‌کند.
وی با بیان این مطلب افزود: راه‌های بینایی در مغز، در سال اول زندگی تکامل زیادی می‌یابند و تا سن 9 تا 10 سالگی تکامل و رشد این راه‌های عصبی پایان می‌پذیرد. چنانچه تنبلی چشم تا این سن پیشگیری نشود، به کم بینائی دائمی و غیر قابل علاج منجر می‌شود.
حاجی‌پور در ادامه اظهار داشت: برای جلوگیری از تنبلی چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سه تا چهار ماهگی و دو تا سه سالگی توسط چشم پزشک معاینه شود.
 معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: نداشتن وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود و یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را "خاموش" کند.
وی خاطر نشان کرد: تنبلی چشم‌ها نوعی بیماری است که معمولا در سنین پایین و در کودکان باید شناسایی و درمان شود، تنبلی چشم معمولا قابل درمان است اما به شرطی که به موقع شناسایی و برای درمان آن اقدام شود.
حاجی‌پور تصریح کرد: درمان تنبلی چشم معمولاً بصورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها طول بکشد، البته چشم سالم باید به تناوب باز شود.
معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: در 15 سال گذشته، 16 میلیون و 700 هزار کودک معاینه شدند که از این شمار 800 هزار کودک اختلالات بینایی و 200 هزار نفر نیز تنبلی چشم داشته اند.
وی بیان داشت: 51 هزار پایگاه در مناطق روستایی و شهری و 320 مرکز ثابت بینایی‌سنجی فعال در کشور به کودکان زیر شش سال خدمات طرح آمبلیوپی را ارایه می‌دهد.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول