اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون بهزیستی زنجان:

تنبلی چشم پس از 10 سالگی درمان ندارد

خبرگزاری فارس: معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی زنجان گفت: درمان بیماری چشم برای افرادی که دچار تنبلی چشم هستند پس از 10 سالگی میسر نبوده و قابل درمان نیست.

تنبلی چشم پس از 10 سالگی درمان ندارد
گل‌ نسا آقامحمدی امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد، به همین علت در صورتی که برای درمان تنبلی چشم پس از 10 سالگی اقدام شود، نمی‌توان کاری انجام داد.
وی با بیان اینکه حداکثر سرعت رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز تا سه سالگی صورت می‌گیرد، افزود: در صورتی که در این دوران برای درمان تنبلی چشم کودکان اقدام شود، درمان چشم قطعی است.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان زنجان سه تا  چهار ماهگی و دو تا سه سالگی از مراحل سنجش بینایی چشم کودک است، همچنین سنین پنج تا شش سالگی نیز از مراحل سنجش بینایی کودکان هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه والدین به منظور سنجش بینایی کودکان سه تا شش سال می‌توانند به مراکز سنجش بینایی مراجعه کنند، افزود: مرحله نخست طرح بینایی سنجی کودکان سه تا شش سال از اول آبان ماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه پیدا می‌کند.
آقامحمدی با اشاره به اینکه شیوع تنبلی چشم در جهان دو تا پنج درصد است، ادامه داد: شیوع اختلالات بینایی در گروه سنی چهار تا شش سال در کشور ایران 4.1 درصد است.
وی یادآور شد: امسال در طرح سنجش بینایی، کودکان متولد نیمه دوم سال 84 و پس از آن گروه هدف در طرح سنجش بینایی چشم هستند.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان زنجان همچنین با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در زمینه تنبلی چشم یادآور شد: تنبلی چشم شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر 20 سال است.
وی با بیان اینکه کودکان ساکن در مناطق روستایی از جمله گروه‌های هدف این طرح هستند، افزود: انجام طرح سنجش در روستاها به صورت رایگان انجام می‌شود.
آقامحمدی همچنین اضافه کرد: انجام طرح سنجش بینایی در مناطق شهری نیز با دریافت تعرفه بسیار کمی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز این طرح انجام شده است، افزود: پس از انجام سنجش کودکانی که دارای تنبلی و یا عیوب انکساری هستند به مراکز درمانی و پزشکان طرف قرار داد با بهزیستی استان زنجان معرفی شده و تحت درمان‌های مربوط قرار می‌گیرند.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه طرح بینایی سنجی در مراکز شهری با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه نمی‌شود، یادآور شد: در صورتی که برای درمان بینایی کودک در سنین پایین اقدام شود، موجب درمان 100 در صد بیماری چشمی کودک می‌شود.
وی هشدار داد: چشمی که از نظر ظاهر کاملا طبیعی است ممکن است از نظر بینایی سالم و طبیعی نباشد.
آقا محمدی شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده تنبلی چشم را شامل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم عنوان کرد و افزود: در صورت کمبود دید هر دو چشم و یا تفاوت دید چشم‌ها، چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیا دریافت کرده و دچار تنبلی می‌شود.
وی با بیان اینکه اشکالات مادر زادی در ساختمان چشم، مانند آب مروارید و پایین افتادگی نیز از عواملی هستند که موجب دریافت نادرست تصویر صحیح از اشیا می‌شود، ادامه داد: تحت تاثیر این عارضه چشم دچار تنبلی می‌شود.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان زنجان اظهار داشت: سومین عامل تنبلی چشم لوچی یا انحراف چشم است که موجب می‌شود، تصویر واضحی روی شبکیه چشم تشکیل نشود.
وی خاطرنشان کرد : تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آنها است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌های کودکان ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف معاینه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همه مراحل بینایی سنجی از طرف مسئولان‌ ذی‌ربط پیگیری می‌شود، اضافه کرد: در مرحله نخست مشکل چشم تشخیص داده شده و در مرحله دوم نیز درمان این کودکان توسط بینایی سنج‌ها پیگیری می‌شود.
آقا محمدی همچنین از اجرای مرحله سوم این طرح خبر داد و گفت: در این مرحله نیز کودکان توسط پزشکان طرف قرار داد بهزیستی مورد درمان قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول