اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز؛

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در مشهد برگزار شد

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراسم افتتاح برنامه پیشگیری از تنبلی چشم یا آمبلیوپی در یکی از مهدهای کودک مشهد برگزار شد.

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در مشهد برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جواد عباسی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم یا آمبلیوپی اظهار داشت: چشمان برخی کودکان، با آنکه سالم به نظر می‌رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند، رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است.
وی بیان داشت: نتیجه تکامل دستگاه بینایی، در این دوران، دید واضح و کامل است. در این مدت، به‌ویژه در سه سال اول زندگی، هر عاملی که سبب اشکال دید، در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می‌سازد و در نتیجه سبب کاهش میزان بینایی طفل می‌شود.
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: معنی این سخن آن است که امکان دارد چشمی را که از نظر ظاهر کاملا طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد.
عباسی خاطر نشان کرد: آمبلیوپی نوعی کاهش بینایی است که در آن نمی‌توان در چشم و یا در راه‌های عصبی بینایی هیچگونه عیب ارگانیک (ساختمانی) واضحی برای آن یافت ودر واقع از مواردی است که نه مریض چیزی می‌بیند و نه دکتر در چشم مریض چیزی می‌بیند از نقطه نظر بالینی زمانی تشخیص آمبلیوپی مسجل می‌‌شود.
 وی تصریح کرد:حتی با بهترین تصحیح انکساری نیز نمی‌توان، دید بیمار را افزایش داد و در روی تابلوی اسنلن حداقل دو ردیف اختلاف دید وجود داشته باشد.
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی اظهار داشت: در اینجا می‌توانیم بگوییم چشمی که دید کمتری دارد دچار آمبلیوپی است با شرط اینکه در ته چشم نیز نتوان هیچگونه ضایعه ارگانیکی که مسئول کاهش بینایی باشد، یافت نمود.
عباسی با بیان این مطلب افزود: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا نابینا می‌کند و با تشخیص به موقع، به راحتی و کاملا قابل درمان است.
وی بیان داشت: اما تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف معاینه شود.
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی تصریح کرد: همچنین اگر کودکی انحراف چشم دارد، والدین باید به محض تشخیص، او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند.
عباسی خاطر نشان کرد: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک سبب می‌شود که چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و به تدریج دچار تنبلی شود.
وی اظهار داشت: در مورد کاتاراکت بهترین درمان عمل جراحی است که اگر پس از تولد تا سه ماهگی هرچه سریع‌تر صورت بگیرد، نتیجه بهتری خواهد داشت اما پس از سه ماهگی نتیجه چندان رضایت بخش نخواهد بود.
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی اظهار داشت: در نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم، اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد  هر دو چشم و آگر تفاوت آنها زیاد باشد، چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و دچار تنبلی می‌شود.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول