اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/حاشیه‏نگاری فارس از مهم‏ترین رویداد فرهنگی سمنان/

9 دوره نمایشگاه‏ بزرگ کتاب سمنان؛ تبلور خدمت و تلاش

خبرگزاری فارس: سابقه برگزاری نمایشگاه‏های کتاب در استان سمنان نشان می‏دهد که مسئولان اجرایی در 9 دوره برگزاری این نمایشگاه، زحمات بسیاری را در راه پیشبرد اهداف فرهنگی این استان متحمل شده‏اند.

9 دوره نمایشگاه‏ بزرگ کتاب سمنان؛ تبلور خدمت و تلاش
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، نمایشگاه کتاب سمنان این روزها، لحظات پر تب و تاب و شلوغی را می‏گذراند و در این بین جالب دیدیم تا تاریخچه برگزاری نمایشگاه‏های کتاب در استان سمنان را برای شما مخاطبان گرامی مطرح سازیم.

* نخستین نمایشگاه کتاب و برنامه‏های جنبی

نخستین نمایشگاه کتاب استان سمنان از 26 آذر تا دو دی ماه 1373 برگزار شد.
در این نمایشگاه، 350 ناشر حضور داشتند و 60 هزار نفر از این نمایشگاه کتاب بازدید به عمل آوردند.
در این نمایشگاه بالغ بر 22 هزار عنوان کتاب در معرض دید علاقه‏مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت و حدود 40 میلیون تومان کتاب خریداری شد که سهم خرید سازمان‏ها و نهادها زیاد بود.
در این نمایشگاه که همزمان با دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، برنامه‏‏های جنبی مختلفی شکل گرفت که نقد و بررسی ادبیات معاصر، میزگرد و نقد و بررسی ادبیات کودکان و نوجوانان با حضور نویسندگان و شعرا از جمله آنهاست.

* نمایشگاه دوم و فروش یک‌میلیارد ریالی

برگزاری دومین نمایشگاه کتاب استان سمنان با چند سال وقفه و در سال 1381 انجام شد و مردم استان بعد از هفت سال شاهد شکل‏گیری آن بودند.
در دومین نمایشگاه کتاب استان سمنان، 300 ناشر از سراسر کشور حضور داشتند که در مدت هشت روز برگزاری این نمایشگاه، 140 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید و بیش از یک‌میلیارد ریال کتاب خرید کردند.
برگزاری مراسم شب‏های کومش با حضور اهالی فرهنگ و هنر مهم‏ترین برنامه جنبی اجرا شده در این نمایشگاه بود.

* سومین نمایشگاه کتاب در شاهرود
سومین نمایشگاه کتاب استان برای نخستین بار در شهرستان شاهرود برگزار شد.
این نمایشگاه از پنج تا 12 آبان ماه 1382 و مقارن با دهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این نمایشگاه 320 ناشر، تعداد 26 هزار عنوان عرضه کردند.

* چهارمین و پنجمین نمایشگاه

چهارمین نمایشگاه کتاب استان سمنان که هشتاد و چهارمین نمایشگاه استانی کشور محسوب می‏شد، مقارن با عید سعید غدیرخم و از شش تا 14 بهمن ماه 1383 در پارک 17 شهریور سمنان برگزار شد.
پنجمین نمایشگاه کتاب استان نیز یک سال بعد و برای دومین بار در شهرستان شاهرود با حضور بیش از 300 ناشر برگزار شد.

* نمایشگاه ششم و هفتم

ششمین نمایشگاه کتاب استان سمنان با یک وقفه یک ساله و از هفت اسفند ماه 1386 در شهر سمنان برگزار شد. هفتمین نمایشگاه کتاب استان سمنان هم در شهرستان شاهرود برگزار شد.
تا این زمان، در مجموع چهار نمایشگاه در سمنان و سه نمایشگاه در شهرستان شاهرود برگزار شده بود.

* هشتمین نمایشگاه و محرم

هشتمین نمایشگاه کتاب استان سمنان از 14 تا 20 دی ماه 1388 در سالن نمایشگاهی وحدت سمنان با حضور 250 ناشر و عرضه 25 هزار عنوان کتاب در 130 غرفه در معرض دید علاقه‏مندان قرار گرفت.
اجرای کارگاه نقاشی کودکان و نوجوانان، برنامه‏های متناسب با عاشورا، نمایش غریبه‏ شام، سخنرانی در خصوص عقلانیت در عاشورا و نمایش 50 پوستر با موضوع عاشورا با نام سلام بر حسین (ع) از برنامه‏های جنبی پیش‏بینی شده برای این نمایشگاه بود.

* نهمین نمایشگاه و 25 هزار عنوان کتاب

نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب سمنان از چهارم تا 10 آبان ماه در سالن نمایشگاهی وحدت سمنان، با 123 غرفه در زمینی به مساحت 2 هزار و 500 مترمربع گشایش یافته است.
در این نمایشگاه، 280 ناشر کشوری بیش از 25 هزار عنوان کتاب را عرضه می‏کنند.
برای این نمایشگاه 2 میلیارد و 500 میلیون ریال یارانه خرید کتاب در نظر گرفته شده است که 10 درصد را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‏کند.
10 ناشر استانی در این نمایشگاه حضور دارند و 250 عنوان کتاب سال گذشته توسط ناشران این استان که میانگین شمارگان این کتاب‏ها در  استان سمنان، یک هزار و 500 جلد است به نمایش گذاشته شده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول