اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور مجلس نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی مطرح کرد:

اختصاص 2 درصد بودجه فرهنگی به کتابخانه‌های روستایی

خبرگزاری فارس: معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دو درصد بودجه فرهنگی امسال به کتابخانه‌های روستایی اختصاص یافته است.

اختصاص 2 درصد بودجه فرهنگی به کتابخانه‌های روستایی
سید جواد سادات فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه امید می‌رود با تکمیل کتابخانه‌های روستایی در حال احداث، سرانه فضای کتابخانه در کشور ارتقا یابد، اظهار داشت: همچنین کتابخانه‌های مرکزی و عمومی در سطح مراکز استان‌ها و شهرها در دست احداث است.
وی با بیان اینکه تاکنون 20 درصد از مجموع اعتبارات نیم درصد شهرداری‌های کشور به انجمن کتابخانه‌ها اختصاص یافته که نیازمند مشارکت و انجام تعهدات از سوی شهرداری‌ها است، افزود: بر اساس مجوزی که قانون به سازمان اقتصاد و دارایی داده در صورت استنکاف شهرداری‌ها از پرداخت نیم درصد اعتبارات به کتابخانه‌ها، اعتبارات یاد شده از محل سهمیه شهرداری‌ها از محل عوارض ارزش افزوده برداشته و در اختیار کتابخانه‌ها برای توسعه کتاب‌خوانی داده می‌شود.
فاطمی با اشاره به اینکه پرداخت نیم درصد اعتبارات شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه و بودجه سال 90 است، اظهار داشت: امیدواریم که تا آذرماه شهرداری‌ها نسبت به پرداخت نیم درصد از اعتبارات خود اقدام کنند چون قانون این فرصت را تا آذرماه امسال تعیین کرده است.
وی افزود: بر همین اساس باید سریع‌تر این اعتبارات از سوی شهرداری‌ها پرداخت شود و اگر پرداخت نکنند، مجبور به کسر از محل عوارض ارزش افزوده خواهیم بود که تاکنون با معاونت نظارت راهبردی استانداری‌ها، دفاتر شهری استانداری‌ها مذاکره شده که خود شهرداران در این زمینه اقدام کنند که نیازی به اجرای این قانون نباشد.
معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در سال 83 که این قانون مصوب شد هیچ پرداختی از سوی شهرداری‌ها نداشتیم و این مراکز به وظیفه خود برای پرداخت نیم درصد عمل نکردند که از سال 84 تا 89 پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها آغاز شده که نهایتاً در آخرین سال صرفاً 12 درصد حق انجمن کتابخانه‌ها پرداخت شده است.
وی ادامه داد: از این رو از سوی مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری کردیم و مجلس پرداخت این نیم درصد را به عنوان تکلیف قانونی برای شهرداری‌ها مشخص کرده است.
فاطمی یادآور شد: در قانون قید شده است که نیم درصد حتماً باید به حساب انجمن کتابخانه‌ها واریز شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون 2 هزار و 700 کتابخانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد 800 کتابخانه مشارکتی و هزار و 900 باب نهادی است.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول