اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی دادگستری گلستان:

مجازات به تنهائی قادر به ایجاد امنیت در جامعه نیست

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: مجازات به تنهائی قادر به ایجاد نظم و امنیت در جامعه نخواهد بود.

مجازات به تنهائی قادر به ایجاد امنیت در جامعه نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین شعبانی صبح امروز جمع اعضای کمیته رسانه‎ای پیشگیری از وقوع جرم استان با بیان انتظارات از این دستگاه‎های و نهادهای فرهنگی در پیشگیری از وقوع جرم گفت: تنها انتظار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از مدیران و مسؤلان دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی این است که نوجوانان و کودکان را برای زندگی آینده آماده کرده و آنان را با ناملایمات و مشکلات مربوط به حوزه سنی خودشان آشنا کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: همچنین انتظار می‎رود برگزاری اردوهای مداوم و مستمر تفریحی، آموزشی با هدف آشنایی آنان با راه‎حل‎های منطقی و کاربردی برای کاهش مشکلات و چگونگی مقابله و برخورد هدفمند با این معضلات باشد.
شعبانی افزود: اگر مردان و زنان آینده ما با تجربیات والدین و خویشاوندان خود در خصوص راه‎حل‎های برخورد منطقی با این مشکلات آشنا شوند و در اردوها به صورت عملی با آنان برخورد کنند و به ارائه راه‎حل‎های ابتکاری تحت نظر و هدایت مربیان خود دست زنند، یقینا در زندگی، آستانه تحمل و صبر آنها بیشتر شده و راه‎های حل مشکلات را فرا می‎گیرند.
وی ادامه داد: این وظیفه اگر از سوی دستگاه‎های فرهنگی و آموزشی به خوبی اجرا شود، در کاهش آسیب‎های اجتماعی موفق خواهیم بود.
شعبانی با اشاره به نقش اطلاع رسانی در بازگوکردن نوع مجازات‎ها در کاهش ناهنجاری‎های اجتماعی گفت: افرادی که قانون‎مدار بوده و در اثر آموزش‎های زندگی و اجتماع، توان رعایت حقوق دیگران و اجتماع را تجربه کرده و فرا گرفته‎اند، در اثر اطلاع‎رسانی از عواقب جرایم ارتکابی بر مراقبت و کنترل رفتارهای خود افزوده و لاجرم به افزایش امنیت عمومی جامعه کمک خواهند کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: اگر افراد قانون‎شکن و کسانی که در کانون‎های خطر قرار گرفته یا مستعد ارتکاب جرم باشند و قدرت تحمل دیگران و خویشتن‎داری را نداشته باشند و مهارت اساسی در کنترل رفتارها را به دست نیاورده باشند هر چند در اثر اطلاع از عواقب و مجازات‎های اعمال مجرمانه مدتی را در آرامش بسر می‎برند، اما به لحاظ نهادینه نبودن کنترل فردی و خویشتن‎داری، در موقعیت‎های بعدی دست به ارتکاب جرم ( خواسته یا نا خواسته ) می‌زند.
وی اضافه کرد: اطلاع‎رسانی و یادآوری عواقب جرم به مخاطبان، به نوع آموزش‎های اخذ شده و کسب مهارت‎های اساسی زندگی در مخاطب بستگی دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: هر چند نمی‎توان منکر تاثیر عمیق و گسترده مجازات و اطلاع‎رسانی عواقب اعمال مجرمانه آن شد ولی نباید فراموش کنیم که سایر عوامل مقدماتی و نهایی در گسترش رفتارهای مجرمانه نیز باید اصلاح شوند که مهم‌ترین آن در ایفای وظایف دستگاه‎های آموزشی و فرهنگی جامعه نهفته است.
شعبانی با بیان مهم‌ترین مجازاتی که قانون برای درگیری‎های خیابانی در نظر گرفته است، گفت: منازعه و درگیری‎های اجتماعی از جمله اعمالی است که قانونگذار به شدت با آن برخورد کرده و برای جلوگیری از بی‎نظمی در آینده و یا تکرار جرم علاوه بر مجازات‎های قانونی به تناسب نوع عمل و وسیله مورد استفاده و یا میزان مجازات، ضمانت اجراهای دیگری نیز پیش‎بینی کرده است.
وی افزود: به طور مثال استفاده از وسایل برنده و سلاح سرد در ایراد صدمات عمومی به بازداشت موقت تا پایان رسیدگی و صدور حکم و یا صدور قرار تامین کیفری با نوع و میزان شدید منجر می‎شود، از سوی دیگر در مجازات‎ها نیز به تناسب صدمات یا جراحات وارده از جزای نقدی تا حبس به عنوان ضمانت اجرایی کیفری عمل موضوع حکم دادگاه قرار می‎گیرد و در نهایت نیز برخی مجازات‎ها چون حبس بالای یکسال یا جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال یا تعدد جرایم مشابه می‎تواند متهم را در معرض دارا بودن سابقه کیفری موثر قرار دهد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: بنابر این باید گفت بسته به نوع صدمه، جراحت یا قتل نفس که در اثر منازعه ایجاد می‎شود از جزای نقدی تا حبس سه سال و یا حتی قصاص نفس به عنوان محکومیت اصلی و محرومیت از برخی حقوق به عنوان محکومیت تبعی در انتظار مرتکب و مرتکبان منازعه است.
شعبانی با اشاره به نحوه برخورد دستگاه قضایی با جرائم افزود: مراحل کنترل و کاهش جرم یا به عبارت دیگر پیشگیری از وقوع جرم، زنجیر به هم پیوسته‎ای است که حلقه‎های متعددی دارد، مجازات و اجرای آن از آخرین حلقه‎های این زنجیر هستند.
وی تصریح کرد: اگر اقدامات و فعالیت‎های برنامه کاهش جرم در جامعه هماهنگ نباشد یقینا مجازات اثرپذیری خود (تنبیه مجرم و تنبّه سایرین) را از دست می‎دهد و به ابزاری فاقد خاصیت تبدیل می‎شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: قرار گرفتن بار نزاع‎ها بر دوش قوه قضائیه به تنهائی احجافی است که اکنون شاهد آن هستیم، فرهنگ‎پذیری مردم، رعایت حقوق دیگران – تحمل کردن مخالفت‎ها و انتقادات، تفاهم فرهنگی افراد یک جامعه، کنترل و نظارت پلیس در جامعه – کم کردن استرس‎های ناشی از زندگی اجتماعی همه و همه در سالم سازی فضای جامعه نقش دارند.
شعبانی خاطرنشان کرد: حال اگر همه این امور بدون متولی خاص رها شوند و جامعه را به بی‎نظمی بکشانند چگونه می‎توان انتظار داشت مجازات به تنهائی قادر به ایجاد نظم و امنیت در جامعه خواهد بود.
وی اظهار داشت: در عین اینکه دادگاه در برخوردهای قضایی باید تناسب جرم و مجازات و تخفیف مرتکب و تاثیر مجازات بر زندگی محکوم علیه را نیز مدنظر قرار دهند، با این حال مهم‌ترین هدف مجازات‌ها اصلاح و جلوگیری از تکرار عمل است که قضات با نگاه به این هدف، به تعیین میزان و نوع مجازات می‎پردازند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول