اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت ماه ذی الحجه:

"احرام" فرصت نفی "استکبار" و "استعمار" است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم با صدور پیامی فراسیدن ماه ذل الحجه را گرامی داشت و بر بهره‌گیری از فرصت‌های این ماه تاکید کرد.

"احرام" فرصت نفی "استکبار" و "استعمار" است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت فرارسیدن ماه ذی الحجه آمده است: اکنون ماه ذی‌الحجة الحرام، که یکی از اشهر حرم و از ماه‌های دوازده‌گانه‌ای است که رسمیت قرآنی و وحیانی دارد و عندالله و فی کتاب الله، اثنی عشر، دوازده ماه است، مانند هر سال، روحی تازه و نشاطی نو و خودباوری جدید و شور و اشتیاق به سیر الی الله و عروج به معارج ملکوتی از شرق و غرب جهان، صدها هزار انسان در همایش حج در مسجد الحرام، در عرفات و در مشعر الحرام شرکت می‌کنند و برادری این امت بزرگ را به تمام جهان نشان می‌دهند. همه بدون توجه به امتیازات ظاهری و عنوان‌های دنیوی و فاصله‌های دور و دراز و مرزهای جغرافیایی، یک زبان و با هم و در کنار هم، لبیک‌گویان، با خدا سخن می‌گویند و او را سپاس و ستایش می‌کنند.
در ادامه این پیام اضافه شده است: حالی خوش‌تر از این حال و محیطی روحانی‌تر از آن نیست. خدا را به دل می‌یابند و خود را به او‌ که به همه اقرب من حبل الورید است‌ نزدیک می‌بینند. پرده‌ها و حجاب‌ها همه به یک سو رفته و بساط قُرب، گسترده شده است. آری! چه زیبا است هلال ماه ذی الحجة الحرام. نور و جلوه‌ آن، دل‌ها را امیدوار و به حاجتمندان و توبه‌کنندگان و آمرزش‌خواهان، نوید قضاء حوائج و قبول توبه و مغفرت می‌دهد که همه بیائید و بشتابید و نوای دل‌نواز «لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً» را بشنوید و خود را برای اعاده‌ی حیثیت و عروج به معارج قرب الهی آماده سازید. هُشیار باشید! مبادا دقیقه و ثانیه‌ای از این فرصت را به غفلت از دست بدهید.
در این پیام تصریح شده است: چه حال خوش و پاکی است حال احرام؛ حال جدایی از گرفتاری‌های مادی و ابتلائات حیوانی، برای اهل معرفت و باریافتگان به عالم قدس. حالی از آن لذت بخش‌تر نیست. درس‌های این همایش، همه نفی استکبار، نفی استعباد، نفی استعمار و استذلال و استحقار است. همه بنده یک خدا، شاگرد یک مکتب و مدرسه، لافضل لعربیهم علی عجمیهم، کلهم سواسیة کأسنان المشط. پیام این همایش به همه جهانیان، «تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَ بَینَكُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلّا اللهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ الله» است. پیام و معنایی که در سازندگی و اعتلای انسانیت، هیچ ماده و درس و معنایی، سازنده‌تر و جامع‌تر از آن نیست که در همان کلمه دعوت در آغاز اسلام، در آن جمله کوتاه، این معنای بزرگ درج است: قولوا لا اله الا الله تفلحوا.
در ادامه پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی تاکید شده است: پیام این همایش‌ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ» و «كُونُوا عِبَادَ اللهِ مُتَحَابّین» و پاکدلی از کینه و از خودکامگی و خودبینی است. این مجالس را نمی‌توان با این الفاظ ما تفسیر کرد. اطلاق مدرسه و دانشگاه و این اصطلاحات، در معرفی این همایش، کافی نیست. طواف خانه‌ خدا و نماز در مقام ابراهیم، اعلام عبودیت فردی و جمعی و اعلام بندگی و پرستش خدا، و نجات از استعباد و استحقار بشر، و آزادی از عقاید خرافی شرک و بت‌پرستی است. این مراسم، همه‌اش اعلام توحید و همدمی و همراهی با موحدین و برائت از متکبرین و مستکبرین و مشرکین است. عرفات، آن صحرای بهشتی و آن حال عرض نیاز و فقر به درگاه الهی، حالی است که بشر در عمرش مگر باز در همان‌جا لذت آن را بچشد. دعای عرفه حضرت سیدالشهداء‌علیه السلام، آن مضامین و آن معانی بلند را که اگر انسان توفیق داشته باشد همه روزه آن را بخواند سزاوار است. همان افتتاح دعا اَلحَمدُللهِ الَّذی لَیسَ لِقَضَائهِ دَافِعٌ وَ لا لِعَطَائهِ مَانِعٌ، وقتی تلاوت می‌شود خواننده بر خود می‌بالد که چه خدا و صاحب اختیاری دارم و چنان‌که امیرالمؤمنین‌علیه السلام به درگاه خدا عرض می‌کند که: إلهى كَفَى لی عِزّاً أن أكُونَ لَكَ عَبداً وَكَفَى لی فَخراً أن تَكُونَ لی رَبّاً، دعای عرفه و آن معانی، انسان را به این مقامات عالی می‌رساند.
در این پیام افزوده شده است: باید در عرفات سعی شود که وجود شخص پر از توجه به خدا، پر از محبت خدا، پر از محبت اولیای خدا و پر از محبت بندگان خدا باشد. کینه کسی در دلش نباشد و از حسد و دنیاخواهی پاک باشد. حبّ جاه و ریاست را - که آخرُ مَا یخرُجُ مِن قُلُوبِ الصِّدّیقین حُبُّ الجَاهِ است- از خود دور سازد. در مشعر الحرام و همه‌جای دیگر، برنامه همین است. تشبه به ملائکه روحانیین و دوری از عوالم حیوانی در منی و از آن تسلیم عظیم ابراهیم خلیل و فرزندش اسماعیل در برابر خدا، درس بگیرند. دین و مسلمانی و اسلام، تمامش و روحش تسلیم است؛ تسلیم به خدا، تسلیم به احکام خدا و پاکی از هوس و هوا. در همه‌ مشاهد حرمین شریفین، باید فرصت را غنیمت شمرد و یاد و خاطرات عصر نبوی را گرامی داشت و مکه معظمه، غار حرا، مولد حضرت رسول اعظم‌صلی الله علیه و آله و مقابر مقدسه ویران‌شده حضرت عبدالمطلب سید بطحا و قریش، جد پیامبر اکرم‌صلی الله علیه و آله و حضرت ابوطالب، عمو و حامی بزرگ آن حضرت و حضرت خدیجه را باید زیارت و از خدمات این بزرگواران به بشریت، تقدیر کرد و اما در مدینه طیبه که هر مسلمان واقعی یک دم و یک نفس‌کشیدن در آنجا را از عمر دنیا بهتر می‌داند، چگونه باید حضور داشت. قابل توصیف نیست؛ مسجد رسول خدا و قبة الخضراء و مرقد مطهر شخص اول عالم خلقت، خانه و مسکن آن حضرت، خانه فاطمه زهرا‌سلام الله علیها و امیرالمؤمنین‌علیه السلام و بقیع و مزار ائمه‌علیهم السلام و مشاهد دیگر، همه مرکز نزول رحمت و برکات الهی است.
در این پیام افزوده شده است: خوشا به حال آن افراد آگاه و بیداری که قدر نعمت عظمای تشرف به این مقامات را می‌دانند و در این مقامات، پیمان خود را با اسلام، با قرآن، با احکام قرآن و با ولایت ولی عصر حضرت صاحب الامر‌ارواح العالمین له الفداء تجدید می‌کنند که تا عمر دارند در خط اسلام و ولایت اهل بیت‌علیهم السلام با استقامت، انجام وظیفه کنند. در این مراسم شریف، آن حضرت را حاضر و ناظر بدانند و به روزی که دنیا، زیر اداره آن وجود مقدس قرار می‌گیرد و از کنار دیوار خانه کعبه، اعلام ظهور موفور السرور و پایان ظلم و ستم و جهالت را اعلام می‌فرمایند امیدوار باشند. والسلام علیکم و رحمة‌الله
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول