اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اجرایی کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اجرای طب تسکینی بدون کمک‌های خیران تحقق نمی‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طب تسکینی در راستای درمان بیماری‌های مزمن و به ویژه سرطان نقش موثری دارد و اجرای این طب بدون کمک‌های خیران محقق نمی‌شود.

اجرای طب تسکینی بدون کمک‌های خیران تحقق نمی‌یابد
مریم طباطبائیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه فشار‌های ناشی از بیماری‌های مزمن باید کنترل شود، اظهار داشت: نخستین مرکز طب تسکینی در درمانگاه امام رضا (ع) واقع در بیمارستان سید‌الشهدا و با کمک‌های دانشگاه علوم پزشکی و مرکز خیریه آلاء راه‌اندازی شده است.
وی به اهمیت طب تسکینی در درمان بیماری‌های مزمن اشاره کرد و افزود: افراد در زمان مواجه با بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیاری‌های قلبی، کلیوی و دیگر بیماری‌های مزمن به این نوع طب نیازمند هستند.
مدیر اجرایی کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این موضوع به این دلیل است که این نوع بیماری‌ها آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، روحی و روانی بسیاری را به بیماران و خانوده‌های آنها وارد می‌کند و طب تسکینی بسیاری از این آسیب‌ها را کاهش می‌دهد.
طباطبائیان با اشاره به اینکه حمایت از این بیماران در راستای سلامتی آنها نقش موثری دارد، اضافه کرد: از ابتدای تشخیص بیماری این افراد به حمایت‌های بسیاری نیاز دارند و در مراحل پایان بیماری نیز این نیاز قوی‌تر و شدید‌تر می‌شود.
وی به ضرورت برطرف شدن فشار‌ها و استرس‌های ناشی از این بیماری‌ها در این افراد اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدای تشخیص بیماری حداکثر تماس بین پزشک درمان‌گر و بیمار وجود دارد اما در انتهای بیماری این تماس‌ها به میزان بسیاری کاهش می‌یابد و تماس بیمار با سیستم طب تسکینی افزایش پیدا می‌کند.
 
*‌اجرای طب تسکینی سیاست‌گذاری‌های کلان را می‌طلبد
مدیر اجرایی کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به زمان اجرای این طب در اصفهان تاکید کرد: اصفهان از سال 1387 و براساس دستو‌ر‌العمل ابلاغی وزارت بهداشت به معاونت بهداشتی اصفهان موظف به اجرای طب تسکینی شده است و اجرای این طب به یک هماهنگی کامل و سیاست‌گذاری‌های کلان نیاز دارد.
وی به نقش بخش‌های مختلف در راستای اجرای این طب اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر حمایت و تسکین بیماران در حوزه فعالیت‌های درمان است و با توجه به این موضوع بخشی از این اقدامات به عهده دانشگاه و در حوزه معاونت درمان قرار دارد.
طباطبائیان با اشاره به اینکه بیماران طب تسکینی در مراحل بیماری خود هزینه‌های بسیاری را متحمل شده‌اند، گفت: بسیاری از این بیماران زمانی که در مرحله طب تسکینی قرار می‌گیرند با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستند.
 
*موسسه‌های خیریه باید از اجرای طب تسکینی حمایت کنند
وی با بیان اینکه اجرایی شدن طب تسکینی بدون کمک‌های موسسه‌های خیریه محقق نمی‌شود، اظهار داشت: اجرای فرایند‌های علمی و آموزش متخصصان، کارشناسان و پزشکان عمومی از وظایف دانشگاه محسوب می‌شود و موسسه‌های خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد باید با کمک‌های مالی خود در راستای اجرای مناسب طب تسکینی به منظور درمان بیماران گام بردارند.
مدیر اجرایی کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به وظیفه رسانه در راستای این موضوع اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها و مطبوعات باید به رسالت خود در این زمینه عمل کنند و با اطلاع‌رسانی مناسب مشکلات موجود در این زمینه را کاهش بدهند.
وی با اشاره به اینکه اجرای طب تسکینی به حمایت نیاز دارد، تصریح کرد: مکان مناسب، افزایش تخت‌های بستری برای این بیماران و دیگر امکانات برای تحقق اهداف این نوع طب مورد نیاز است و در صورت عدم کمک خیران این موضوع عملی نمی‌شود.
طباطبائیان اضافه کرد: خیران باید از وجود چنین مجموعه‌هایی اطلاع داشته باشند و با کمک‌های خود از افزایش مشکلات موجود در این زمینه جلوگیری کنند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول