اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی و کبد کشور:

تشعشعات رادیواکتیو عامل سرطان گوارشی نیست

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های دستگاه گوارشی و کبد کشور گفت: تشعشعات رادیواکتیو عامل شیوع بیماری سرطان گوارشی نیست و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.

تشعشعات رادیواکتیو عامل سرطان گوارشی نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رضا ملک‌زاده صبح امروز در جریان بازدید از طرح سلامت مری و معده در مشگین‌شهر اظهار داشت: مردم نباید به شایعات بی‌پایه و اساس توجه کنند چرا که از نظر علمی ثابت نشده است که تشعشعات مختلف رادیواکتیو عامل سرطان و بروز بیماری‌های گوارشی و ریوی است.
وی علت اصلی ابتلا به سرطان مری و معده را عادت بد غذایی و سوء مصرف توصیف کرد و بیان داشت: در کنار آن میکروبی در معده همه افراد جامعه وجود دارد که رشد نابهنگام آن می‌تواند به بیماری سرطان مری و معده منجر شود.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی و کبد کشور خاطرنشان کرد: اگر تشعشعات عامل سرطان معده و مری بود بیشترین تشعشعات را در شهرستان رامسر داریم در حالی که کمترین میزان مبتلا به سرطان مری و معده در این منطقه است.
ملک‌زاده با اشاره به وضعیت استان اردبیل به ویژه شهرهای مشگین‌شهر و اردبیل در شیوع گسترده بیماری سرطان گوارشی اضافه کرد: ما از اهالی این استان انتظار داریم در تغذیه خود مراقبت کرده و از غذاهای سرخ‌ کردنی و برخی از غذاهایی که در مدت زمان اندک پخت شده و در قالب غذاهای آماده به مردم عرضه می‌شود جلوگیری کرده و به جای آن از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ هر چقدر از عادات بد غذایی اجتناب کنیم در حقیقت به سمت سلامتی خود پیش رفته‌ایم و این حرکت خود مبنای رفع بسیاری از معضلات و مشکلات گوارشی خواهد بود.
ملک‌زاده ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی را در استان اردبیل و مشگین‌شهر یادآور شد و افزود: ما چند سال است که با حضور متخصصان کشورهای خارجی در مورد علل و عوامل شیوع بیماری سرطان در منطقه آذربایجان و اردبیل تحقیقات علمی وسیع و گسترده‌ای را آغاز کردیم که در آینده به نتایج خوبی در این باب رسیده و پیشگیری‌های لازم را نیز توصیه می‌کنیم.
وی از اجرای مناسب طرح سلامت مری و معده در مشگین‌شهر خبر داد و افزود: ‌بزرگترین مراقبت این است که افراد جامعه حداقل سالانه در سنین مختلف مورد آزمایش سلامتی مری و معده قرار گیرند تا اگر مشکلی نیز باشد به سرعت رفع و یا از آن پیشگیری شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم در کنار مصرف درست مواد غذایی باید از مصرف گوشت قرمز، برخی پرخوری‌ها، مصرف سیگار، مواد مخدر و یا مشروبات الکلی خودداری کرده چراکه اینها به دامنه‌دار شدن بیماری‌ سرطان گوارشی کمک می‌کند.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول