اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از برداشت انار در بهشهر؛

سالانه 8 هزار تن انار در بهشهر تولید می‌شود/ جای صنایع تبدیلی همچنان خالی است

خبرگزاری فارس: شهرستان بهشهر با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت انار در استان مازندران، به‌طور میانگین سالانه 8 هزار تن انار تولید می‌کند.

سالانه 8 هزار تن انار در بهشهر تولید می‌شود/ جای صنایع تبدیلی همچنان خالی است
به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر، با فرا رسیدن فصل پاییز برداشت انار از هزاران هکتار از باغات، دامنه‌ها و دشت‌های این شهرستان همزمان با سایر نقاط کشور آغاز شده است.
یاقوت‌های سرخ و سفید انار بیشتر مصرف تازه خوری دارند، از دانه خشک شده، آب و رب انار در غذاها و دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.
در برخی نقاط کشور به‌ویژه شمال ایران و یزد ریسه کردن انار و نگهداری آن برای شب‌های عید و یلدا، آش انار و پختن انار روی ذغال و زیر خاکستر هم مرسوم است. 
  
* سابقه انار به بیش از 2500 سال پیش از میلاد می‌رسد
انار، این میوه خوش خوراک و زیبا با تاریخچه‌ای که به 2 هزار و 500 سال قبل از میلاد باز می‌گردد یکی از میوه‌های آسمانی است بطوری که نام آن سه بار در قرآن آمده و در سوره الرحمن که عروس قرآن است از آن به نام میوه بهشتی یاد شده است.
زادگاه اصلی انار و مهم‌ترین مرکز صادرات آن ایران است همچنین کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هندوستان، ترکیه، تونس، افغانستان، چین، ارمنستان، قبرس، فرانسه، یونان، ژاپن و مصر تولیدکنندگان انار و به ترتیب کشورهای ایران، قزاقستان، اسپانیا و آمریکا صادر کنندگان بزرگ انار دنیا هستند.
هندوستان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره انار است و آب انار در اروپا به نوشیدنی سالم شهرت دارد.
 
* شمال ایران مرکز بزرگ گونه‌های وحشی انار ترش
هر چند استان‌های فارس، خراسان، مرکزی، اصفهان و یزد انارهای مرغوب و صادراتی دارند، اما شمال ایران یکی از مراکزی است که انواع انارهای ترش، شیرین، شکر و ملس در آن به صورت ارگانیک و با عملکرد بالا به‌عمل می‌آید و پوست خال خالی آن نشان از طبیعی بودنش است.
انارهای ترش و شیرین شمال به‌ویژه در بهشهر با خاصیت ارگانیکی که بدون استفاده از سم به بار می‌نشیند طرفداران خاص خود را دارد.
تنها در میانکاله بهشهر و در وسعت 12 هزار هکتار انار ترش و خودرو وجود دارد که این روزها مردم زیادی از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار برای دریافت آن به پناهگاه حیات وحش میانکاله مراجعه می‌کنند.
زمان رضااحمدی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر در این باره به خبرنگار فارس گفت: امسال برداشت انار در میانکاله را با همکاری تعاونی‌های منطقه در راستای اهداف مدیریتی ذخیره‌گاه‌های زیست کره، ساماندهی استفاده‌های سنتی در کنار حفاظت زیستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های پناهگاه حیات وحش میانکاله به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره کشور در محدوده‌ای به وسعت 5 هزار هکتار انجام دادیم.
وی تصریح کرد: ساماندهی وضعیت برداشت انار در میانکاله باعث می‌شود تا این پناهگاه دستخوش آسیب نشود و علاوه بر آن مقداری انار برای استفاده حیوانات و جانوران و حتی خاک هم باقی بماند.
علاوه بر میانکاله، در دامنه‌های جنوبی بهشهر و حاشیه مزارع و باغ‌های دشت هم حدود 850 هکتار انار ترش وحشی می‌روید.
البته افزایش ساخت و سازها باعث شده تا بخشی از وسعت درختچه‌های انار در دامنه‌های شهرستان بهشهر از بین برود و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند باید منتظر انقراض انارهای وحشی باشیم.
 
* بهترین زمان خوردن انار صبح ناشتا است
بر اساس تحقیقات دانشمندان، آب انار سلول‌های سرطانی را کشف و آنها را از بین می‌برد و 40 درصد نیاز روزانه انسان به ویتامین A را تامین می‌کند.
این میوه بهشتی علاوه بر داشتن ویتامین‌های A، B، E و C تقویت‌کننده اعصاب بوده و خاصیت خون سازی هم دارد.
هر چند خوردن آب انار راحت‌تر و شاید هم بهتر به نظر برسد، اما مغز و دانه‌های انار ملین هستند و گوشت‌های فیبری درون آن روده‌ها را تمیز می‌کند.
بر اساس تحقیقات محققان علوم پزشکی، بهترین زمان خوردن انار صبح ناشتا است؛ زیرا بدن در این زمان به ویتامین‌هایی که ذکر شده بیشتر نیاز دارد تا خواب آلودگی و کسالت شخص را برطرف و قلب و روان او را برای فعالیت روزانه آماده کند.
انار در پیشگیری از تصلب شرائین، لخته خون و سکته مفید است، انار حاوی فرم طبیعی داروی آسپرین به نام «سالیسیلات» است که در کاهش حملات قلبی مفیدند.
این میوه بهشتی به علت خواص ضد التهابی خود در کاهش فشار خون مفید است.
همچنین برخلاف آنچه که عامه مردم خوردن انار شیرین را برای دیابت مضر می‌دانند، اما نتایج تحقیقاتی در زمینه مصرف انار روی افراد مبتلا به دیابت نشان داد که انار با وجود 10 درصد قند نه تنها موجب افزایش قند خون در بیماران دیابتی نمی‌شود بلکه در بهبود وضعیت قلبی‌عروقی آنها، پیشگیری از وارد شدن صدمات ناشی از بالا بودن قند خون به قلب و عروق و اکسید شدن یا کلسترول بد در جدار عروق مفید است.
آنچه گفته شد تنها بخشی از خواص دارویی انار است.
 
* 28 رقم انار در بهشهر تولید می‌شود
از مجموع 760 رقم اناری که در کشور تولید می‌شود 28 رقم آن در مازندران تولید می‌شود و شهرستان بهشهر همه 28 رقم را تولید می‌کند و علاوه بر آن بیشترین سطح زیر کشت انار استان را دارد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در این باره به خبرنگار فارس در بهشهر، گفت: انارهای شیرین، شکر، ملس و ترش بیشترین رقم انار تولیدی در بهشهر هستند که بیشتر بازار داخلی دارند و از شهرها و استان‌های همجوار برای خرید آن مراجعه می‌کنند.
غلامرضا قنبری با بیان اینکه بیشتر درختان انار بهشهر در اراضی میان بند کشت شدند، تصریح کرد: این کار از روزگاران قدیم مرسوم بوده تا علاوه بر باردهی خوب آن از فرسایش خاک جلوگیری شود.
وی با اشاره به وجود انارهای ترش وحشی در دامنه‌های جنوبی بهشهر، عنوان کرد: خنکی هوا و جوّ مطلوب در این منطقه باعث شده تا انارهای دامنه از ترکیدگی کمتری برخوردار باشند و عطر و طعم دلچسبی به خود بگیرند.
رئیس جهاد کشاورزی بهشهر درباره تاریخچه انار بهشهر به خبرنگار فارس ادامه داد: انارهای خودرو و یا وجود انار در بهشهر حاکی از قدمت و سابقه کشت انار در این شهرستان است و هم‌اکنون در 850 هکتار از باغ مرکبات بهشهر انار کشت می‌شود.
منطقه عموزاد محله و کشیرخیل خلیل شهر، کوهستان و شهید آباد و مهدیرجه دارای انارهای مرغوبی هستند که سرخی آنها باعث بازار پسندی شده است.
 
* منابع زیاد است، اما خبری از بازار و صنایع تبدیلی مرکبات در بهشهر نیست
علاوه بر باغ‌های مرکبات در بهشهر و میوه‌های ارگانیک، میوه‌های جنگلی منابع عظیمی از سرمایه‌های شهرستان بهشهر هستند که به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی به خوبی استفاده نمی‌شوند یا بازار خوبی برای فروش ندارند و تنها واسطه‌ها هستند که در این میان به نان و نوایی می‌رسند.
چندی پیش مصاحبه‌ای از رئیس اداره جهاد کشاورزی بهشهر داشتیم که از وجود یک سرمایه‌گذار برای ساخت کارخانه تبدیل و بسته‌بندی مرکبات خبر می‌داد، اما امروز و پس از گرفتن مصاحبه دوم فهمیدیم که آقای سرمایه‌گذار یادش رفته بود باید حداقل 20 درصد آورده شخصی داشته باشد تا بتواند از تسهیلات دولتی استفاده کند و صنایع تبدیلی راه بیندازد و بالاخره هم فرار را بر قرار ترجیح داد.
به گفته غلامرضا قنبری رئیس اداره جهاد کشاورزی بهشهر هم‌اکنون یک هزار و 150 بهره بردار انار در بهشهر وجود دارند که کمتر از 50 درصد آنها بهره‌بردار خاص انار هستند.
این آمار نشان می‌دهد که اگر تولید انار به‌صورت اختصاصی و با روش‌های اصولی صورت بگیرد می‌توان بازار خارجی خوبی را همانند بازار داخل برای انار مازندران و بهشهر متصور بود.
درخت انار در سه سالگی گل می‌دهد، ارتفاع آن تا 6 متر می‌رسد و با قلمه زدن زیاد می‌شود، گیاهی است که از همه قسمت‌های آن در طب استفاده می‌شود همچنین گل‌های زیبای آن در نقش و نگارهای سنتی و تذهیب به چشم می‌خورند.
==============
گزارش از آزاده بابانژاد
=========
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول