اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت عملی دانشگاه شیراز:

قدمت انار در ایران 5 هزار سال است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت عملی دانشگاه شیراز گفت: بیش از 5 هزار سال است که کشت انار در خوزستان بومی شده است.

قدمت انار در ایران 5 هزار سال است
به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، عبدالمجید راحمی در نخستین جشنواره انار ظهر امروز اظهار داشت: ارقام وحشی انار را می‌توان در قسمت‌هایی از کشور ایران، ترکمنستان و شمال هندوستان مشاهده کرد و ایران در این بین جایگاهی بسیار خوب دارد و این مهم به دلیل طبیعت ایران است.
وی با اشاره به تولید انار در جهان بیان کرد: تولید انار در جهان 1.5 میلیون تن است و چهار کشور تولیدکننده بزرگ انار شامل ایران، هندوستان، چین و آمریکا می‌شوند که ایران رتبه نخست را داراست.
وی با اشاره به تولید انبوه انار وحشی در ایران تصریح کرد: ایران یکی از مراکز تولید انارهای وحشی دنیا محسوب می‌شود و دیگر مناطق کشت انار در دنیا شامل نواحی مدیترانه شمال آفریقا، مصر، فلسطین، فرانسه و پرتقال، چین، افغانستان، ویتنام، تایلند، قرقیزستان، ارمنستان و گرجستان می‌شود.
 وی افزود: در حال حاضر کشورهایی به تولید انار پیوسته‌اند که در گذشته تولید انار برای آن‌ها مفهومی نداشته است که از جمله این کشورها می‌توان به آمریکا اشاره کرد.
راحمی اضافه کرد: کشورهایی همچون مکزیک، آرژانتین، شیلی و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که گسترش و تولید انار را در سال‌های اخیر آغاز کرده‌اند.
راحمی بیان کرد: تصمیم‌گیری در خصوص تولید انار باید کاملا با مطالعه با توجه به سازگاری مناطق انجام شود؛ مسئله مهم‌تر از تولید، نگهداری انار است.
عضو هیئت عملی دانشگاه شیراز با اشاره به کیفیت انار در ایران گفت: از جمله استان‌های کشور که دارای چنین شرایطی هستند می‌توان به استان یزد و فارس اشاره کرد که انارهای مرغوب کشور را تولید می‌کنند، دانش باغبانی مساله دیگری است که بهره‌برداران انار باید با آن آشنا شوند. بهره‌برداران باید به‌تنهایی انار را تولید کنند.
 این عضو هیئت عملی دانشگاه شیراز تصریح کرد: زمانی ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته بود اما طولی نکشید که کشور آمریکا بزرگ‌ترین رقیب ما شد و سرعت کشت پسته در ایالت‌های آمریکا گسترش یافت. اما نباید بگذاریم تولید انار را دیگر کشورها از ما بگیرند و برای جلوگیری از این موضوع نیازمند توسعه تکنولوژی در باغات هستیم.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول