اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان محاسبات کشور:

رشد اقتصادی پایین، بهره‌وری پایین و ناکارآمدی بالا در شان ایران نیست

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: رشد اقتصادی پایین، بهره‌وری پایین و ناکارآمدی بالا در شان ایران نیست.

رشد اقتصادی پایین، بهره‌وری پایین و ناکارآمدی بالا در شان ایران نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان مرکزی اظهار داشت: آنچه در آمریکا در حال اتفاق افتادن است و آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد، نمی‌خواهیم در باره آنها خیلی غلو کنیم و بگوییم در حال فروپاشی هستند و نمی‌خواهیم این طور نگاه کنیم که این اتفاقات به عنوان جریان اجتماعی بدون رهبری خودجوشی که ناشی از افزایش قیمت‌ها است، به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: این اتفاقات که در آمریکا و غرب در حال اتفاق است، نشان می‌دهد غرب در یک مسیری افتاده که آن مسیر آینده بهشت موعود که برای مردم این کشورها ترسیم کرده را در درون خودشان به شدت زیر سئوال برده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه رکوردی که در آنجا ایجاد شده، عدم توزیع عادلانه منابع و ثروت و اعتراض بالای مردمی آنها را دچار مشکل کرده است، افزود: همین دنیای ارتباطاتی که آنها به عنوان شبکه وسیع عمومی مدیریتی افکار عمومی، در دنیا مطرح می‌کنند و بر علیه کشورهای جهان سوم به کار می‌برند، خودشان در  این تار در هم تنیده شده‌اند. 
 
*آمریکا و اروپا دیگر اقتدار گذشته را ندارند
رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه همه به اطلاعات دسترسی پیدا کردند، همه توزیع ثروت را می‌دانند، تاکید کرد: ارتباطات، فهم و آگاهی از زندگی نامناسب، شکاف طبقاتی زیاد و نارسایی دموکراسی مباحثی را به وجود آورده که امروز در اروپا شاهد آن هستیم.
وی خاطر نشان ساخت: زمانی جهان دو قطبی بود، یک قطبش شرق و یک قطبش غرب و همه در این دو قطب درگیر بودند، اما الان قدرت در سطح جهان توزیع شده است که البته شرایط بین‌المللی نیز کمک کرده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: آمریکا و اروپا دیگر آن اقتدار گذشته را ندارند و چین به عنوان کشوری که 11 درصد رشد اقتصادی و بالاترین ذخایر جهانی را دارد، زمانی که آمریکا به چین می‌گوید قیمت‌ها و صادرات به داخل کشور را کنترل کنید و در غیر این صورت تعرفه تعیین می‌کنیم و جلوی صادرات را می‌گیرم، چین به راحتی آمریکا را تهدید می‌کند و می‌گوید اگر این کار را انجام دهید ذخایر ارزی را به بازار می‌ریزیم و آمریکا را به زانو در می‌آوریم که واقعا می تواند آمریکا را به زانو در‌‌‌‌‌آورد.
رحمانی‌فضلی پیمان شانگ‌های وقتی بسته می‌شود و غول‌هایی مثل ژاپن، چین و روسیه کنار هم قرار می‌گیرند قدرت اقتصاد غرب را به شدت دچار چالش می‌کنند که این نشان می‌دهد امروز اقتصاد در دنیا توزیع شده است.
 
 *در حال حاضر هیچ چیزی در انحصار غرب نیست
وی ادامه داد: در دنیا زمانی عامل تعیین کننده در قدرت اقتصادی کشورها مواد اولیه بود، نفت ایران و منطقه بود که آمریکا را قدرتمند می‌کرد، زمانی تکنولوژی، یک زمانی علم و  یک زمان سرمایه عامل قدرت بود. 
رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ چیزی در انحصار غرب نیست و دنیای انحصارات در کنار اطلاعات و آگاهی‌ها برداشته شده است، افزود: الان نه مواد اولیه عامل قدرت است نه علم، چرا که مواد اولیه در همه جای دنیا با قیمت یکسان قابل واگذاری است و محرمانه‌ترین و سری‌ترین تکنولوژی در اختیار همه دنیا هست از طرفی بازارها هم از کنترل‌ غرب خارج شده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: غربی‌ها به تناسب ثروت بالا، مصرف بالایی هم داشتند، الان که نمی‌توانند ثروت زیادی را  به راحتی کسب کنند و مصرف بالایی را نیز دارند، ناچارند مالیات‌ها را زیاد کنند که به همین دلیل با فشار مردم مواجه هستند و ابهام، سردرگمی و آینده نامعلوم در کنار فشارهای افکار عمومی داخلی و خارجی آنان را احاطه کرده است.
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه زمانی کشورهای عربی آمریکا را قطب بزرگ توسعه و پیشرفت و مهد آزادی و تمدن می‌دانستند، گفت: الان این آمار در منطقه به 20 درصد هم نمی‌رسد، چرا که برای همه مشخص شده که آنها محور دموکراسی نیستند و از گروه‌های ترویست و اغتشاشگر حمایت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه در این برهه از زمان ما رسالت بزرگی در پیش داریم، افزود: این رسالت بزرگ را در این شرایط بین‌المللی باید با کارآمد کردن نظام و با پیشرفت و توسعه و عدالت واقعی برای نظام همگانی کنیم.
 
*هسته تحولات منطقه، بازگشت به  خویشتن و اعتقادات دینی است
رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: زمانی دو قطب شرق و غرب قبله‌گاه نخبگان در دنیا بود، اگر در دنیا کودتایی می‌شد این کودتا یا متمایل به شرق بود یا غرب، شرق به دنبال عدالت، غرب به دنبال آزادی و آنکه که توزیع کننده شعار عدالت بود فروپاشی شد، غرب هم به همین صورت در حال فروپاشی است.
رحمانی‌فضلی افزود: الان دنیا مشتاق یک الگوی جدید است در ترکیه کنونی 40 تا 50 درصد خانم‌ها با حجاب هستند، واگرایی از غرب و برگشت به خویشتن خویش زیاد شده، جوان ترک به دوران عثمانی که غرب با آن وضعیت آن را فروپاشی کرد، افتخار می‌کند.
وی ادامه داد: عده‌ای در مورد تحولاتی که در کشورهای منطقه اتفاق افتاده است، به دنبال مبانی این تحول هستند، باید گفت؛ مبانی مشخص است، هر چند شرایط اجتماعی و سیاسی معین این تحولات است اما هسته تحولات منطقه، بازگشت به  خویشتن و اعتقادات دینی است.
 
*رشد اقتصادی پایین، بهره‌وری پایین و ناکارآمدی بالا در شان ما نیست
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: خلاء و یک حالت سیالیتی در شرایط بین‌المللی ایجاد شده که این حالت سیالیت را در دو سه مقطع  تاریخ معاصر در زمان جنگ جهانی اول و یکی در جنگ جهانی دوم داشته‌ایم.
رحمانی‌فضلی بیان کرد:  هر دو جنگ دنیا را به هم ریخت، اما بعد از فروپاشی شوری هنوز نقشه جهان و قطب‌بندی‌ها شکل خاص خود را نگرفته و حالت سیالیت دارد شرایط دنیا شرایط سیال است و هر کس هر جا ایستاد آنجا را گرفته است.
وی اظهار داشت: با این شرایط که همه نقش آفرین هستند، ما در کجا می‌خواهیم باشیم، در چه افقی می‌خواهیم نظر بیاندازیم و نگاهمان را به آن افق بدوزیم، حوزه نفوذ ما کجاست این را که دیر هم شده باید هر چه سریعتر تعیین کنیم.
رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: باید ببینیم لیبی با این وضعیت، ما در کجای آن هستیم، یمن مصر و تونس و تمام کشورها در حال تحول هستند ما کجا هستیم.
رحمانی‌فضلی تاکید کرد: این کجا هستیم را نگاه رویکرد و نظر در کنار الگوی کارآمدی تعیین می‌کند، ما در حوزه فکر و اندیشه و در عرصه رقابت‌‌های فکری واقعا هیچ حریفی نداریم.
وی تصریح کرد: آنها در حوزه فکر و اندیشه ما را به رقابت دعوت نمی‌کنند، آنچه ما را دعوت به رقابت می‌کند حوزه عمل است و هم در حوزه اقتصاد که باید همت والا داشته باشیم و از منابعی که در اختیار داریم به گونه‌ای هزینه کنیم که قادر باشیم بالاترین  حد بهره‌وری را به دست آوریم.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اظهار تاسف گفت: رشد اقتصادی پایین، بهره‌وری پایین، ناکارآمدی بالا، قدرت رقابت پایین در شان ما نیست.
رحمانی‌فضلی افزود: هرکدام از تک تک ما افق دیدمان را باید چنان وسیع کنیم که حیطه کارمان را در عرصه بین‌الملل تعریف کنیم و به این راضی نباشیم که ریال را دو ریال کردیم.
 انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول