اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان برتر تئاتر خوزستان در گفت‌وگوی تفضیلی با فارس عنوان کرد:

تئاتر آبادان سردرگم در فقر منابع آموزشی

خبرگزاری فارس: ندا اعتمادی‌کیا هنرمند پر کار آبادانی حدود یک‎سال است که یک آموزشگاه تئاتر را در این شهر راه‎اندازی کرده و معتقد است که این کار فرهنگی تأثیر زیادی در جذب جوانان آبادانی به هنر داشته‎ است، اما با اینحال او فقر منابع آموزشی را مشکل جدی هنر نمایشی این شهر می‌داند.

تئاتر آبادان سردرگم در فقر منابع آموزشی
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، ندا اعتمادی‎کیا امسال در جشنواره تئاتر استان خوزستان به عنوان کارگردان و نمایشنامه‎نویس حضور داشت و موفق شد به عنوان فرد برتر در این رشته‎ها برگزیده شود. وی و گروه نمایش «خوشه پروین» اکنون در انتظار کسب موفقیتی دیگر در جشنواره منطقه‎ای در قشم هستند.
به بهانه این موفقیت خبرنگار فارس در آبادان گفت‎وگویی با او ترتیب داده است که در زیر می‎خوانید:
 
* فارس: خودتان را معرفی کنید و بگویید کار خود را در تئاتر از کجا شروع کردید؟
* اعتمادی‎کیا: ندا اعتمادی‎کیا هستم متولد شیراز، کارشناسی مدیریت بازرگانی، فعالیت هنری خود را از سال 1377 با بازی در نمایش «همان به که چشم» شروع کردم و آغاز فعالیت کارگردانی من از سال 1380 با نمایش خیابانی «فیروز» و نمایش کودک «قورقوری دم بریده» و یک نمایش کوتاه بود.

* فارس: از مقام‎ها و افتخاراتی که کسب کرده‎اید بگویید.
* اعتمادی‎کیا: در اغلب جشنواره‎هایی که شرکت کردم موفق بودم و لوح تقدیر و دیپلم‎های افتخار متعددی کسب کردم، بدون اینکه آموزش خاصی ببینم و تنها با مطالعات قبلی و استعداد ذاتی که داشته‎ام کار کارگردانی را شروع کردم. بیشترین موفقیت من در جشنواره بین‎المللی دانشجویی سال 1386 بود که در آن جشنواره رتبه‎های اول بازیگری، نمایشنامه‎نویسی و کارگردانی را کسب کردم و علاوه بر آن در جشنواره‎های دیگری چون جشنواره منطقه جنوب دانشجویی و همچنین در جشنواره سراسری لاله‎های سرخ اندیمشک برگزیده شدم و امسال هم  در جشنواره تئاتر آبادان و استان موفق به کسب رتبه‎های برگزیده شدم.

* فارس: در چه رشته‎های هنری فعالیت می‎کنید؟
* اعتمادی‎کیا: بیشتر در زمینه هنرهای نمایشی فعالیت می‎کنم مانند نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، لباس، گریم و طراحی بروشور.

* فارس: کار نمایشنامه‎نویسی را از چه سالی شروع کردید؟
* اعتمادی‎کیا: کار نمایشنامه‎نویسی را حدودا از سال 81 یا 82 شروع کردم.

* فارس: در این کار الگویی برای خودتان قرار داده‎اید؟
* اعتمادی‎کیا: من کار درام نویسان خارجی از جمله شکسپیر و آنتوان چخوف را خیلی دوست دارم و معتقدم که قدم گذاشتن در راه آنها کار بسیار سخت و حتی خطرناکی است که من هنوز به آن سطح نرسیده‌ام، زیرا به همان دلیل فقر منابع آموزشی که در آبادان هست، ضعف‎های زیادی در کار ما مشاهده می‎شود، اما من همیشه سعی داشته‎ام که افراد برجسته و سرشناس را که تجربه‎های موفق داشته‎اند الگوی خود قرار دهم. در بین نویسندگان ایرانی هم آثار بهرام بیضایی و غلامحسین صائبی را بسیار می‎پسندم و تلاش می‎کنم آنها را خوانده و از روی آنها الگوبرداری کنم.

* فارس: عکس العمل‎ها نسبت به موفقیت شما، چه در آبادان و چه در استان چطور بود؟
* اعتمادی‎کیا: خیلی از همکاران انتظار این موفقیت را داشتند زیرا در زمان بازبینی آثار تنها کار ما بود که توانست رضایت هیئت داوران را به طور کامل جلب کند و به عنوان بهترین کار شناخته شود. همه از اینکه یک خانم دست به قلم شده، به تنهایی کار کرده و مجموعه‎ای را سرپرستی می‎کند که اکثریت آن را خانم‎ها تشکیل می‎دهند، ابراز خوشنودی کردند. علاوه بر آن در جامعه ما نگاه به زن همیشه یک نگاه خاص بوده و انتظار درخشش از خانم‎ها کمتر است، اما با وجود اینکه در بین کارها تنها سه خانم کارگردان حضور داشتند، این اتفاق باعث شد انتظارات بالاتر برود. 

* فارس: فکر می‎کنید در جشنواره منطقه‎ای هم برگزیده شوید؟
* اعتمادی‎کیا:
از آنجا که در جشنواره منطقه‎ای کارهای برگزیده چند استان حضور دارند، کار ما دشوارتر می‎شود. اما اکیپ ما یک اکیپ حرفه‎ای است که انتظار زیادی از آن می‎رود بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که در این جشنواره هم برگزیده شویم زیرا برای نخستین بار است که به عنوان کارگردان چنین جشنواره‎ای را تجربه می‎کنم.

* فارس: تحصیلات چقدر در موفقیت شما تأثیر داشته‎است؟
* اعتمادی‎کیا: مدرک تحصیلی من مدیریت بازرگانی است و کار و علاقه من هنر است. اما از آنجا که کارگردانی یک کار مدیریتی است در مدیریت گروه به من کمک زیادی کرده ‎است و من هم از نظر کار حرفه‎ای تئاتر و هم تبلیغات توانسته‎ام برنامه‎ریزی‎های خوب و دقیقی بکنم و حتی در اجراهای عموم نیز موفق باشم، حساب دو دوتا چهارتایی که در مدیریت یاد گرفته‎ام، علم ریاضیات، مدیریت و اقتصاد همگی در کنار هنر باعث موفقیت من شده‎اند.

* فارس: پس یعنی به نظر شما کارگردان باید یک آدم حسابگر باشد؟
* اعتمادی‎کیا: صد در صد، کارگردان باید حساب روز و ماه را داشته باشد. باید بتواند در مقابل تنش‌هایی که از بیرون محیط کار بر گروه وارد می‎شوند استراتژی‎های مناسبی را اعمال کند، گاهی ممکن است مشکلات باعث انحلال یک گروه شوند، در این مواقع کارگردان باید بتواند گروه را به مسیر سالم هدایت کند و بتواند از مشکلاتی که برای گروه پیش می‎آید جلوگیری کند. حسابگری کارگردان تنها در زمینه مالی نیست بلکه باید حساب ثانیه به ثانیه وقتی را که صرف کار می‎کند داشته باشد.

* فارس: از چه زمانی آموزشگاه تئاتر نقش‎آفرین را تأسیس کردید؟
* اعتمادی‎کیا: حدود یک‎سال است که این آموزشگاه را با تمام مشکلاتی که پیش رو داشتم راه‎اندازی کرده‎ام. در حدود 180 تا 190 هنرجو در اینجا آموزش می‎بینند که برخی از آنها یک دو و یا سه دوره را گذرانده‎اند، اغلب این هنرجوها یا در رادیو مرکز صدا و سیمای آبادان فعالیت می‎کنند یا به عضویت گروه‎های نمایشی درآمده‎اند، یا مستقیما به بازیگری می‎پردازند و یا اینکه در همایش‎هایی که انجمن تئاتر آبادان برگزار می‎کند، حضور دارند.

* فارس: چه شد که به فکر تأسیس آموزشگاه افتادید؟
* اعتمادی‎کیا: من همیشه شاهد مشکلات تئاتر خوزستان بوده‎ام و می‎دانم که بزرگترین کمبودی که از آن رنج می‎بریم نبود یک دانشگاه هنر در استان است و علاوه بر آن ما حتی برای تهیه یک کتاب هنری یا تئاتری مجبوریم به کتابفروشی رشد اهواز مراجعه کنیم زیرا یک کتابفروشی مستقل در آبادان که بتواند جوابگوی نیازهای هنری ما باشد وجود ندارد، علاوه بر آن تا یک‎سال گذشته هیچ آموزشگاهی در آبادان وجود نداشت تا هنرجوهایی که علاقه‎مند به هنرهای نمایشی هستند بتوانند از آن بهره ببرند تا اینکه این آموزشگاه تأسیس شد، همانطور که می‎دانید علم روز به روز در حال پیشرفت است درحالیکه نیروهای هنر دوست ما در سردرگمی به سر می‎برند و نمی‎دانند که از چه نقطه‎ای باید فعالیت هنری خود را شروع کنند، زمانی‎که به فکر تأسیس آموزشگاه افتادم 23 ساله بودم، اما در آن زمان به دلیل پایین بودن سن و مجرد بودن نتوانستم مجوز تأسیس را کسب کنم، بنابراین سعی کردم با تأسیس آموزشگاه تئاتر کاری کنم که کمبودهایی را که خود حس کردم نسل های بعد از من حس نکنند.

* فارس: فکر می‎کنید این آموزشگاه برای تئاتر آبادان چه فوایدی داشته‎است؟
* اعتمادی‎کیا: پس از یک دوره رکود 4 یا 5 ساله در تئاتر آبادان با تأسیس این آموزشگاه و تشکیل مجدد انجمن تئاتر آبادان، افراد جدیدی به این حیطه راه یافتند که جای بسی امیدواری است و نوید آینده‎ای درخشان را برای تئاتر شهرستان آبادان می‎دهد.

* فارس: محدودیت خانم‎ها در تئاتر آبادان را چه می‎بینید؟
* اعتمادی‎کیا: یکی از مشکلات و محدودیت‎ها زمان نامناسب تمرین و کمبود سالن است که این کمبود باعث می‎شود ساعات تمرین به ظهر یا آخر شب کشیده شود و این امر نوعی ناامنی را برای بازیگران زن ایجاد می‎کند، نکته دیگر نبود امکاناتی نظیر وسایل ایاب و ذهاب است که همه اینها نشأت گرفته  از مشکلات مالی است. از آنجا که بسیاری از خانم‎ها متأهل یا دانشجو هستند و از طرف دیگر منبع درآمدی هم ندارند، تئاتر به هیچ‎وجه نمی‎تواند برطرف‎کننده دغدغه‎های زندگی آنان باشد و به همین دلیل از تئاتر روی گردان می‎شوند. هنرمندان تئاتر هیچ‎گونه درآمدی از این راه کسب نمی‎کنند و حتی بخشی از حق بیمه را نیز باید خودشان بپردازند، از طرف دیگر محدودیت‎هایی است که برخی خانواده‎ها ایجاد می‎کنند. خانم‎های متأهل از سوی همسرانشان و مجردها از سوی والدین خود تحت فشار هستند و این مشکلات و محدودیت‎ها باعث شده که بسیاری از بازیگران خوب زن، این عرصه را ترک کنند.

* فارس: به نظر شما برای شروع فعالیت تئاتر علاوه بر علاقه و استعداد چه فاکتورهای دیگری لازم است؟
* اعتمادی‎کیا:
پیش نیاز هر حرفه‎ای صد در صد علاقه و استعداد است اما در کنار اینها آموزش‎های تخصصی هم خیلی لازم است و صرف داشتن استعداد کافی نیست. من به نوبه خود بدون هیچ آموزش خاصی پس از 12 سال توانستم خود را در جشنواره استان تثبیت کنم اما اگر در سال‌های اولیه فعالیتم اساتید مجرب و کارگاه‎های مجهز وجود داشتند سال‌ها پیش از این به این موفقیت‎ها دست می‎یافتم. بنابراین یک محیط سالم، فضای آرام، حمایت مسئولان و بودجه و آموزش‎های تخصصی مورد نیاز است.

* فارس: آیا ممکن است روزی تصمیم بگیرید که برای پیشرفت به یکی از شهرهای بزرگ مانند تهران بروید؟
* اعتمادی‎کیا: بله، من از چند سال پیش تصمیم به ترک آبادان گرفتم چون دیگر امکان خدمت در این شهر برای من وجود ندارد، وقتی تصمیم به تأسیس آموزشگاه گرفتم نمی‎خواستم تنها حرفی زده باشم بلکه می‎خواستم کاری انجام دهم، من می‎خواستم اگر نمی‎توانم بهترین باشم نخستین باشم و با تمام مشکلاتی که پیش رویم بود این آموزشگاه را راه‎اندازی کردم اما هیچ یک از مسئولان از ما حمایت نکردند و حتی شهرداری هم در زمینه تبلیغات به ما کمک نکرد، تنها امید ما به اداره فرهنگ و ارشاد و کمیسیون بانوان فرمانداری بود که خیلی با ما همکاری کردند، ما از نماینده‎ها انتظار داریم که به این کار فرهنگی اهمیت بدهند زیرا این جوانان به جای قدم گذاشتن در راه‎های نامناسب به اینجا رو آورده‎اند و من با تمام تلاشم آنها را در این مکان نگه‎داشته‎ام، در حال حاضر با وجود این همه تبعیض و عدم توجه به هنر در شهرستان آبادان ادامه کار برای من غیر ممکن است، ما هنرمندان ابزار لازم برای فرهنگ‌سازی را داریم بنابراین برای نیل به این هدف باید حمایت شویم، اما مسئولان شهر به جای توجه به هنرمندان بومی هزینه‎های کلانی را صرف قرارداد بستن با هنرمندان گمنام تهرانی می‎کنند در حالیکه ما در آبادان طنزپردازانی داریم که در استان و کشور مقام آورده‎اند اما به خاطر بی‎توجهی‎ها مهجور مانده‌اند.

* فارس: رمز موفقیت خود را در چه چیز می‎بینید؟
* اعتمادی‎کیا: تکیه به خدا، کمک‎های مادرم که همیشه یار و پشتیبان من بوده‎است، همت خودم و یاری‎های دوستم خانم یداله‌زاده.

* فارس: چه توصیه‎ای برای جوانان علاقه‎مند به تئاتر دارید؟
* اعتمادی‎کیا: به جوان‎ها توصیه می‎کنم که اگر قصد پیشرفت دارند به کم لطفی‎ها و بی اعتنایی‎ها توجه نکنند و راه خود را در پیش بگیرند. برای رسیدن به هدف خود سماجت به خرج دهند. من با تمام مشکلاتی که بر سر راهم بود قدم در راهی گذاشتم که به آن علاقه داشتم.

* فارس: کلام آخر؟
* اعتمادی کیا: کلام آخر؛ پرواز را به خاطر بسپار پرنده سبکبال...
------------------------
گفتگو از زینب عساکره
 -----------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول