اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

مسکن مهر کاشان در هاله‌ای ‌از گلایه‌ها و شکایت‌ها

خبرگزاری فارس: هاله‌ای از گلایه‌ها و شکایت‌ها در مورد کیفیت واحدهای واگذاری شده، مسکن مهر کاشان را در برگرفته است.

مسکن مهر کاشان در هاله‌ای ‌از گلایه‌ها و شکایت‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، موضوع مسکن مهر کاشان و مشکلات پیرامونی آن بحثی است که چند ماهی به یکی از سوژه‌های داغ خبری شهرستان کاشان تبدیل شده و به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم این شهرستان نیز بارها از سوی رسانه‌های مختلف کاشان به آن پرداخته شده است.
البته در این میان دفتر خبرگزاری فارس در کاشان نیز با تهیه چند خبر و گزارش به ویژه، گزارش خبری با عنوان "مسکن مهر کاشان در انتظار مهر مسئولان"به تحلیل این موضوع پرداخت و توانست نتایجی چون قول پایین آوردن بهای واحدهای مسکن مهر کاشان از سوی مسئولان این شهرستان را نیز به دنبال داشته باشد.  
ماهیت اجرای طرحی چون مسکن مهر که با رویکرد خانه‌دار شدن قشری که در جریان معمول بازار مسکن قادر به خرید سرپناهی نیستند بسیار پسندیده و مستحق تقدیر است و به ویژه در سطح شهرستانی چون کاشان نویدبخش آینده‌ای روشن برای مردم شهرستان به خصوص قشر آسیب‌پذیر دارالمؤمنین است که تهیه مسکن به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه آنان محسوب می‌شود.
اما پس از قدردانی از دولت دهم و مسئولان زحمتکش شهرستان کاشان که تلاش خود را در تحقق عدالت اجتماعی بکار می‌گیرند، باید به این موضوع نیز اشاره داشت که زمانی خستگی زحمات مسئولان در اجرای این طرح برطرف می‌شود که لبخند مردم به عنوان رضایت روی چهره‌هاشان نقش ببندد.

مسکن مهر طرحی برجسته اما پر مسئولیت
در این برهه اگر وعده‌های مسئولان مبنی بر کاهش قیمت تمام شده مسکن‌های مهر و همچنین احداث زیرساخت‌های شهرک خاتم‌الانبیا لباس عمل به خود نپوشد، به اعتماد مردم به مسئولان خدشه وارد آمده و ویژگی‌های برجسته و مثبت این طرح ملی تحت‌الشعاع نکات منفی قرار می‌گیرد.
بگذارید در اینجا به فرازهای از سخنان مقام معظم رهبری در بین دولتمردان که امسال ایراد فرمودند نیز اشاره‌ای داشته باشیم:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار دادن وعده به مردم را سبب افزایش توقعات خواندند و افزودند: تحقق وعده‌های داده شده دولت به مردم، امری مطلوب و ضروری است و سبب استحکام ایمان و اعتقاد مردم می‌شود و برعکس اگر این وعده‌ها محقق نشود در ذهن مردم، مشکل ایجاد می‌کند.
ایشان خطاب به دولتمردان افزودند: همراه با تشریح کارها و بیان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگویید که این کارها را نتوانستیم انجام دهیم و مطمئن باشید مردم، کسی را برای کاری که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمی‌کنند.
ایشان در این زمینه به دولتمردان توصیه کردند: با رویکرد تبیینی در جلسات عمومی با مردم صحبت کنید و به سؤالات و ابهامات آنان پاسخ دهید تا این مسائل در رسانه‌ها نیز پخش و مسائل روشن شود که در این صورت غرض‌ورزی غرض‌ورزان به جایی نمی‌رسد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت برخورد صحیح در قبال انتقادهایی که از دولت در رسانه‌ها یا مراکز قانونی مطرح می‌شود افزودند: تنها جهت‌گیری صحیح در قبال انتقادات رویکرد توجیه کننده و تبیین کننده است و رویکرد مخاصمه و حمله متقابل به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
اما به راستی مشکلات مسکن مهر کاشان چیست که با وجود سفرهای متوالی مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان به کاشان، گفت‌وگو با مسئولان شهرستان، شرکت در جمع متقاضیان مسکن مهر کاشان و پاسخگو بودن به سؤالات و ابهامات متقاضیان مسکن مهر، این شهرستان تاکنون نتوانسته رضایت متقاضیان را جلب کند.

مصالح نامرغوب و مشکلات زیرساختی
مشکلات زیرساختی این پروژه در بخش‌های گاز، فاضلاب، جاده دسترسی و از این دست مسائل همچنان پابرجاست و از سوی دیگر استفاده نکردن پیمانکار از مصالح مرغوب در بخش نازک‌کاری واحدها و نما و همچنین استفاده از وسایل بی‌کیفیت در اجزایی چون درب ورودی، قفل درب، کلید و پریز برق، کاشی و سرامیک، کف پوش و امثالهم سبب شده تا متقاضیان مسکن مهر کاشان در تسویه حساب نهایی و تحویل گرفتن واحدها با شک و تردید روبرو باشند.
هفته گذشته زمانی که مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان در حال بازدید از پروژه مسکن مهر کاشان بود با متقاضیان ناراضی مسکن مهر کاشان روبرو شد که با مشاهده آقای مدیرکل او را دوره کرده و برای چندمین بار خواهان بازدید او از واحدها و مشاهده نواقص شدند.
این مسئول نخست با خانمی روبرو شد که از نداشتن برق واحدش شکایت داشت و سپس جوانی که می‌گفت: واحدی که تحویل او شده هنوز گازکشی نشده و برای پرکردن گاز پیک‌نیک باید 10 کیلومتر مسافت را تا دل شهر برود، تازه اگر آنجا گاز گیرش بیاید.
پس از آن بانویی کاشانی در سر راه آقای مدیرکل قرار گرفت که از چکه کردن سقف خانه‌اش به شدت گلایه داشت، متقاضی دیگری از کیفیت درب واحد خود که با وجود قفل بودن با اندک فشاری باز می‌شود شاکی بود، خانم جوانی که از مسدود شدن فاضلاب واحد مسکونی خود عصبانی بود به اضافه اعتراضاتی که ساکنان مسکن مهر از بی‌کیفیتی کاشی و سرامیک، فعال نبودن آسانسور، نازک‌کاری ناقص و نمای بی‌کیفیت گلایه داشتند. 

نشست سه ساعته آقای مدیرکل
محمود محمودزاده مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان پیش از بازدید از پروژه  مسکن مهر کاشان، در یک نشست سه ساعته در فرمانداری ویژه کاشان با مدیران دستگاه‌های خدماتی کاشان به گفت‌وگویی مفصل پرداخت و خواستار انجام تعهدات آنان شد و توضیحاتی را نیز نهادها و دستگاه‌های مسئول شهرستان در این باره به محمودزاده ارائه کردند.
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان درباره نتیجه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان گفت: در این نشست یکسری کمبودهایی که در بخش خدماتی پروژه، به ویژه گاز واحدها وجود داشت مطرح شد که جمع بندی‌هایی را نیز به دنبال داشت و قرار شد به طور سریع واحدهای متقاضیانی که در اولویت اول در پروژه ساکن شده‌اند تا روز دوشنبه گازکشی شود که این کار بستگی به تعهد شرکت گاز کاشان دارد.
محمودزاده افزود: در بحث‌های آب و برق مشکل جدی وجود ندارد و کارهای جزئی در برخی از واحدها باقی مانده به عنوان نمونه خانه‌هایی هستند که هنوز کنتورشان وصل نشده و قرار است حداکثر تا هفته آینده کمبودها و مشکلات این واحدها اصلاح شود.

ضعف کار متوجه پیمانکار پروژه مسکن مهر است
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان در پایان بازدید خود از پروژه مسکن مهر کاشان به خبرنگار فارس در کاشان نکاتی را یادآور شد که حاکی از ضعف پیمانکار بود.
وی اظهار داشت: برخی از مشکلاتی که در بازدید امروز مشاهده شد به ضعف اجرای پیمانکار برمی‌گردد البته نگرانی در این زمینه وجود ندارد زیرا پیمانکار تا یکسال بعد از تحویل قطعی واحدها متعهد به رفع ایرادها و عیب‌هاست در غیر این صورت بر اساس قانون، 10 درصد از قرارداد به پیمانکار پرداخت نمی‌شود.  
محمود محمودزاده، عمده مشکلات مسکن مهر کاشان را متوجه پیمانکار پروژه دانست و عنوان داشت: هر چند که در برخی از واحدهای پروژه، نما خوب اجرا شده اما در برخی دیگر نمای انجام شده اصلا قابل قبول نیست و اشکالات نما حتی از فاصله دور نیز قابل مشاهده است.
وی افزود: برای رفع مشکلات مسکن مهر کاشان با پیمانکار پروژه صحبت شده تا آن را اصلاح کند و تا زمانی که مشکلات پروژه اصلاح نشود با پیمانکار تسویه حساب نمی‌شود.   
محمودزاده یادآور شد: امروز یک گروه ویژه از اتحادیه و مسئولان اجرایی انتخاب می‌شوند و اشکالات موجود را واحد به واحد با حضور متقاضیان مسکن مهر کاشان بررسی و صورت جلسه می‌کنند تا اشکالات برطرف شود.
وی اضافه کرد: هر ساختمانی برای بهره‌برداری یک دوران بازبینی دارد و الان فکر می‌کنم این دوره، همان دوره بازبینی مسکن مهر کاشان است تا مشکلات احتمالی این واحدها برطرف شود.  
محمودزاده از متقاضیان مسکن مهر کاشان خواست نگران مشکلات موجود در این پروژه نباشند و اطمینان داشته باشند که تا رفع مشکلاتی که در تعهد پیمانکار است با پیمانکار تسویه حساب نمی‌شود.

کاهش قیمت مسکن مهر قطعی است
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان در ادامه با اشاره به کسر 17 میلیون ریال از هر متقاضی مسکن مهر کاشان اظهار داشت: این مبلغ در 22 بهمن سال گذشته از متقاضیان کسر شده است.
محمودزاده، کاهش قیمت مسکن مهر کاشان را قطعی اعلام و بیان کرد: کسر قیمت مسکن مهر در بخش بیمه و مالیات بحث کشوری است که در کاشان نیز اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: کسر بیمه و مالیات از قیمت واحدهای مسکن مهر در کشور تا کنون حل نشده و در حال پیگیری است.
خبرگزاری فارس در کاشان در پایان بار دیگر با ارج نهادن به زحمات مسئولان شهرستان و استان در برطرف کردن نواقص و مشکلات مسکن مهر کاشان آمادگی خود را برای پیگیری مطالبات بهره‌برداران مسکن مهر کاشان تا رسیدن به نتیجه مطلوب آنها اعلام می‌کند. 
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول